Startsida Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar Vilsen – Magento eller Prestashop

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Författare
    Deathdealer
    Deltagare

Hej på er (som ny på forumet)!

sitter och tittar på en lösning till en av våra kunder, och ska komma fram till vilket system vi ska använda och jag är nere på valet Magento kontra Prestashop.

Eftersom jag def. inte är någon programmerare, utan arbetar mer med design och arbetsflöden dvs vad som händer ”bakom”, hantering av order, kunder, koppling mot ekonomisystem m.m samt hur jag aktiverar besökaren att handla…så känner jag mig grymt villrådig just nu!

På ena sidan hör jag folk som säger ”-Aldrig mer Prestashop, besvärligt, krångligt och extremt svårt att arbeta i när det gäller utveckling och ändringar”)…och vi kan väl ta för givet att det finns lika många åsikter åt båda hållen….

För er som använder båda systemen – vad har varit besvärligast?
    Finns det:
    • Bra språkstöd (Svenska)?
    • Prestanda – vad är era erfarenheter?
    • Svårarbetat?

Jag behöver kunna koppla ur vissa saker som t.ex som vanlig kund (läs privatperson) ska man inte kunna logga in, skapa ett konto… Eventuellt inte se priser, om så riktpriser.
    Systemet är först och främst byggt för att hjälpa B2B-kunder dvs ÅF till kunden, där dom ska kunna lägga order via inloggning, och då även få unika rabatt-satser via inloggningen!

Jag blir inte heller klok på om Magnetos Community-lösning räcker…eller om man måste gå vidare……

Finns det någon som kan hjälpa mig och göra mig lite klokare innan jag försöker göra mitt val?

Tack på förhand

DD:cool:

Magento
    Deltagare

Du kommer nog inte bli klokare heller :). Det finns både Magento-älskare och Prestashop-älskare i detta forum.

Både Magento och Prestashop klarar av det du efterfrågar och hur svårarbetat något är helt klart en definitionsfråga.

Ni kommer sannolikt att bli nöjda oavsett vilken lösning ni väljer. Båda är riktigt bra lösningar, då kanske det inte är superviktigt (min åsikt givetvis) att det inte är det bästa som man råkar välja.

danielandersson
    Deltagare

Om ni ska bygga en butik till en kund, så ANTAR jag vilt att ni har någon programmerare på plats.

Varför inte ta hjälp av honom/henne? Det är trots allt denna person som ska göra ev ändringar.

En kompis som programmerat i väldigt många år tycker att PrestaShops kod är otroligt omogen och väldigt spaghetti.

Magento är svårt att få snabbt.

Deathdealer
    Deltagare

hmmmmm…….tack såhär långt! :-)
    Anledningen till dessa två är just det att det finns int.verktyg mot VISMa respektive Fortnox. Sen har jag byggt lösningar men i helt andra system, och jag vet att problemen inte kommer när det gäller just layoutering och bygga en snygg/funktionell sida, det är mer alla specialbehov kunden har när dom ska arbeta med systemet, drift och underhåll som kommer göra att systemet blir bra.

Min programmerare vill i grund inte befatta sig med Magento, eftersom det (enligt han) är tungt att installera, vräker ut filer överallt m.m och min kompanjon har fått röd flagg från andra som nyttjat prestashop….

Nu sitter jag här och ska välja vilket vi ska arbeta med – och det ger mig tokångest, för jag har i grund inte en aning (och ja, jag är medveten om att det finns lag som gillar båda systemen) men som jag sa, det är CSM-et so är det kritiska… Är det svårarbetat kommer dom inte använda det på rätt sätt….

Skulle vara väldigt trevligt att få några positiva reflektioner kring de båda systemen….bara rakt ut!

vänligen

DD

ps. Tack lunarmys
    pss. Det kommer vara ca 5.000 artiklar i det ena systemet…..(sen är det ett till som innehåller ca 12.000 artiklar)

danielandersson
    Deltagare

Det låter som om du/ni bör skriva ihop en kravspec innan ni tittar vidare på detta.

Deathdealer
    Deltagare

@lunarmys….sant!!!

sanmic
    Deltagare

Min programmerare vill i grund inte befatta sig med Magento, eftersom det (enligt han) är tungt att installera, vräker ut filer överallt m.m och min kompanjon har fått röd flagg från andra som nyttjat prestashop….

Jag kan bara svara för Magento eftersom det är det vi kör.
    Det är inte speciellt tungt att installera, drifta det däremot kan vara lite tyngre.
    Men det behöver inte vara så farligt ändå, vi använder oss utav Properhost.net och betalar en spottstyver för hostingen varje månad.
    Det är många källkodsfiler i Magento, 7000+ tror jag det var sist jag kollade, + alla filer i templates(en).
    Men filstrukturen tycker jag är enkel trots att jag inte är hemma vare sig på php eller mvc.

Jimmy Ostrom
    Deltagare

Jag skulle för det första lyssnat mindre på din kodare och sen gett han en örfil……:o

Det är inga problem att få Magento snabbt på ett billigt sätt, det är bara deras gamla system som var tunga och där ingen fattade hur dom skulle installeras för att hemsidan skulle vara snabb.

Magento är stort, riktigt stort och det finns hur många bra kodare runt om i världen som kan Magento på alla sina fingrar och som inte är pissdyra.

Ärligt talat så handlar allt om att man ska kunna få alla funktioner man vill ha och behöver ha snabbt och till ett bra pris, din kodare vet knappast vad som krävs i en verksamhet utan det vet dom som arbetar ”på golvet” och kodare ”ska bara” koda samman ”skiten” som man vill ha det och kan han inte det så kanske han är på fel plats…….???

Med tanke på hur mycket funktioner det finns till Magento så skulle jag utan att blinka valt Magento.

bloggus
    Deltagare

@lunarmys 58716 wrote:

Det låter som om du/ni bör skriva ihop en kravspec innan ni tittar vidare på detta.

Dessutom skall ni installera båda systemen, behöver inte vara på snabb hosting och testa vad ni tycker om det. det. Det är lite som bilar, folk tycker olika. Testa, testa, testa ….

Magento
    Deltagare

@Jimmy Öström 58827 wrote:

kodare ”ska bara” koda samman ”skiten” som man vill ha det och kan han inte det så kanske han är på fel plats…….???

Leverantörer kan också vara bra på strategi och hjälpa till med hur man faktiskt borde göra, så att det blir rätt från början :)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.