Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Nystart och storlek på varulager?
- Detta ämne har 16 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 9 månader sedan av connywesth.
-
FörfattareInlägg
-
9 januari, 2013 kl. 20:49 #99447ekalleDeltagare
Hej,
Vi är på gång att dra igång en ehandel. Problemet är att vi har lite för många och spretiga ideer.
Vi är inne på heminredning som så många andra. Vad skulle ni starta i för branch om ni började på nytt idag?
Kan man bygga ett tillräckligt stort och intressant varulager med 50k. Jag är rädd att butiken ska kännas tunn. Hur ser ni på det? Ev skulle vi kunna vänta ngt år och ha ytterligare 100k
Tavk på förhand / mvh
Skickat från min GT-N8000 via Tapatalk 2
9 januari, 2013 kl. 21:34 #158164ParvelitoDeltagareJag skulle INTE starta med heminredning. Det finns flera hundra sådana butiker redan som går halvdassigt, och varför ge sig på det?
Med 50 papp skulle jag kanske satsa på att bli bäst på något nischat område som ändå går att skala upp sedan. Väckarklockor, skärbrädor, mössor, paraplyer och liknande smala nischer, men ändå folkliga saker som alla har i sina hem. Sådant brukar gå bra att skala upp sedan.
9 januari, 2013 kl. 21:48 #158166BeatmeDeltagareJättesvårt att förutse lagerhållning när du inte ens vet vad du ska sälja. Men skulle jag satsa på att starta en egen ebutik idag så skulle jag hellre lägga pengarna på att skapa en direkt koppling till mina grossister så att mitt lager-saldo var synkat med deras. Och ist ange 2-5 dagars leveranstid lager saldo på varor som finns för beställning eller varför inte hitta en droppshiping grossist. Sen passar ju inte detta alla då vissa importerar från kina osv.
Men i min mening lägger många som startar upp för stor vikt på lagerhållning tycker det är bättre att lägga sitt kapital på att driva trafik till sidan marknadsföring osv. Då lager är något man kan ta tag i när man vet att konceptet fungerar samt vilka varor som säljer.
Kul att du funderar på att starta i alla fall själv är jag för feg:)
Lycka till!Ps tänk konsumtionsvaror när du väljer sortiment:)
9 januari, 2013 kl. 21:50 #158167DanDeltagareJag tror på heminredning. Jag ser det som ett av de svarta hålen i svensk ehandel som gjörs dåligt idag med dropshipping och kassa levtider o kass lagerhållning. Ett ikea på nätet tror jag det finns en stor öppning för.
Problemet är att 50k är kört. Om jag skulle starta hade jag velat ha minst 10 miljoner dag 1 för ett lager inom den branschen om jag skulle satsa på att bli bäst. Antagligen skulle man behöva 50M till sedan dag 2
Jag har gjort det med 50k också dock (inredning.nu) och det gick duktigt kasst kan jag villigt erkänna.
Jag tror dock det går men det kommer ta lång tid och ska ni växa utan externt kapital blir det svårt att ta position mot de som har stort sortiment och bra leveranstider. USPen i denna bransch som jag ser är primärt snabb leverans (ha allt i lager), sortiment (ha allt även soffor och sängar) samt pris (prisa på varumärken för att driva sales på högmarginalprodukter som typ ikeas värmeljus).
Så om ni inte har passion för heminredning hade jag funderat lite till, alternativt nischat mig i den branschen istället för att köra brett. Kolla på uttaget.se exvis som jag tycker är ett bra exempel på nischning.
16 januari, 2013 kl. 17:34 #158413BohicaDeltagare@Dan 58793 wrote:
massa text
Håller med, för att lyckas med heminredning så lär man ha ett GIGANTISCH lager för att slippa dåliga lev.tider.
//Christer
17 januari, 2013 kl. 15:14 #158437connywesthDeltagareGlöm att försöka konkurrera med IKEA, det är det dummaste man kan göra, de är f.n. oslagbara inom hemiredning. De är mästare på marknadsföring och lågt pris.
Ska du ha chans att jobba med hemiredning så tror jag att du måste satsa på något Unikt och som levererar ett värde som inte finns idag.
Satsa på ett smalt område där du kan bli världsmästare, och se till att du är både unik och att du kan leverera ett mervärde till kunden. Mervärdet kan vara snabba leveranser, ing aavgifter förutom produktens pris, och du bör även ha en rejäl vinstmarginal efter att alla kostnader är borträknade.
Glöm inte att räkna med marknadsföringskostnaden. Vill du vara unik så kan du kanske räkna med 30-40% i marknadsföringskostnad eller mer. Räkna med en TG1 på minst 30%.
Glöm allt vad lågmarginalprodukter heter, för att du ska klara att sälja stora volymer måste du ha gigantiska mänder kapital och en rejäl logistikapparat som heter duga.
Tänk mer som Steve Jobs på Apple, och Guy Kawasaki (Guy Kawasaki: The top 12 lessons I learned from Steve Jobs – MacDailyNews – Welcome Home ).
17 januari, 2013 kl. 15:53 #158439DanDeltagareVar det inte detta man sa till Steve Jobs när han startade Apple och allt annat också.
Ingen är oslagbar. IKEA är värdelösa på e-handel, de är helt klart möjliga att slå där.
