Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Postens fraktkostnad äter upp vinsten

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99390
    Elversson
    Deltagare

    Hej!

    Jag använder mig idag av posten och DHL vid leverans av mina beställningar.

    Vadderat kuvert med frimärken vid mindre försändelser, paket med DHL för större försändelser.

    Men titt som tätt ramlar det in beställningar där kunden önskar betala och få levererat via postförskott.

    Jag tar då ut 59kr i postförskottsavgift samt en fast fraktkostnad på 49kr.

    Problemet är att postens frakt är så dyr så att en stor del av vinsten i regel äts upp av fraktkostnaden.

    Jag vill kunna erbjuda mina kunder betalning via postförskott då många verkar anse att det känns tryggast. Men samtidigt vill jag gärna kunna få ut mer i vinst även när jag skickar via postförskott.

    Är det någon mer som upplever samma problem? Eller finns det någon som upplevt samma problem tidigare men hittat en effektiv lösning?

    Tack på förhand!

    MVH Martin

    #157645
    Parvelito
    Deltagare

    Skicka som Efterkrav med DHL Servicepoint. Tror de tar 50kr extra för den tjänsten. Kolla med DHL för säkerhets skull.

    #157647
    danielandersson
    Deltagare

    Varför inte höja PF-avgiften? Vi höjrde den från 50 kr till 79 kr, eftersom det innebär mer arbete för oss (med de som inte löser ut) samt att vi vill uppmuntra folk att använda andra betalalternativ.

    Vi trodde procenten som valde PF skulle minska, men icke sa nicke. De som vill använda PF betalar gladeligen kostnaden, vad den än är (verkar det som).

    #157654
    GregerA
    Deltagare

    ServicePoint COD heter DHL:s postförskottstjänst.

    Det går att skicka brevpostförskott upp till 2kg, men har du vettiga priser på ServicePoint så blir det klart dyrare.

    #157711
    Elversson
    Deltagare

    Tack för svaren!

    ServicePoint COD lät som något att kika upp!

    Men eftersom kunderna fortfarande väljer PF (nästan) oavsett hur hög avgiften är så verkar det enligt mig tyda på att kunderna litar väldigt mycket på just PF.

    Finns det då inte risk att man tappar en del kunder om just PF inte finns som alternativ i kassan?

    #157714
    Parvelito
    Deltagare

    PF väljs mest av tre kategorier kunder:
    1: Unga som inte får handla själva mot faktura eller har kort.
    2: Äldre som vill handla som de alltid har handlat, dvs mot postförskott
    3: Människor utan pengar som drömmer om att de skall vinna på Lotto eller Triss, och då kunna hämta ut paketet.

    Jag tror att du kan ha kunder inom både det första och andra segmentet som gör det vettigt för dig att erbjuda PF, även om du får med den tredje kategorin på köpet.

    #157992
    Bohica
    Deltagare

    Postförskott är ett gissel tyvärr..

    #158009
    connywesth
    Deltagare

    @Elversson 58199 wrote:

    Hej!

    Jag använder mig idag av posten och DHL vid leverans av mina beställningar.

    Vadderat kuvert med frimärken vid mindre försändelser, paket med DHL för större försändelser.

    Men titt som tätt ramlar det in beställningar där kunden önskar betala och få levererat via postförskott.

    Jag tar då ut 59kr i postförskottsavgift samt en fast fraktkostnad på 49kr.

    Problemet är att postens frakt är så dyr så att en stor del av vinsten i regel äts upp av fraktkostnaden.

    Jag vill kunna erbjuda mina kunder betalning via postförskott då många verkar anse att det känns tryggast. Men samtidigt vill jag gärna kunna få ut mer i vinst även när jag skickar via postförskott.

    Är det någon mer som upplever samma problem? Eller finns det någon som upplevt samma problem tidigare men hittat en effektiv lösning?

    Tack på förhand!

    MVH Martin

    Du ska givetvis ta ut lika stor vinstmarginal på PF-avgiften och fraktkostnad som du har på andra produkter i ditt sortiment.

    Har du många outlösta PF så ska du räkna in det i din kalkyl och anpassa priset på din PF-tjänst efter det.

    #158012
    Rikard
    Deltagare

    @connywesth 58604 wrote:

    Du ska givetvis ta ut lika stor vinstmarginal på PF-avgiften och fraktkostnad som du har på andra produkter i ditt sortiment.

    Varför är det så självklart? Prissättning är ju mycket hur kunden upplever priserna på produkter liksom frakt. Om samtliga i segmentet erbjuder fri frakt så kommer kunden uppfatta 19 kr i fraktkostnad som dyrt. I de fallet kan det väl vara bättre att räkna in fraktkostnad i varans pris från början?

    När det kommer till PF så har jag ingen uppfattning om vad som ger bäst försäljning och förtjänst. Som vanligt (om man har lite trafik) kan det vara bra att splittesta olika prissättningar.

    #158023
    connywesth
    Deltagare

    @Rikard 58607 wrote:

    Varför är det så självklart? Prissättning är ju mycket hur kunden upplever priserna på produkter liksom frakt. Om samtliga i segmentet erbjuder fri frakt så kommer kunden uppfatta 19 kr i fraktkostnad som dyrt. I de fallet kan det väl vara bättre att räkna in fraktkostnad i varans pris från början?

    När det kommer till PF så har jag ingen uppfattning om vad som ger bäst försäljning och förtjänst. Som vanligt (om man har lite trafik) kan det vara bra att splittesta olika prissättningar.

    Givetvis kan man partitionera priserna som du skriver, det har jag inget emot. Men när man räknar på lönsamheten ska man även räkna in frakt och PF-kostnader i sin kalkyl och se till att man tjänar pengar oavsett hur man sen partitionerar priset, då blir frågan ett icke-problem.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.