Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Bokföra Payson-faktura i Visma EF
- Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 12 månader sedan av Ankis.
-
FörfattareInlägg
-
20 december, 2012 kl. 14:17 #99374LajjeDeltagare
Hej,
ny på forumetVi får ett antal beställning med Paysonfaktura som betalsätt. Kort undrar jag hur man smidigast bokför detta i Visma Enskild firma?
Vi bokför med kontantmetoden, och som ni säkert vet är visma EF ganska begränsat. Som jag ser det finns det tre sätt att bokföra inkomsten på:
1. Via inbetalning – och använd paysonfakturan som underlag.
2. Skapa ett eget kvitto när vi fått betalt från payson.
3. Skapa en ”extra faktura” i visma när vi skickar varan. När vi får betalt från payson bokför vi fakturan betalt.Avgifterna bakar vi redan ihop i en klumpsumma och bokför.
Jag skulle föredra alt. 3 – men är det OK att göra såhär?
Andra förslag?
Hur gör ni?Tack på förhand!
23 december, 2012 kl. 00:26 #157591connywesthDeltagareAlternativ 3 är bätrre för då håller du bättrre koll på företagets ekonomi, men det är inte kontantmetoden utan Faktureringsmetoden som funkar så. Det är dock mycket enkelt att gå över till Faktura-metiden, för det enda du behöver göra är att bokföra enligt punkt 3.
25 december, 2012 kl. 20:56 #157632AnkisDeltagareJag har gjort ett payson/paypal konto i bokföringen. Man ska ju bokföra direkt när man har tillgång till pengarna, inte när de överförs till sitt eget konto. Dock har jag inte payson faktura utan payson ”i övrigt”
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.