Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Skriv inte fel postnummer!
- Detta ämne har 12 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 9 månader sedan av Lastbryggan.
-
FörfattareInlägg
-
18 januari, 2013 kl. 18:25 #99487LastbrygganDeltagare
Nu är jag så arg att jag nästan kokar över av ilska och i detta fallet är det postens fel.
Jag har en kund som beställde i nyårshelgen och vi skickade denna försändelse den 2 januari. Kunden hade råkat skriva fel postnummer (28591 i stället för 29591) och paketet sorterades till Markaryd i stället för Bromölla där kunden bor. (Detta är väl ok då det var kundens misstag).
Redan den 3 januari har posten uppmärksammat att den felsorterats (enligt kollisökningen) men ingen åtgärd om att skicka det till rätt adress gjordes som det skall göras enl. den första kontakt jag hade med Posten kundtjänst.
Den 10 januari säger Posten kundtjänst att jag måste fylla i ett ”Ändrat förfogande” vilket gjordes samma dag och mejlades in. Dagen efter det så får kunden ett SMS att försändelsen finns att hämta ut i Markaryd igen.
I onsdags den 16 januari pratar jag återigen med kundtjänst som verkligen beklagar att det gått så fel, han kontaktar ombudet som fysiskt skall se till att försändelsen skickas till Bromölla där fortfarande kunden bor kvar. På kollisökningen kan man se att försändelsen konstateras felsorterad även den 17 januari och idag den 18e så kommer försändelsen fram till Markaryd igen för tredje gången.
Vad i helvete är det frågan om?
Ok att Posten kan vara fyrkantiga men den här typen av hantering får inte förekomma! Nu har jag en kund som är extremt irriterad vilket jag har full förståelse för och det känns som att det spelar ingen roll hur många gånger jag ringer kundtjänst, inget händer ju.
Kunden kan jag nog se som förlorad då denne i fortsättningen säkerligen kommer att titta efter butiker som inte skickar med posten…
Over & out från en bitter e-handlare i Skara som trots allt önskar alla en trevlig helg!
18 januari, 2013 kl. 21:55 #158497TinaDeltagareSamma sak hände med ett privat paket som jag hade beställt. Tre gånger skickades det från Malmö till Helsingborg och tllbaka igen. Jag fick kontaka utlämningsstället och be dem hålla paketet nästa gång. De gjorde dem och jag kunde hämta det (visserligen en mil längre bort än vad jag normalt skulle hämta).
I detta fall var postnumret rätt! Enligt utlämningsstället hände det hela tiden eftersom Posten sorterade på postnummer och inte på adress (eller något). De hade klagat i ett år och inget hade hänt…
19 januari, 2013 kl. 20:39 #158512JohanKDeltagareDu skulle skickat ett nytt paket till kunden och låtit det andra återgå till dig efter 14 dagar.
Glad kund – Glad porrhandlare.. Sen klagat på posten
19 januari, 2013 kl. 21:17 #158514LastbrygganDeltagare@JohanK 59186 wrote:
Du skulle skickat ett nytt paket till kunden och låtit det andra återgå till dig efter 14 dagar.
Glad kund – Glad porrhandlare.. Sen klagat på posten
Det hade jag absolut gjort om det inte hade varit för att 2 av 4 artiklar i beställningen är slut och inte kommer in i lager innan paketet kommer i retur.
20 januari, 2013 kl. 20:16 #158528PrixDeltagare@Lastbryggan 59188 wrote:
Det hade jag absolut gjort om det inte hade varit för att 2 av 4 artiklar i beställningen är slut och inte kommer in i lager innan paketet kommer i retur.
Kommer du trots detta få betala för ändrat förfogande?
Alternativet är att förklara vad som hänt för kunden igen. Skicka det som du har i lager och invänta det andra och skicka det när de kommer. Släng då även med något litet roligt som är plockpotatis för dig men som kan ses som en fin kompensation för att Posten är inkompetenta att ha och göra med.
20 januari, 2013 kl. 22:00 #158536LastbrygganDeltagare@Prix 59208 wrote:
Kommer du trots detta få betala för ändrat förfogande?
Alternativet är att förklara vad som hänt för kunden igen. Skicka det som du har i lager och invänta det andra och skicka det när de kommer. Släng då även med något litet roligt som är plockpotatis för dig men som kan ses som en fin kompensation för att Posten är inkompetenta att ha och göra med.
Jag har haft en dialog med kunden flera gånger och hon är helt medveten om att felet ligger hos posten, det trista är att de två grejerna som var slut var ”huvudprodukterna” i beställningen och det jag har i lager kan benämnas som tillbehör.
Jag har mejlat min kontakt på posten och krävt att han skall lösa detta under morgondagen. Sen kan man ju hoppas att han kompenserar kunden med ex. två biobiljetter eller liknande. Det vet jag att han gjort tidigare vid ett annat strul-fall.
22 januari, 2013 kl. 14:36 #158624LastbrygganDeltagareDet ilskna mejlet till min kontakt på posten resulterade i detta svar igår:
Hej Mats,
Inte roligt när det blir så här naturligtvis och jag förstår att både du och din kund blir frustrerade.Jag har varit i kontakt med arbetsledningen på Kundtjänst som i sin tur har pratat med Ombudet. Förklaringen till att omdirigeringen inte fungerat är att postnummret ligger i streckkoderna och ändras inte den infon på rätt sätt så funkar det inte att dirigera om ett paket. Ombudet har gjort fel och ”den mänskliga faktorn” har haft ett finger med i spelet.
……………………….
Hej Anders
Har just talat med ombudet i Markaryd, de hade inte ändrat på postnumret då de skickade iväg paketet senast, de ska nu vara ordnat så godset ska landa på rätt ombud 2013-01-22
……………………Jag hoppas verkligen att paketet landar i Bromölla imorgon och jag ber naturligtvis om ursäkt ”å Postens vägnar” både till dig och din kund.
MVH
Nu har paketet kommit fram för en dryg timme sedan …..tada……. till Markaryd idag igen
(Nu har jag både ringt (utan svar) och mejlat min postenkontakt och krävt att de skall skicka en taxi som hämtar paketet i Markaryd och kör det till Bromölla… svar inväntas…)
22 januari, 2013 kl. 14:44 #158625JohanKDeltagareHerregud, det är så att man blir tårögd..
22 januari, 2013 kl. 18:52 #158639PrixDeltagareDet är sorgligt. Undrar var de är mest blåsta. Kundservice eller ombudet?
22 januari, 2013 kl. 19:05 #158643LastbrygganDeltagare@Prix 59331 wrote:
Det är sorgligt. Undrar var de är mest blåsta. Kundservice eller ombudet?
Tveklöst ombudet då jag fått förklarat turerna kring eländet idag.
Vi var inne på att buda paketet till Bromölla men det sprack på legitimationskravet och i denna fyrkantiga ohederliga värld så var det tyvärr inte lösbart enligt posten.
Det senaste blev att jag bad dem returnera försändelsen till mig så att jag kan skicka om den, då får jag också möjlighet att fylla upp lådan med lite extra godis. Har pratat med kunden idag som är mycket nöjd över mitt engagemang och hon ser fram emot att få paketet i slutet av veckan.
Jag föreslog också för min postenkontakt att han skulle skicka kunden några pocketogram och be om ursäkt å postens vägnar och det lovade han att göra.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.