Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Import från EU-hur det är reglerad

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Sonja
    Deltagare

Jag köpte en produkt från Holland. Leverantören skickade produkten till Dubai för att sedan komma till Sverige. Problemet är att jag av de 300 produkter fick 60 och inte de 240. Innan dess har jag köpt flera gånger och fått leverans från denna leverantör. Jag har i ett år försökt att få resterande produkter och har uppgifter av företag i Holland men fick inte produkter utan bara löfte och nu svarar han inte alls på mina mail. Jag har polisanmält i Sverige men svaret är att brottet har begåtts utomlands. I Holland säger polis att man ska anmäla i Sverige.
    Jag undrar var ska man vända sig? Det måste finnas något sätt som reglerar att handel ska fungera inom EU. Tacksam för all hjälp!

GregerA
    Deltagare

Jag förstår inte riktigt varför man skickar varor från Holland till Sverige via Dubai, men det kanske inte har så stor betydelse.

I första hand skall du nog se detta som en civilrättslig tvist, och inte ett brottmål.

Hur en tvist skall lösas vid internationell handel beror till stor del på vad som avtalats mellan parterna, dvs vad som står i ett eventuellt skriftligt avtal, offert, allmänna leveransvillkor och vad som är praxis. Muntliga avtal gäller också som avtal, men utan vittnen eller inspelningar kan det vara svårt att bevisa vad som avtalats, om parterna har olika uppfattning.

Om inget annat är avtalat så skall tvist ofta avgöras i domstol där säljaren har sin hemvist. (Någonstans i bakhuvudet har jag för mig att det är köparens land vid handel inom EU, men jag hittar det inte just nu).

Att ta hänsyn till är också när risken för varan övergår på köparen. (Incoterms). Några av de vanligare är:
    EXW (ExWorks) = du ansvarar för varan så snart den lämnat säljarens lager
    FOB = du ansvarar för varan så snart den är lastad på fraktfartyget
    DDP = säljaren ansvarar för varan tills den nått destinationen

En springande punkt är alltså om du anser att säljaren inte levererat (skickat iväg) rätt antal produkter, eller om de försvunnit någonstans på vägen.

Om säljaren inte levererat rätt antal produkter så har han inte uppfyllt sina skyldigheter enligt avtalet, och du kan då kräva fullgörelse, skadestånd mm. För att avgöra vad som levererats kan du titta på fraktsedlar och utifrån vikt och volym få en uppfattning om hur mycket som levererats.

Om produkterna försvunnit på vägen så får man titta på vilka leveransbestämmelser som gäller, och vilken transportförsäkring som är tecknad för det aktuella transportsättet.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.