Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Kund vägrar betala!
- Detta ämne har 8 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 1 månad sedan av
BjornAndersson.
-
FörfattareInlägg
-
5 februari, 2013 kl. 20:32 #99600
nameless
DeltagareJag är ganska ny inom e-handel och har nu fått min första struliga kund.
Kunden beställde en vara på postförskott som kunden inte hämtade ut (enligt våra köpavtal som kunden accepterat står det klart och tydligt att vi debiterar 350kr för outlösta packet).
Jag skickade fakturan och dagarna innan förfallodatum får jag ett mail från kunden där kunden bestrider fakturan med motiveringen att det tog 3-5 veckor innan paketet fanns för uthämtning och att kunden inte hade några avsikter alls att betala.
Våra leveranstider är 3-10 arbetsdagar och paketet fanns för uthämtning den 8:e dagen.
Att stämma en kund för 350kr känns lite väl onödigt men samtidigt så känner jag att man som kund inte kan göra hur som helst + att kunden med största sannolikhet kommer utsätta andra e-handlare för precis samma sak.
Har ni något tips på hur jag ska gå tillväga? Kan jag skicka en påminnelse till kunden med ett bifogat brev att jag inte anser kunden bestridande som giltigt?
5 februari, 2013 kl. 20:44 #159414GregerA
DeltagareJa, du kan naturligtvis skicka ett sådant brev, men det upphäver inte kundens bestridande. Så länge en fordran är tvistig så utfärdar inte Kronofogden något betalningsföreläggande, och driver inte in några pengar.
För att hålla liv i fordran mot en konsument måste du skicka en påminnelse minst vart 3:e år, annars preskriberas den.
Eftersom det handlar om 350:- + påminnelse/inkassoavgift + ränta så kan det tas som ett förenklat tvistemål (FT-mål) i Tingsrätten. I princip står vardera parten för sina kostnader i ett sådant mål, så den som förlorar behöver inte ersätta den andre för rättegångskostnaderna. Därmed vill nog ingen av parterna anlita dyra advokater.
Så det är väl frågan om du tycker att det är värt besväret och kostnaderna. Annars är det bara att skriva av fordran och flagga kunden som ”icke postförskottsvärdig”.
6 februari, 2013 kl. 00:26 #159419Prix
Deltagare@GregerA 60199 wrote:
Ja, du kan naturligtvis skicka ett sådant brev, men det upphäver inte kundens bestridande. Så länge en fordran är tvistig så utfärdar inte Kronofogden något betalningsföreläggande, och driver inte in några pengar.
För att hålla liv i fordran mot en konsument måste du skicka en påminnelse minst vart 3:e år, annars preskriberas den.
Eftersom det handlar om 350:- + påminnelse/inkassoavgift + ränta så kan det tas som ett förenklat tvistemål (FT-mål) i Tingsrätten. I princip står vardera parten för sina kostnader i ett sådant mål, så den som förlorar behöver inte ersätta den andre för rättegångskostnaderna. Därmed vill nog ingen av parterna anlita dyra advokater.
Så det är väl frågan om du tycker att det är värt besväret och kostnaderna. Annars är det bara att skriva av fordran och flagga kunden som ”icke postförskottsvärdig”.
Eller gör man som jag! Läs juridik så du själv kan sätta dit den jäkeln! :rolleyes:
6 februari, 2013 kl. 10:22 #159428BjornAndersson
Deltagarevi har ibland gått vidare med några mindre fodringar. För oss har det faktiskt inte varit särskilt tidsödande. Har fått bra hjälp av domstolen på vägen.
6 februari, 2013 kl. 13:59 #159458connywesth
Deltagare@BjörnAndersson 60214 wrote:
vi har ibland gått vidare med några mindre fodringar. För oss har det faktiskt inte varit särskilt tidsödande. Har fått bra hjälp av domstolen på vägen.
Man måste göra en rent affärsmässig bedömning från fall till fall om det finns en viss sannolikhet att man kommer att få betalt inklusive de extra avgifterna i processen för att det ska vara vört att gå vidare. Om kunden inte har några pengar så spelar det ingen roll om man har ”rätt” rent juridiskt, det blir ju fysiskt omöjligt för kunden att betala, och om man då försöker driva en process så kastar man bar asina pengar och sitt engagemang i sjön.
Har kunden pengar men inte vill betala av olika orsaker så har man kanske något högre chans att få ut något av en process.
6 februari, 2013 kl. 14:37 #159462Qarillion
DeltagareDet svenska systemet måste vara en guldgruva för folk som vill begå vad jag kallar bedrägerier.
Låga straff och utredningar som läggs ner i princip innan dom startat!
6 februari, 2013 kl. 17:34 #159471Jimmy Ostrom
DeltagareJag kan bara hålla med. Jag brukar inte önska så många saker i livet men två saker jag önskat mig flera gånger sedan jag föddes är att jag vill vara bisexuell (dubbel chans:eek:) och sen att jag inte hade haft ett samvete och tänk vad pengar man kunde ”tjänat” om man inte haft något samvete:rolleyes::o
@Qarillion 60250 wrote:
Det svenska systemet måste vara en guldgruva för folk som vill begå vad jag kallar bedrägerier.
Låga straff och utredningar som läggs ner i princip innan dom startat!
6 februari, 2013 kl. 18:56 #159474Anton A
Deltagare@Jimmy Öström 60260 wrote:
Jag kan bara hålla med. Jag brukar inte önska så många saker i livet men två saker jag önskat mig flera gånger sedan jag föddes är att jag vill vara bisexuell (dubbel chans:eek:) och sen att jag inte hade haft ett samvete och tänk vad pengar man kunde ”tjänat” om man inte haft något samvete:rolleyes::o
Hahahaha
:p:D
10 februari, 2013 kl. 07:32 #159614BjornAndersson
DeltagareFelpost, ta bort tack…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.