Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Reklamationer och moms
- Detta ämne har 17 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 4 månader sedan av
JohanK.
-
FörfattareInlägg
-
28 november, 2012 kl. 13:26 #156321
Parvelito
DeltagareDet innebär att du skall fakturera dem exkl moms, dvs endast en försäkringsersättning (konto 3994, momsrapportkod 42).
28 november, 2012 kl. 13:49 #156329Alldo
Gäst@Parvelito 56699 wrote:
Det innebär att du skall fakturera dem exkl moms, dvs endast en försäkringsersättning (konto 3994, momsrapportkod 42).
Tack Parvelito!
Ger detta till bokföringsfirman (de verkar inte ha några andra kunder som oss – och verkar visst lite gröna på vissa bitar?!)
28 november, 2012 kl. 13:57 #156330bslask
DeltagareJag hade också en reklamation mot DHL häromdagen. Irriterar mig på att när dom förstör mitt gods, så är det jag som skall administrera en faktura för att få ersättning. Så nu senast la jag på en faktureringsavgift, ska bli spännande att se vad reaktionen på det blir.
28 november, 2012 kl. 14:09 #156332Alldo
Gäst@bslask 56708 wrote:
Jag hade också en reklamation mot DHL häromdagen. Irriterar mig på att när dom förstör mitt gods, så är det jag som skall administrera en faktura för att få ersättning. Så nu senast la jag på en faktureringsavgift, ska bli spännande att se vad reaktionen på det blir.
He he spännande – återkoppla får vi höra
Ja och inte ersätter de heller emballagekostnader och arbete med emballering. Men det är nog reglerat i avtal – inget jag minns att jag läst. Men de ersätter iaf fraktkostnaden.
Har som tur är nästa inga krossade paket (peppar peppar) – Posten var däremot bra mycket bättre på det när det begav sig. På den punkten är DHL grymma (hittills).
Så varje gång en retur eller reklamation kommer är vi helt gröna på vad som gäller 😮
28 november, 2012 kl. 14:39 #156335Qarillion
Deltagare@Alldo 56710 wrote:
He he spännande – återkoppla får vi höra
Ja och inte ersätter de heller emballagekostnader och arbete med emballering. Men det är nog reglerat i avtal – inget jag minns att jag läst. Men de ersätter iaf fraktkostnaden.
Har som tur är nästa inga krossade paket (peppar peppar) – Posten var däremot bra mycket bättre på det när det begav sig. På den punkten är DHL grymma (hittills).
Så varje gång en retur eller reklamation kommer är vi helt gröna på vad som gäller 😮
Är även jag lite allergisk mot reklamationerna. Skickar ju prylar som oftast kan vara värda en slant och i detta fallet så vägde paketet bara 1kg och då ersättning är som mest 500kr/kg så blev det 1000:- i ersättning vilket var 500:- under vårt inköp på produkten.
Tycker det är en märklig policy som man har där kilovikten avgör hur mycket godset är värt. Godset som DOM slarvat bort som jag skickar är väl ändå värt så mycket som det står på fakturan ifrån min leverantör?
Undra vilken stjärna som hittat på att det är vikten som sätter maxpriset?
28 november, 2012 kl. 14:42 #156337Alldo
Gäst@Qarillion 56713 wrote:
Tycker det är en märklig policy som man har där kilovikten avgör hur mycket godset är värt. Godset som DOM slarvat bort som jag skickar är väl ändå värt så mycket som det står på fakturan ifrån min leverantör?
Policyn är förmodligen rent affärsmässig. Jag tror tanken är att man ska köpa till en försäkring om jag inte minns helt fel :rolleyes:
28 november, 2012 kl. 15:01 #156340Qarillion
DeltagareJo, men att vi skulle köpa försäkring på varenda leverans vi skickar ut låter ju ganska orimligt också. Snittvärde på ungefär 2500:-.
Tycker ändå att när varan lämnat mig så är ansvaret deras oavsett om vad dom gör med paketet på vägen. Jag köper allt med dåligt packade paket och sådant. Men när man kan se att det är inscannat så långt ner som till Malmö och sedan spårlöst borta så tycker jag att det inte skall spela någon roll vad värdet/vikten är.
Det är helt enkelt deras fel och dom bör ersätta
Någon av deras anställda har ju förmodligen blivit en väldigt glad hemmapulare med en skruvdragare i handen
28 november, 2012 kl. 15:10 #156341Alldo
Gäst@Qarillion 56718 wrote:
Det är helt enkelt deras fel och dom bör ersätta
Någon av deras anställda har ju förmodligen blivit en väldigt glad hemmapulare med en skruvdragare i handen
Hoppas hemmapularen gör god reklam för verktyg från Toolab nu då
28 november, 2012 kl. 15:12 #156342Parvelito
Deltagare@Qarillion 56718 wrote:
Jo, men att vi skulle köpa försäkring på varenda leverans vi skickar ut låter ju ganska orimligt också. Snittvärde på ungefär 2500:-.
Fast det handlar väl om vad man får för pengarna. DHL har låga priser, och någonstans behöver de kapa i sina kostnader för att kunna erbjuda detta låga pris.
28 november, 2012 kl. 15:55 #156346Qarillion
Deltagare@Parvelito 56720 wrote:
Fast det handlar väl om vad man får för pengarna. DHL har låga priser, och någonstans behöver de kapa i sina kostnader för att kunna erbjuda detta låga pris.
DHL´s priser kan jag inte alls gnälla på. Det är mer att när man gör fel får man ta sitt ansvar. Det borde vara medräknat i priset att man ersätter det man slarvat bort.
Det är likadant på alla fraktbolag dock så det är inget unikt. Vi har en fysisk butik också och vi hade sålt två större galvade arbetsbänkar en gång som vi sålt och när dom lastades av från lastbilen så tappade chauffören ner den ena så att det blev helt förstörd.
Vi fick inte full ersättning för transportskadan för detta heller fast det skrevs upp på lappen att han hade orsakat skadat och allt. Utan det var ersättning mot vikt till maxtaket som var runt hälften av vad den kostade att köpa in.
Har för mig att vår leverantör hjälpta till och sänkte priset så att vi inte förlorade för mycket pengar den gången. Men när man ser chauffören göra detta och ändå inte få full ersättning, reglerna är ändå bra märkliga? :rolleyes:
Det är alltså inte kritik mot DHL heller, eller det kanske det är egentligen. Men det är mot alla transportbolag isåfall, det reglerna ser likadana ut överallt.
Återigen är nog posten värst här. Vi fick en paket som var så trasigt att det kom i en bur för att någon hade kört över det med ångvält eller liknande. Det ville posten sedan inte ersätta. (Vi rörde aldrig paketet från att det kom in till oss)
Efter att ha åkt ner till postcentralen i göteborg och visat hur det såg ut så godtog dom 100% ersättning faktiskt. Men det tog nog ett par timmar i samtalstid dock och ungefär 60 dagar i reklamationstid.
För egen del hade det varit värt mycket om det uppkom ett transportbolag som inte handlade så mycket på detta sättet utan ändå hade ett Goodwill konto som gick att använda när man bevisligen gör fel själv.
För detta hade jag gladeligen lagt några kronor extra per paket då det hade jämnat ut sig i slutändan..
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.