Smala områden bygger inte miljardbolag. Volym är allt, det går att göra massor med lågt TB om man har kapital att finansiera tillväxten för att nå BE.
@connywesth 59095 wrote:
Glöm att försöka konkurrera med IKEA, det är det dummaste man kan göra, de är f.n. oslagbara inom hemiredning. De är mästare på marknadsföring och lågt pris.
Ska du ha chans att jobba med hemiredning så tror jag att du måste satsa på något Unikt och som levererar ett värde som inte finns idag.
Satsa på ett smalt område där du kan bli världsmästare, och se till att du är både unik och att du kan leverera ett mervärde till kunden. Mervärdet kan vara snabba leveranser, ing aavgifter förutom produktens pris, och du bör även ha en rejäl vinstmarginal efter att alla kostnader är borträknade.
Glöm inte att räkna med marknadsföringskostnaden. Vill du vara unik så kan du kanske räkna med 30-40% i marknadsföringskostnad eller mer. Räkna med en TG1 på minst 30%.
Glöm allt vad lågmarginalprodukter heter, för att du ska klara att sälja stora volymer måste du ha gigantiska mänder kapital och en rejäl logistikapparat som heter duga.
Tänk mer som Steve Jobs på Apple, och Guy Kawasaki (Guy Kawasaki: The top 12 lessons I learned from Steve Jobs – MacDailyNews – Welcome Home ).
17 januari, 2013 kl. 16:19 #158441jpetterssonDeltagareAtt starta upp med endast 50k i lager känns lite. Men frågan är lite vad du vill ha ut av din ehandel, behöver du kunna leva på den och plocka ut en skälig lön från första början?
Vi startade med ca 100k i lager och har trots detta överlevt (och växt) under dryg 3 år nu. Vi har kunnat göra detta genom hålla nere våra kostnader, vilket är tufft. Sedan har vi inte varit beroende på att behöva plocka ut någon lön (förutom en symbolisk summa) och har istället återinvesterat allt i butiken. 2012 gör vi vinst (återigen med väldigt slimmade utgifter) för första året. Så återigen det funkar att starta smått, men man ska nog ha en stor portion med tålamod och kanske inte främst starta sin ehandel för att man ska bli rik
Med vänlig hälsning,
Jesper17 januari, 2013 kl. 18:29 #158445PalMikDeltagareUtan att vara nån heminredningsfantast men; finns det inte flera bolag därute som gjort bra business av att låta sina kunder anpassa e.g. hyllor, sängar, osv vad gäller mått etc. Har tom för mig det finns nån här på forumet som byggt en trevlig liten business av att erbjuda måttbeställda räcken.
Säljer du t.ex. måttbeställda hyllor så kan du nog komma undan med ganska litet lager då man nog kan tänka sig vänta 1-2 veckor på en sån beställning, exempel: Regal-Konfigurator – Regale nach Maß konfigurieren mit Pickawood
17 januari, 2013 kl. 18:40 #158446pyhobbyDeltagareMed tanke på frågans formulering utgår jag från att ni har lite erfarenhet av e-handel.
Om det är så tycker jag absolut ni ska hitta en nisch och köra igång direkt. Det tar tid att bygga upp sin verksamhet, jag tycker inte det är värt att slösa bort ett års erfarenhet för 50k i extra kapital.
Hur vill ni att er verksamhet ser ut om 2-3 år?
Är det miljardbolag och världsherravälde som hägrar så är mina råd ingenting att lyssna till:) Men vill du på ett försiktigt sätt bygga din verksamhet och om några år kunna leva på det så kan du suga åt dig lite kanske.Med litet startkapital kan det vara en god idé att få igång försäljningen via fler kanaler än bara webbutiken och på så sätt bygga upp varulagret.
Vi tillhör skaran som började riktigt smått. Vi hade 6000kr när vi startade december 2008. Vi har gnetat oss uppåt hela tiden. Under de första åren stod i princip varenda krona kvar i bolaget. 2012 var första året som vi (2 pers) helt kunde leva på intäkterna från vår verksamhet.
Om jag ser tillbaka på varför jag tror vi lyckades överleva de fösta åren så skulle jag nog säga att vår lilla budget var nyckeln. Vi kunde absolut ingenting om ehandel när vi startade upp. Med tanke på vår lilla kista var vi tvungna att lägga massor av tid på att hitta produkter som vi var säkra att få sålda. I vårt vall använde vi oss av traderas historik för att se hur efterfrågan var. Vi chansade inte på en enda produkt. Allt som vi såg gått för låga summor på Tradera ratade vi. Nu är det säkert ingen metod som går att överföra på alla typer av sortiment, men i vårt fall fungerade det bra då mycket pysselprodukter sålts på Tradera genom åren.
Om ni har 10000kr, 50000kr, 100000kr, 500000kr i startkapital tror jag faktiskt har mindre betydelse om 5 år. Jag vet att många inte håller med mig om detta, men jag ser det som så att det är viktigare göra rätt saker i liten skala än göra halvdassiga saker i stor skala.
Lyckas ni göra allting rätt med 500000kr i kapital, ja då har ni såklart större möjligheter än att börja med 10000kr. Men tro inte att ett större kapital är en genväg till skattkammaren bara.
Stort lycka till med er verksamhet.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.