Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › % som köper när de kommer in till shopen
- Detta ämne har 10 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år, 9 månader sedan av styleproffsen.
-
FörfattareInlägg
-
25 januari, 2013 kl. 12:13 #99525johannaBDeltagare
Hej -Har kikat mycket på e-handelssidorna och detta är mitt första inlägg.
Har precis (läs okt-nov) startat upp en butik som säljer en Sport-BH för de som har lite större bröst.Då märket är okänt så har jag typ inga besökare förutom de jag köper ifrån Adwords.. Men då det är så få som köper när de kommer in utav dessa blir kostnaden per köp ganska hög- (läs orimligt högt)
Räknade ut att jag i januari hade 3% köp av de som klickat på en annons in på min sida.
Vad är ”normalt” utfall av typ adwords?
Eller är det något galet med min hemsida?
25 januari, 2013 kl. 12:23 #158748kontorsmagasinetDeltagareHej,
3% får nog anses som helt normalt, eller tom ganska bra. Sen gäller det såklart att få lönsamhet på trafiken. Med 3% konvertering så betalar du ca 33 gång klickpriset för varje ny order. Säg att du betalar 5kr per klick då kostar varje ny order 165kr. Om du lägger ett lägre klickpris så får du färre klick, men med högre lönsamhet. Du måste helt enkelt hitta den optimala budnivån för dig.
Om jag vore dig så skulle jag inte ange storleken i Enells storlekssystem, det känns nog mer naturligt för kunden att ange sin vanliga storlek (så kan du hjälpa dem att översätta till Enell storlek). Det skulle kanske få upp konverteringsgraden något.
Sen är det ofta så att man inte får superbra avans på första köpet via Adwords, utan att det mer är ett sätt att få in nya kunder. Det kan kanske vara en bra idé att se över hur du jobbar med bearbetning av befintliga kunder. Jag tycker också att du ska fundera på om du kan utöka sortimentet med närliggande produtker, för att på så sätt kunna jobba med merförsäljning.25 januari, 2013 kl. 12:29 #158749johannaBDeltagareTack för ditt svar!
Det var faktiskt en bra idé ang, storleken- ska kanske prova den!
Och vi är faktiskt på väg att utöka sortimentet… Men är inte helt säker på vad jag ska ha mer.. Om min inriktning helt ska vara på ”sport- bh” eller t-shirt, träningströjor /byxor.25 januari, 2013 kl. 12:31 #158750SamDeltagareDin sida ser mer som en infosida än e-butik för mig.
3% i konvertering är inte alls illa, gör du din butik mer säljande då är du på det torra tycker jag.
25 januari, 2013 kl. 13:22 #158754kontorsmagasinetDeltagareAngående sortiment så skulle jag fundera över vad de kunder som redan idag hittar till sidan är intresserade av och vad de har gemensamt (sportintresserade kvinnor med stor byst). Det finns ju ex hjälpmedel för att förhindra värk i nacke och axlar (som är ett vanligt problem i målgruppen). Sportkläder kan man ju såklart också titta på, frågan är dock vad du kan erbjuda (tillföra för mervärde) jämfört med de stora kedjorna. Kanske ska man titta på större storlekar där också? Diskutera lite med nära och kära, sen ringer du upp några befintliga kunder och frågar vad de skulle vilja se mer av på sidan (då kan du också passa på att få feedback på din befintliga verksamhet).
25 januari, 2013 kl. 14:29 #158755connywesthDeltagareMan borde kunna lägga köporder redan på första sidan. Sen tycker jag prissättningen är skum, med de överkorsade priserna, det ger en flabbigt intryck. Sätt 745 eller 749 kr i stället för 610 för att ta ett exempel och stryck de överkorsade priserna helt.
Stå för priset du sätter, det är inget att skämmas över.
Skulle du på ovanstående pris i stället ta 895 kr så ser det mer exklusivt ut och du får mer penar till marknadsföringen via Adwords.
3% Konvertering är ganska bra, som bäst kanske du kan komma upp i 5% med lite trimmande och då är det en fantastiskt bra konvertering.
Räkna med att lägga 40-50 procent av omsättningen på marknadsföringen, du kanske ska satsa på att brodera ett ”brand” på varje BH så det succesivt blir lite status att ha just detta ”brand”.
”ActiveWoman” tycker jag dock inte passar som brand, det är alldeles för ”banalt”, tänk mer som ”Kalvin Klein”, eller ”Oscar De Larenta” , eller ”Coco Chanel” kanske ligger närmare. Det är deras egna personnamn men det står för något väldigt tydligt. Alla dessa varumärken har varit helt okända en gång i tiden.
”Johanna B…” eller ”Hanna B…” (Jämför med ”Hanna Barbara” som är ett känt varumärke/företag) tycker jag passar bra som ett varumärke om du vill exponera det, annars får du väl fråga någon avlägsen släkting om du får använda deras namn mot en liten ”bonus”(typ 2-3%, IKEA tar ju 4%) på försäljningen.
25 januari, 2013 kl. 16:10 #158762danielanderssonDeltagareSom andra sagt så är 3% inte fy skam. Men du har en hel del att jobba med på sidan, så du borde kunna komma högre.
Varför ska jag behöva scrolla ner på sidan för att hitta ”Lägg i varukorgen”? Eller för den delen leta övht, den borde vara stor och tydlig.
Nu vet jag inte vart dina annonser går, men går de till framsidan så bör du verkligen göra välkomsttexten större. Jag ska inte behöva anstränga mig för att läsa vart jag hamnat (och vad sidan erbjuder).
Kolumnen till höger ger också ett billighetsintryck. ”Januari Rabatt” är inte två ord. Och 3 utropstecken i fyra meningar är också sådär.
Gör om tabellen här ActiveWoman.se – Välja storlek och denna sida ActiveWoman.se – Mer information till HTML, så ser det bättre (och seriösare) ut.
Så nej, du kan inte klaga på 3%, men ja, du har möjlighet att öka denna siffra
25 januari, 2013 kl. 22:47 #158786johannaBDeltagareTack för all feedback! Det är mycket att fundera på..
Intressant att ni säger att 3% är bra på adwords får fundera på prissättningen- men samtidigt måste ju kunden vara beredd att betala priset.26 januari, 2013 kl. 18:52 #158803Jimmy OstromDeltagareNej höj inte priset och håll det så enkelt du bara kan nu i början. Sväva inte som Conny gillar:p
Det gäller att sälja, visst hög marginal ser och låter skitbra men säljer man inget så kan man ha hur hög marginal som helst;)
Det finns verkligen hur mycket att göra på din hemsida, den ger inte förtroende alls och skulle jag varit kvinna och köpa bh (host, nu behöver jag nog en trots att jag inte är kvinna:eek::rolleyes:) så skulle jag tvekat att köpa från din sida då den saknar förtroende tycker jag.
@johannaB 59506 wrote:
Tack för all feedback! Det är mycket att fundera på..
Intressant att ni säger att 3% är bra på adwords får fundera på prissättningen- men samtidigt måste ju kunden vara beredd att betala priset.7 februari, 2017 kl. 20:22 #183236verktyg24GästJag tycker att 3% låter mycket bra.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.