Startsida Forum Övrigt Off-topic Rensa HDD

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Prix
    Deltagare

Vill formatera min hårddisk på den bärbara då hela datorn blivit kaos. Har egentligen inte något av värde som inte finns sparat på andra ställen då datorn är mer eller mindre ny. Dock så har jag inte mjukvaran på skiva så vill ju behålla sådana viktiga program för att datorn skall fungera och windows skall vara installerat men allt annat är borta.

Fattar ni? Hur gör jag? :)

danielandersson
    Deltagare

Det går nog tyvärr inte att göra :-/

GregerA
    Deltagare

Vissa datorer har en återställningspartition på hårddisken som kan återställa den till samma skick som när den levererades. Annars får man ta fram de där backup-skivorna man gjorde när datorn var ny … 😮

danielandersson
    Deltagare

@GregerA 60620 wrote:

Vissa datorer har en återställningspartition på hårddisken som kan återställa den till samma skick som när den levererades. Annars får man ta fram de där backup-skivorna man gjorde när datorn var ny … 😮

DOCK tar ju det bort programmen som Prix ville ha kvar..

GregerA
    Deltagare

@lunarmys 60621 wrote:

DOCK tar ju det bort programmen som Prix ville ha kvar..

Windows får han i alla fall, men sånt som installerats i efterhand försvinner naturligtvis.

sanmic
    Deltagare

Exakt vilka programvaror är det du vill behålla?

Om det är betalprogram som följde med datorn så bör du åtminstone ha fått med licensnummer/serienummer e.d. så att du kan tanka ner och installera på nytt efter ominstallationen/formateringen av windows.

Jimmy Ostrom
    Deltagare

Det är därför man kör Mac:);)

BatBike
    Deltagare

@Prix 60615 wrote:

Vill formatera min hårddisk på den bärbara då hela datorn blivit kaos. Har egentligen inte något av värde som inte finns sparat på andra ställen då datorn är mer eller mindre ny. Dock så har jag inte mjukvaran på skiva så vill ju behålla sådana viktiga program för att datorn skall fungera och windows skall vara installerat men allt annat är borta.

Fattar ni? Hur gör jag? :)

Jag hade laddat ner windows från thepiratebay eller liknande och bränt till DVD eller sparat på USB (finns för guider för sånt). Annars lånat en windowsskiva från någon kompis eller annan. När du installerar windows så formaterar du hårddisken med windowsinstallationens inbyggda funktion och använder du den serial key som står nämnd oftast under din dator vilket gör installationen helt legal. Du måste installera samma version av windows för att din serial key skall fungera.

Detta har jag gjort många ggr, inga konstigheter. Nuförtiden installeras de flöesta drivrutiner helt automatiskt, om inte alla. Då får du en helt ren dator med endast Windows.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.