Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Jag vill inte vara olaglig längre – Behöver hjälp!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 30 totalt)
  • Författare
    stjarna
    Deltagare

Jag började i en väldigt liten skala beställa en sak ifrån Kina – Denna sålde jag via ett forum – i en pytteliten mängd men sedan sade det bara boom, och här sitter jag med en jättebra idé, som fungerar väldigt bra, säljer väldigt bra, utan någon som helst kunskap om e-handel, och det som är värst – jag tjänar pengar svart =(

För det första – jag måste ju betala tullavgifter, HUR gör jag det?

För det andra – jag vet inget om att driva enskild firma, om bokföring, moms, avgifter osv, och desto mer jag läser, desto mindre förstår jag. Jag är alltså inte dum i övrigt men detta verkar jag inte kunna ta till mig alls!

Som jag förstår det kommer jag inte att tjäna pengar alls om jag registrerar moms – men jag är väl egentligen beredd att avstå från förtjänsten för att ja – jag kan ju inte fylla mitt konto med svarta pengar.

Kan någon hjälpa mig? Jag behöver inga moraliska pekpinnar, jag vet ju att det som händer är fel, och jag VILL ändra på det. Jag saknar bara ALL kunskap om företag och ekonomi.

stjarna
    Deltagare

Jag tar verkligen emot alla tips – Stora som små! Detta känns som en oändlig djungel och jag vet inte var jag ska börja alls =(

connywesth
    Deltagare

För det första måste du förstå alla dina kostnader inklusive din egen lön för utfört arbete och alla skatter du behöver lägga på.

Kolla med tullen.se det är bara att mejla dem och fråga vad det är ful ltull på en specifik vara. Du ska ange vilket stad du köper från och vad det är för typ av vara, var ganska exakt för det finns ett flertal olika varianter som är näraliggande definitionsmässigt, men det kan var aolika skattesatser.

Räkna ut hur mycket tid du lägger på alat arbete med din webbshop i antal timmar. Sen bestämmer du dig för en marknadsmässig lön, låt oss räkna på 25000 kr per månad som bruttolön.

Då kan du räkna ut årskostnaden så här: 25000*1,5*12,2 => 457 500 kr. Dett aär en schablonkostnad. Är du yngre än 26 år så har du lägre arbetsgivaravgifter/egenavgifter. I min schablon har jag räknat med en kalkyl för Aktiebolag och med tjänstepension. Det är bättre att räkna med högre kostnader man har i en kalkyl så blir det en positiv överraskning när du gör bättre resultat än du räknat med. Siffrorna blir dessutom jämförbara med andra, eftersom det är en väletablerad formel att räkna med.

Sen finns det två olika sätt att räkna ut timkostnaden. Den ena gäller den normalt totala arbetstiden som en antälld får lön för och det är normalt 1760 timmar per år, låt oss kalla den arbetstidskostnad.

Sen har du även den effektiva arbetstiden då du räknar bort administrationstid, dötid, interna möten, säljtid m.m. Kvar blir dentid man arbetar effektivt med kundorder, eller den tid en konsult kan debitera för, det brukar bli maximalt 1200 timmar per år. Skillnaden mellan 1760 och 1200 är 560 timmar och den kan vi kalla ej debiterbar tid, eller ej produktiv tid.

Arbetstidskostnaden bir 457 500/1760 => 260 kr/tim. Och lönekostnaden per produktiv timme blir 381 kr.

Dessutom har du normalt fasta kostnader förlokalhyra, datorer, skrivare, kontorsutrustning m.m. som man brukar räkna med är 125 kr per produktiv arbetstimme, dvs en årskostnad på 125 kr*1200 timmar dvs 150 000 kr per år.

Din självkostnad för den produktiva arbetstiden blir då 381+125 dvs 506 kr/tim.

Om du jobbar heltid, hur många artiklar skulle du kunna leverera i normalfallet på ett år, dvs på 1200 produktiva arbetstimmar? Hur många hinner du på en timme? Inklusive all tid du lägger på detta. Låt oss anta att du klarar att leveraera 10 per timme, då får du en arbetskostnad på 506/10 dvs 50,60 kr/försändelse Ca 51 kr/försändelse.

Om din produkt kostar exempelvis 100 kr per styck i inköp, tull och frakt så blir din totala självkostnad 51+100 dvs 151 kr per artikel. Kostnaden för lager tillkommer med någon krona också.

Dessutom tillkommer marknadsföringskostnaden, låt oss anta att du satsar 20% av din omsättning på marknadsföring.

För att du ska bli nöjd som företagare vill du även ha lite vinst i slutändan och låt oss anta att du vill ha 30% vinstmarginal.

