- Detta ämne har 19 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 10 månader sedan av Kocken.
-
FörfattareInlägg
-
31 januari, 2013 kl. 16:29 #99534GregerADeltagare
Jag roade mig med att se hur konverteringen ser ut för olika browsers, via Google Analytics. Det visade sig att Firefox konverterar bäst, och Safari sämst. (De med väldigt få besök är borträknade)
Vad kan man dra för slutsatser av det? :confused:
31 januari, 2013 kl. 16:33 #159149Anton ADeltagare@GregerA 59905 wrote:
Jag roade mig med att se hur konverteringen ser ut för olika browsers, via Google Analytics. Det visade sig att Firefox konverterar bäst, och Safari sämst. (De med väldigt få besök är borträknade)
Vad kan man dra för slutsatser av det? :confused:
Firefox är väl opensource?
Kan tänka mig att det helt enkelt är så att dina kunder använder Firefox mer.
De som pysslar med elektronik etc. är ju inte direkt de som använder Mac först och främst.31 januari, 2013 kl. 17:11 #159152ParvelitoDeltagare@GregerA 59905 wrote:
Vad kan man dra för slutsatser av det? :confused:
Att din sida kanske fungerar dåligt med Safari? 😮
31 januari, 2013 kl. 17:17 #159156KockenDeltagareVi har ungefär samma fördelning mellan Safari och Firefox. Har inte analyserat varför. Vi har alltid haft ungefär samma fördelning vad det gäller konvertering mellan de olika webbläsarna.
31 januari, 2013 kl. 18:34 #159161TinaDeltagareHär ligger Internet Explorer bäst till, tätt följt av Firefox. Fast även här ser det dåligt ut för Safari…och jag skulle tro att många i vår kundkrets är Mac-användare (ren gissning, men nästan bara tjejer/kvinnor i ålder 15-45 ca). Kan det vara I-pad:ar som drar ner det kanske?
31 januari, 2013 kl. 18:57 #159162Oscar TroedsonDeltagareSamma här, FF konverterar bäst, tätt följt av Opera och sedan IE, Chrome. Safari. Att Safri är sämt är inte så konstigt för oss, en yngre målgrupp som ’slösurfar’ mycket och inte är så köpstarka (gäller framför allt för våra skor)
Kollade lite olika kvartal över året, ser likadant ut (vet sedan tidigare att vår nya design inte ändrat den inbördes rangordningen mellan de olika webbläsarna).
Kanske dags att dra på kausalitetsväxlarna och erbjuda nedladdning av FF direkt på sidan
31 januari, 2013 kl. 20:00 #159166GregerADeltagare@Parvelito 59909 wrote:
Att din sida kanske fungerar dåligt med Safari? 😮
Eller att Safari har allvarliga kompatibilitetsproblem … :p
Min första tanke var att eftersom Apple inte tillverkar lödkolvar så finns det inte så många kundämnen bland Mac-användarna. Men det verkar ju vara fler branscher som upplever samma.
31 januari, 2013 kl. 20:02 #159167ParvelitoDeltagare@GregerA 59924 wrote:
Min första tanke var att eftersom Apple inte tillverkar lödkolvar så finns det inte så många kundämnen bland Mac-användarna. Men det verkar ju vara fler branscher som upplever samma.
Efter att ha sett mer statistik kan det ju vara så att de som köpt mac inte har råd med så mycket mer än fönstershoppande.
31 januari, 2013 kl. 20:38 #159175JoelDeltagareJag skulle påstå att Mac användare generellt är smartare människor än Windows-användare Jag har iaf ökat min effektivitet med flera hundra procent sedan jag bytte till Mac.
En gissning är att Mac-användare generellt surfar mycket mer, letar mer information och sitter framför datorn mer för nöjes skull (det är helt enkelt roligare att surfa med en Mac, än en PC). Och därav sämre konvertering.
Sedan drabbar det så klart sånna butiker som Gregers extra mycket då jag kan tänka mig att de som vill ha ett bekymmersfritt datorägande där allt ”just works” väljer Mac, medans de som tycker om att mecka (läs: löda ihop trasiga nätaggregat) gillar PC/Firefox
31 januari, 2013 kl. 22:02 #159178BjornDeltagareHehe, Greger du har kanske anammat det där konceptet med högre priser för mac-användare:
Därför lever Mac-användare dyrare | Digitalt | SvD -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.