Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › E-butik med 100% designmöjlighet utan programmeringskunskaper
- Detta ämne har 16 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 12 månader sedan av ICAZeke.
-
FörfattareInlägg
-
2 november, 2012 kl. 19:12 #99075JoloDeltagare
Hej, undrar vilka plattformslösningar för e-butik med tillhörande bloggmöjlighet som finns, där man enkelt kan sköta all design 100% och i stort sett resten också utan behov av att kunna programmera? Vill inte känna mig låst om jag vill ändra något, inte heller vara beroende av någon. Har i dagsläget börjat kolla på Snowfire med möjlighet att lägga in de extrafunktioner som krävs för att även använda den som webbutik, alternativt koppla ihop den med en e-handel. Sitoo har jag även hört ska vara enkel. Även Ticktail, men den har kanske inte så många funktioner. Finns det några fler liknande? Har provat lite olika plattformar som har prövotid men tycker inte att de varit så enkla och flexibla som jag önskat. Kommer att behöva ha Klarna o Kortbetalning.
Kom gärna med förslag samt för och nackdelar med nämnda förslag!2 november, 2012 kl. 19:57 #154819Jimmy OstromDeltagareJag kan inte annat än att hålla med dig till 110%. Finns verkligen ingen vettig hemsida i mina ögon där man kan designa fullt ut själv utan kunskap.
Kan man göra världens snyggaste nyhetsbrev med ”drag and drop” och noll och åter noll kunskap om att koda eller annat trams så anser jag att man borde kunna göra samma sak på en hemsida!
Den som lyckas med detta kommer tjäna fett med pengar (om allt annat är bra såklart).
Men nu kommer jag hårdna lite i mina ord.
Det är TOTALT fel att du kollar efter en hemsida där du kan designa själv. Du har 1000 andra saker som är 99,9% viktigare än designen och detta kommer du snart märka om du inte redan arbetar med hemsida idag (packning, beställningar, statistik osv. osv.)
Jag kan tyvärr sätta alla mina pengar (har inga:o) att du kommer ångra dig tio gånger om när du lägger design så högt upp på prio listan som du verkar göra.
2 november, 2012 kl. 20:22 #154822MemKawDeltagareJimmy har helt rätt. Du ska inte hålla på med design om du inte kan designa. Fokusera på din starka sida istället.
Det närmaste du kan komma är väl att ta en hyr platform där du får välja mellan några färdiga mallar.
2 november, 2012 kl. 21:00 #154828Per NilssonDeltagareAlla vet att designen på logotypen och färgen på köpknappen, som också kan kallas för lägg i varukorg-knappen, är det absolut viktigaste när det kommer till e-handel.
Design är primärt. Alltid.
2 november, 2012 kl. 21:12 #154830TigernDeltagareJag skulle påstå att SiteDirect är den plattform som ger användaren störst designfrihet. Om det nu är det som är viktigast…
3 november, 2012 kl. 08:20 #154859Katrin LundgrenDeltagareJag tror att som nystartad är det texttalk som kommer närmast om det är egen design du vill göra. Kika på den, för justera utseende själv är den bra på om man inte har så stora krav på exakt hur det ska se ut.
Jag tycker dock lite som andra att det kanske inte är det som är prio1 att göra om du inte kan koda själv, och jag är mkt skeptiskt till att göra design i designeditorer, därför att även de bästa designprogrammen typ dreamweawer och liknande där du verkligen kan göra det allt utan att kunna koda och som är gjorda för att göra design med, så måste du i stort sett in och koda i alla fall för att få det verkligen snyggt och för att få en bra kod bakom, så jag är mkt skeptisk till att verkligen går att göra snygg design med bra seovänlig kod bakom helt utan kodning.
Om du är rädd för att vara låst och inte hittar ngt med en inbyggd designeditor så tycker jag du ska se till att välja en plattform där du eller annan valfri kodare själva kan gå in i HTML och CSSkod och ändra. Dvs välj inte en plattform där du inte kommer åt designkoden eller där endast plattformsleverantören får ändra i den.