Då blir formeln för ditt lägsta pris ungefär så här:

151/(1-0,2-0,3) => 151/0,5 => 302 kr exkl moms. När du säljer till privatpersoner eller andra som inte redovisar moms ska du då räkna in momsen som kanske är 25% påslag dvs ditt utpris inkl moms måste vara minst 377,50 kr (men du kan sätta ett högre pris så det blir ”snyggt”, exempelvis 379, 385, 389, 395, 399 eller mer….

Denna kalkyl stämmer enbart om du säljer och levererar 12000 artiklar av samma varje år. Du måste anpassa kalkylen så du inte missar några viktiga kostnader.

Tina
    Deltagare

När det gäller bokföring och skatt så har skatteverket bra (och gratis) träffar som man kan gå på.

Jag vet att jag hittade bra guider till bokföring på nätet när jag började. Har tyvärr inga adresser kvar, men googla så hittar du säkert dem! Det finns även bra forum där man kan få hjälp med bokföring (bland annat företagande.se).
    Jag lärde mig allting själv med hjälp av den information jag hittade på nätet. Kände precis som du i början, att det var helt oöverstigligt, men efter ett tag så lossnar det!

En väldigt enkel uträkning:
    Om din vara kostar 100 kr (till kund) så ska 20 kr in till skatteverket i form av moms.
    På de 80 kronorna som blir kvar så går ungefär hälften i skatt och egenavgifter. Så 40 kr blir kvar på en hundring. Det är inte exakt, men det ligger däromkring ungefär.

GregerA
    Deltagare

Du har redan fått lite räkneexempel och andra tips ovan. :)

1. Du bör registrera din firma om du inte redan gjort det (Bolagsverket)
    2. Du skall registrera dig för moms hos Skatteverket
    3. Du skall registrera dig för ett EORI-nummer hos Tullen

Du bör leta upp en redovisningskonsult (bokföringsbyrå) i din stad, som kan hjälpa dig med bokföringen, momsdeklarationer och förhoppningsvis också lite kring tullen. De kan ofta även hjälpa dig med kommunikationen med myndigheterna.

På alla importer utanför EU skall tulldeklaration ske. Normalt sköter Posten, DHL, UPS, m.fl om den saken, men de baserar sin deklaration på de dokument som säljaren skickat med. Stämmer inte dessa så måste du se till att deklarationen rättas. Du behöver då faktura på det rätta beloppet, och rättelse kan ske antignen via transportföretaget eller direkt hos Tullen. Prata med respektive om hur du skall gå tillväga. Tyvärr kan det medföra en extra kostnad att göra en rättelse (omprövning) så det är absolut att rekommendera att det blir rätt från början.

Vid import betalar du in moms till staten. Som näringsidkare så får du sedan dra av denna moms i din momsdeklaration, så den utgör ingen kostnad.

Tullen utgör en kostnad, men ofta är den bara någon enstaka procent. Många varor är dessutom helt tullfria.

Det är viktigt att du lär dig tänka utan moms, eftersom momsen bara är pengar du hanterar åt staten. Den påverkar din likviditet (hur mycket pengar du har i kassan), men inte ditt resultat (hur mycket pengar du tjänar och skall skatta för).

En vara som säljs för 125:- till konsument är en intäkt på 100:- för dig. Det är dessa 100:- du skall göra dina beräkningar utifrån. Motsvarande vid inköp, om du köper en vara för 100:- exkl moms, så kommer du att ha betalat 125:- inkl moms. Men det är de 100:- som du använder i lönsamhetberäkningarna. Momsen går för sig själv utanför.

Som Conny är inne på ovan så är det viktigt att du räknar lite på hur mycket du kommer att tjäna, och vad det egentligen motsvarar i lön. Att arbeta 1000 timmar och sedan upptäcka att när allt är betalt så är det bara ett par tusenlappar över är inte roligt. Tyvärr är det många mindre ehandlare som har sämre timlön är en kinesisk industriarbetare. Det kan ingen leva på i Sverige – och roligt har man bara de första 200 timmarna …

stjarna
    Deltagare

Hej Alla!

Tack för att ni svarat – Jag måste erkänna att jag inte förstår hälften av begreppen som används – och jag vet inte riktigt vad jag ska börja med-

Det jag köper kostar mellan 5 – 25kr i inköp och säljes för kanske 49kr – 89kr
    Det är alltså supersmå summor det handlar om.

Men jag ska alltså ringa tullen och få ett nummer – och sedan ringa skatteverket och registrera moms. Måste jag ha f-skatt sedel?

Och när det gäller min egen lön, som är kanske 2 tusen i månaden max, måste jag betala sociala avgifter på det?

GregerA
    Deltagare

@stjarna 59514 wrote:

Men jag ska alltså ringa tullen och få ett nummer – och sedan ringa skatteverket och registrera moms. Måste jag ha f-skatt sedel?

