Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Bedrägeri Dhl tar inte ansvar ?
- Detta ämne har 16 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 9 månader sedan av IT-Shoppen.
-
FörfattareInlägg
-
30 januari, 2013 kl. 15:29 #99564IT-ShoppenDeltagare
Ja nu har det hänt oss.
Ett paket har lämnats ut på Dhl Service Point.
Personen som hämtade paketet visade upp giltigt id med rätt namn mm
Men det var inte den personen som skulle hämtat ut det.Har inte DHL ansvar för att rätt person hämtar ut paket ?
Enligt dom räkcker det med kollinummer och visa id men man kolla inte att peronen som är på kortet är den som står framför dom 😡
Mvh IT-Shoppen / Stefan
30 januari, 2013 kl. 17:25 #159071Jimmy OstromDeltagareMen ärligt talat, vad är det vi köper för tjänst av fraktleverantörerna??????
Här måste e-handel.se eller så djupdyka och se varför DHL och posten kan lämna ut paket utan att hållas ansvariga när fel uppstår. Dom vill ha pengar men inget göra………:mad:
Sen när jag är ändå är igång kan det även djupdykas i varför Klarna tar ut en sen returavgift av e-handlare när kunder inte skickar tillbaka sina ångrade ordrar/ outlösta ordrar i tid. Hur kan E-handlare vara ansvariga för denna avgiften??????
Nej alla ska TA OCH TA OCH TA men skit och inget vill man göra………
30 januari, 2013 kl. 18:49 #159086ParvelitoDeltagare@IT-Shoppen 59810 wrote:
Ja nu har det hänt oss.
Ett paket har lämnats ut på Dhl Service Point.
Personen som hämtade paketet visade upp giltigt id med rätt namn mm
Men det var inte den personen som skulle hämtat ut det.Har inte DHL ansvar för att rätt person hämtar ut paket ?
Om det är en ”John Doe” som står som mottagare, och det kommer någon som har kollinummer och legitimation som det står ”John Doe” på, så lär paketet lämnas ut. Jag ser inget konstigt med det. Är den som hämtar heller inte alltför olik den bild som finns på legitimationen så fungerar det säkert.
Det är ett inte alltför avancerat bedrägeri att en bedragare beställer med personnumret som tillhör någon som heter likadant, men med en mailadress/mobilnummer som tillhör bedragaren. Det är mycket svårt för ombudet att spräcka det bedrägeriet.
30 januari, 2013 kl. 20:58 #159092LubicDeltagareBäst skulle det vara om man kunde skicka med personnummer ”i” adressetiketten så att den som hämtar ut paketet måste ha ID med samma personnummer som används vid beställningen. Självklart ska detta vara valbart och inte tvingande. Så man inte behöver skicka med personnummer vid kortbetalning t.ex.
30 januari, 2013 kl. 21:03 #159094GregerADeltagareDet finns en sådan tjänst hos Posten.
Utökad identifieringTyvärr kostar den pengar … på toppen av redan höga priser 😮
30 januari, 2013 kl. 21:09 #159096LubicDeltagareDumt att det ska klassas som ”extra behov”, när verkligheten ser ut som den gör idag. Detta borde så klart ingå och inte vara någon extrakostnad. Systemet i sig borde vara relativt enkelt och billigt att få till/underhålla. Samt att färre bedrägerier borde täcka kostnaderna för systemet för posten och andra transportörer, som också borde ha ett intresse i att deras leveranser är säkra.
31 januari, 2013 kl. 03:46 #159109PrixDeltagareMen personnummer lagras väl elektroniskt. Begär ut informationen och polisanmäl.
För övrigt så är det som Parvelito säger, och jag har många gånger hämtat ut paket till min pappa då jag har hans namn som andranamn. Något som jag dock tänker är att om personen haft ett ID med Kalle Anka så tittar man väl förhoppningsvis på ID:et att Kalle Anka på bilden stämmer överrens med hur personen ser ut…. Dock så märker jag själv när jag hämtar ut, främst postpaket att jag bara behöver hålla fram baksidan av mitt körkort för scanning. Sen beror det lite på att postkillarna känner mig då jag är där dagligen men även när det varit nyanställda så har detta varit tillräckligt vilket skrämmer mig!
2 februari, 2013 kl. 12:44 #159223sandstromDeltagareHar faktiskt ett pågående polisärende. Blev lite förvånad när polisen ringde upp förra veckan efter ett drygt halvår. DHL´s system kan bara lagra ett personnummer och därför behöver du inte ta med mottagarens leg så länge du har sändningsnumret.
Som e-handlare hamnar man i kläm. DHL säger att det är så det fungerar och tar inget ansvar eftersom deras system inte kan lagra två leg och företaget som fakturerar tar inte heller smällen eftersom paketet lämnats ut till någon annan än beställaren.
Det du kan göra, utöver att polisanmäla, är att begära ut vem som hämtat ut paketet och helt enkelt skicka personen en faktura (rekommenderad post). Skriv en liten förklaring till varför du skickar fakturan, att du polisanmält och vid utebliven betalning lämnas ärendet över till tingsrätten. Det har du rätt att göra. Vad det sedan leder till är en annan sak.
2 februari, 2013 kl. 12:51 #159224sandstromDeltagareKan tillägga att jag vid misstänksamma beställningar aldrig skickar med DHL Servicepoint, utan enbart rekommenderat.
3 februari, 2013 kl. 00:28 #159229nobynatorDeltagareJag har skrivit tidigare, jag losade en produkt som var värd 13.000kr, DHL lämnade ut till ett annat namn än vad det stog som mottagare. De tog inte ansvar.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.