3 november, 2012 kl. 08:23 #154860Katrin LundgrenDeltagare@Jimmy Öström 55000 wrote:
Jag kan inte annat än att hålla med dig till 110%. Finns verkligen ingen vettig hemsida i mina ögon där man kan designa fullt ut själv utan kunskap.
Kan man göra världens snyggaste nyhetsbrev med ”drag and drop” och noll och åter noll kunskap om att koda eller annat trams så anser jag att man borde kunna göra samma sak på en hemsida!
.
Det du pratar om är designprogram, typ dreamweawer och liknande där kan du enkelt göra det, MEN inte ens dessa program klarar fullt ut att bygga bra webshoppar eftersom det består av fler typer av kod, dels designkod och sedan funktionell kod. Sedan brukar koden de gör bakom inte vara av 100% toppkvalité, men den duger.
Nyhetsbrev är lättare att göra i en editor för de har väldigt lite funktionell kod, det är egentligen bara vanlig html kod precis som en normal webbsida utan funktionalitet. därför är det mycket lättare att bygga en editor för dem
3 november, 2012 kl. 08:51 #154861Jimmy OstromDeltagareSå kan det säkert vara. Men detta betyder inte att behovet inte finns bara för det är svårt att fixa.
90% av alla som startar hemsidor kan säkert inget om design eller liknande, snacka om en stor marknad;)
@Kodmyran 55042 wrote:
Det du pratar om är designprogram, typ dreamweawer och liknande där kan du enkelt göra det, MEN inte ens dessa program klarar fullt ut att bygga bra webshoppar eftersom det består av fler typer av kod, dels designkod och sedan funktionell kod. Sedan brukar koden de gör bakom inte vara av 100% toppkvalité, men den duger.
Nyhetsbrev är lättare att göra i en editor för de har väldigt lite funktionell kod, det är egentligen bara vanlig html kod precis som en normal webbsida utan funktionalitet. därför är det mycket lättare att bygga en editor för dem
3 november, 2012 kl. 09:48 #154862nmnDeltagare@Jimmy Öström 55043 wrote:
Så kan det säkert vara. Men detta betyder inte att behovet inte finns bara för det är svårt att fixa.
90% av alla som startar hemsidor kan säkert inget om design eller liknande, snacka om en stor marknad;)
Ja och därför finns det gott om webdesigners. Vi som varit med ett tag kommer ihåg DTP revolutionen när plötsligt alla kunde göra tidningar och trycksaker själva, eller de trodde att de kunde bara för att de hade ett program. Resultaten såg för hemska ut, ju fler olika fonter man hade på en sida ju bättre var det. Att göra en webbtjänst är ännu svårare, det handlar både om hur det ser ut och hur det fungerar och förändrar sig och sedan så skall det hela även gå att tolka av en sökmotor. Att lära sig html och css är det enkla, det är resten som är svårt!
3 november, 2012 kl. 10:07 #154866Per NilssonDeltagareEgentligen är det helt off-topic MEN skulle jag välja en butik från början och göra tabula rasa så skulle jag titta på användarvänlighet [för kunden och mig själv], SEO-möjligheter och konverteringspotential.
En sida kan rent estetiskt vara skitful men konvertera jättebra i alla fall (nej vi behöver inte länka till den berömda bilhandlarsidan här).
Design är inte en avgörande köp- eller inteköpfaktor. Nu menar jag estetisk design. Ser sidan designmässigt oseriös ut så är det givetvis en deal breaker.
Det finns faktiskt massor med tester som visar att just design är så enorm sekundärt och överskattat när det kommer till handel.
Ja, givetvis så måste man designa sin sida efter det utbud man säljer. Men snälla, fokusera på SEO och konvertering i stället. Sen när, och om, du har tid över, ja då kan du trimma designen.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.