Och när det gäller min egen lön, som är kanske 2 tusen i månaden max, måste jag betala sociala avgifter på det?

Nej, man måste inte ha F-skatt om man handlar med varor – bara om du säljer tjänster. Men när du registrerat dig hos Skatteverket kan du även få F-skatt.

Om du driver verksamheten som enskild firma så betalar du egenavgifter utöver inkomstskatt. Detta räknar Skatteverket ut när du gjort din inkomstdeklaration. Om du driver verksamheten som AB så skall bolaget betala sociala avgifter för den lön du tar ut.

Om du tycker detta är svårt så ta hjälp av en redovisningskonsult, så att du får det rätt från början. Då kan du använda din egen tid på att sälja mer.

stjarna
    Deltagare

@GregerA 59515 wrote:

Nej, man måste inte ha F-skatt om man handlar med varor – bara om du säljer tjänster. Men när du registrerat dig hos Skatteverket kan du även få F-skatt.

Om du driver verksamheten som enskild firma så betalar du egenavgifter utöver inkomstskatt. Detta räknar Skatteverket ut när du gjort din inkomstdeklaration. Om du driver verksamheten som AB så skall bolaget betala sociala avgifter för den lön du tar ut.

Om du tycker detta är svårt så ta hjälp av en redovisningskonsult, så att du får det rätt från början. Då kan du använda din egen tid på att sälja mer.

Jag tror att det bästa för mig är att ha enskild firma – Men detta med egenavgifter, måste man betala det efteråt? Är inte en redovisningskonsult dyr? Min inkomst är jätteliten och jag studerar, så att jag har ju inte riktigt råd med någon extravaganza – Jag önskar verkligen att det hade funnits en hemsida med weshop och bokföringsverktyg – för att min försäljning är ju jätteliten egentligen, vinsten är som sagt kanske runt 2000kr i månaden,

Dan
    Deltagare

Om vinsten är 2000kr när du gör det svart kommer du gå back om du gör det vitt.

Bestäm dig om du vill göra detta och växa det större för att göra det till ett riktigt företag först.

Om svaret är ja, läs på. Du säger att du inte förstår men hur mycket har du läst på?

Köp en bok, gå till skatteverkets träffar, ta en kurs, boka möte med en redovisningskonsult (inledande möte brukar vara gratis), hitta en kompis eller släkting som driver företag och kan förklara.

Det låter kanske hårt men att driva företag är jobbigt, vill du anstränga dig för att förstå så får du lägga tiden det kostar. Vill du inte det, sluta sälja.

connywesth
    Deltagare

@stjarna 59514 wrote:

Hej Alla!

Tack för att ni svarat – Jag måste erkänna att jag inte förstår hälften av begreppen som används – och jag vet inte riktigt vad jag ska börja med-

Det jag köper kostar mellan 5 – 25kr i inköp och säljes för kanske 49kr – 89kr
    Det är alltså supersmå summor det handlar om.

Om du säljer en vara för 89 kr inklusive moms till kunden så är ditt ”pris” egentligen 71,20 kr exkl moms.

Om inköpskostnaden inkl frakt och tull men exkl moms är 25 kr så innebär det att du har 71,20-25 => 46,20 kr i Täckningsbidrag (TB1) detta är INTE din vinst, det kallas ibland dock för bruttovinst, men om du vänjer dig vid begreppet TB1 eller täckningsbidrag så du inte blandar ihop detmed vinst så är det en bra början.

TB1 ska täcka dina fasta kostnader som lokalhyra, marknadsföringskostnader, kreditförluster, administrationskostnader och din lön och egenavgifter.

TB1 är ett jätteviktigt begrepp att förstå.

Större företag brukar även arbeta med TB2 som kan vara på avdelningsnivå, och TB3 som är på butiksnivå, men som liten småskutt så räknar man normalt bara med TB1. Ibland även benämt TB.

Begreppet Täckningsbidrag – TB (TB1, TB2 och TB3) räknas alltid i kronor och ören). Begreppet kallas ibland även Bruttovinst. Men för att undvika förvirring är det bättre att kalla det Täckningsbidrag eller TB1.

Om du tar TB1 och delar 46,20 med produktens ”pris” som är 71,20 i ovanstående exempel så får du ett annat viktigt begrepp som kallas Täckningsgrad (TG1) på 64,9%, detta finns även som TG2 och TG3 i större företag. Men du behöver lära dg att använda TB1 och TG1 så du kan dem som ett rinnande vatten.

Begreppet Täckningsgrad – TG (TG1, TG2, TG3) räknas alltid som procent.

Begreppet TG kan i viss litteratur och i bokföringsrapporter kallas Bruttovinstmarginal. Men för att undvika förvirring är det bättre att kalla det Täckningsgrad eller TG1.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 30 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.