Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Falskbeställningar
- Detta ämne har 30 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 9 månader sedan av Hjalmar.
-
FörfattareInlägg
-
4 februari, 2013 kl. 09:31 #99554PatrikWDeltagare
Halloj!
Just nu sitter jag med ett litet konstigt problem. Vi får ca 1 falskbeställning om dagen på en specifik produkt. Det är den stora Ge choklad i present i form av en romantisk Chokladpizza för 199:-
Då jag jobbat med e-handel ett tag så vet jag att falskbeställningar sker men detta är systematiskt.
Alla är på Klarna faktura. (Har kontaktat dom om dom hjälper till så gott som dom kan).
Vi är ganska snabba på att skicka våra beställningar så problemet är att när vi får mailet från klarna att vi skall stoppa beställningen har vi redan skickat paketet.
Det som alltid är samma på beställningen är:
Svenskt personnummer
IP från USA (olika vid varje beställning)
”hittepåemails”
Alltid endast chokladpizzan.
Det är aldrig genom affiliate / traddoubler så ingen ”tjänar” pengar genom den vägen.Någon som varit med om något liknande? Någon som har ett bra tips på hur vi kan lägga in en snygg check så att vi slipper skicka paketet och få kunder som undrar varför dom fått en chokladpizza och skall betala samt att det kostar oss 2 frakter vid varje tillfälle.
4 februari, 2013 kl. 09:38 #159297JoelDeltagareJag ser egentligen tre möjliga lösningar på problemet:
1) Har ni Klarnas senaste API? Isåfall borde ju ordrarna flaggas redan när de läggs och inte skickas med en varning via mail?
2) Ni har ju en egenbyggd plattform, kan ni inte sätta en flagga på alla ordrar med chokladpizzan, att de ska kollas manuellt innan de skickas vidare för pack&plock?
3) Be personalen på lagret att kolla beställningarna med chokladpizzor. Så många kan ni väl inte skicka per dag iaf?
4 februari, 2013 kl. 09:39 #159298DanDeltagareVad är det för adresser och personnummer? Samma eller olika, har de geografisk anknytning?
Om det görs med en bot funkar det antagligen inte att göra en koll på cookien och lägga spärr på den eller ip-adresserna om de är slumpade vilket gör det jobbigt.
Spontant låter det väldigt konstigt, enda syftet jag kan komma på är en script-kiddie som tycker det är kul att jävlas eller vill testa om de kan göra ett script som förstör för butiker, alternativt en konkurrent som vill sabba men det känns mycket långsökt (ps. det är inte jag hehe).
4 februari, 2013 kl. 09:56 #159302PatrikWDeltagare@Joel 60065 wrote:
Jag ser egentligen tre möjliga lösningar på problemet:
1) Har ni Klarnas senaste API? Isåfall borde ju ordrarna flaggas redan när de läggs och inte skickas med en varning via mail?
2) Ni har ju en egenbyggd plattform, kan ni inte sätta en flagga på alla ordrar med chokladpizzan, att de ska kollas manuellt innan de skickas vidare för pack&plock?
3) Be personalen på lagret att kolla beställningarna med chokladpizzor. Så många kan ni väl inte skicka per dag iaf?
Stämmer att vi har egenbyggd platform, tyvärr har vi ingen sådan funktion idag. Dock kommer den inom kort nu
Sista punkten är helt klart ett alternativ. Lyxproblemet är dock att det säljs ganska många chokladpizzor för tillfället och där är 5st som jobbar med pack och plock en dag som idag. Vilket gör att det är ”lätt” att missa.
4 februari, 2013 kl. 09:58 #159304PatrikWDeltagare@Dan 60066 wrote:
Vad är det för adresser och personnummer? Samma eller olika, har de geografisk anknytning?
Om det görs med en bot funkar det antagligen inte att göra en koll på cookien och lägga spärr på den eller ip-adresserna om de är slumpade vilket gör det jobbigt.
Spontant låter det väldigt konstigt, enda syftet jag kan komma på är en script-kiddie som tycker det är kul att jävlas eller vill testa om de kan göra ett script som förstör för butiker, alternativt en konkurrent som vill sabba men det känns mycket långsökt (ps. det är inte jag hehe).
Det är olika personnummer. Så klarna hämtar hem adressen och det är helt random adresser.
4 februari, 2013 kl. 10:17 #159305Katrin LundgrenDeltagareHar aldrig hört om något liknande, känns som en bot av något slag som någon gör bara för att sabba. Jag har nog tyvärr ingen bra idé annat än att försöka kolla dessa manuellt under en period
4 februari, 2013 kl. 10:19 #159306anders berghDeltagare@Dan 60066 wrote:
Vad är det för adresser och personnummer? Samma eller olika, har de geografisk anknytning?
Addresser och personnummer verkar vara random, telefonnumret som anges går till olika giltiga mottagare men inte samma som äger personnumret/adressen.
4 februari, 2013 kl. 11:19 #159310danielanderssonDeltagareMen alltså, hur många ordrar får ni från USA-IP med svenskt personnummer (vilket innebär svensk adress, eftersom det går via Klarna)?
Borde ni inte bara kunna blocka IPn från USA, när det gäller Klarna?
4 februari, 2013 kl. 11:47 #159313PatrikWDeltagare@lunarmys 60082 wrote:
Men alltså, hur många ordrar får ni från USA-IP med svenskt personnummer (vilket innebär svensk adress, eftersom det går via Klarna)?
Borde ni inte bara kunna blocka IPn från USA, när det gäller Klarna?
Jo vi har funderat på det också. Problemet är att man är inte olaglig vbara för man har en proxy.
Tänker på att där finns faktiskt dom som vill vara lite hemliga även fast dom inte är olagliga.
Känns tråkigt att blockera USA för lite chokladpizzor, vi vill inte ha krig.
4 februari, 2013 kl. 12:00 #159315skumDeltagareDet kanske vore klokt att flagga alla ordrar från länder du normalt inte har kunder i.
Alltså bara låta IPn från Sverige och eventuellt närliggande länder du har kunder som lever eller verkar i passera fritt.
(Behöver bara göras på fakturabeställningarna. )Om du har möjlighet så kan du ju först kolla upp vilken omfattning ett sådant filter skulle få i din butik.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.