Startsida Forum E-handelsforumet Logistik En "näraPosten-upplevelse"

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    HakanM
    Deltagare

Jag fick igår stifta bekantskap med hur det kan vara att få ett brev levererat av ”E-handlarens bäste vän”. Min son beställde en fördelsedagsbok till mig och i förrgår fick jag ett SMS som meddelade att att boken var på väg. ”So far so good”, tänkte jag ställde in mig på att öppna brevlådan. Men icke…

Kl 10.38 i går ploppar ett nytt SMS upp. ”Brevet från Bokia AB Internethandel kunde inte delas ut. Finns att hämta på ICA Nära på Xgatan 1”.

Det som irriterar mig ordentligt är tre saker:
    1. Vår post delas aldrig ut före kl 12-12.30. Alltså kan brevbäraren inte ens tagit med det lilla paketet.
    2. Det angivna utlämningsstället är inte det som mina postförsändelser skall gå till, utan ligger i andra ändan av orten. Detta innebar en extra restid på dryga 20 minuter i mörker och ösregn. Inget man uppskattar när man vill komma hem efter jobbet.
    3. Jag kollade givetvis om mitt brev/paket gick in i vårt postbox. Givetvis gjorde det så. Med bred marginal – man hade lätt fått plats med månadens samlade räkningar också.

Den enda slutsatsen man kan dra är att jag drabbats av en lat brevbärare som till råga på allt inte har den grundläggande kompetensen att styra min försändelse till rätt ställe.

Så det tycks finnas behov av lite kompetensutveckling ute bland gräsrötterna hos ”E-handlarens bäste vän”.

Bertil
    Deltagare

Väntade leverans hela dagen men inget kom, sökte kolli igen och status hade ändrats till att adressaten inte var tillgänglig.

Visade sig sedan att chauffören var lite sen och inte orkade leverera alla paket utan chansade med att ändra status så att det skulle se ut som att han i alla fall försökt leverera.

Dan
    Deltagare

Avgörandet om den går att dela ut eller inte görs oftast vid sortering, man tar inte med sig 200 stora brev ut på cykeln/moppen.

Antagligen var det ett gränsfall och man bedömde det som onödigt för alla parter att chansa.

@HåkanM 54960 wrote:

Jag fick igår stifta bekantskap med hur det kan vara att få ett brev levererat av ”E-handlarens bäste vän”. Min son beställde en fördelsedagsbok till mig och i förrgår fick jag ett SMS som meddelade att att boken var på väg. ”So far so good”, tänkte jag ställde in mig på att öppna brevlådan. Men icke…

Kl 10.38 i går ploppar ett nytt SMS upp. ”Brevet från Bokia AB Internethandel kunde inte delas ut. Finns att hämta på ICA Nära på Xgatan 1”.

Det som irriterar mig ordentligt är tre saker:
    1. Vår post delas aldrig ut före kl 12-12.30. Alltså kan brevbäraren inte ens tagit med det lilla paketet.
    2. Det angivna utlämningsstället är inte det som mina postförsändelser skall gå till, utan ligger i andra ändan av orten. Detta innebar en extra restid på dryga 20 minuter i mörker och ösregn. Inget man uppskattar när man vill komma hem efter jobbet.
    3. Jag kollade givetvis om mitt brev/paket gick in i vårt postbox. Givetvis gjorde det så. Med bred marginal – man hade lätt fått plats med månadens samlade räkningar också.

Den enda slutsatsen man kan dra är att jag drabbats av en lat brevbärare som till råga på allt inte har den grundläggande kompetensen att styra min försändelse till rätt ställe.

Så det tycks finnas behov av lite kompetensutveckling ute bland gräsrötterna hos ”E-handlarens bäste vän”.

Mats T
    Deltagare

Min bilbura lantbrevbärare brukar ta med sig paket med DVD:er och enstaka böcker. Toner till laserskrivaren får jag däremot hämta på utlämningstället ICA (avstånd 10 km). Tyvärr går dom paketen via Posten Företag (avstånd 2 km), och kommer till utlämningstället först 2 dygn efter att jag fått avin. Självklart kan jag inte hämta paketet på Posten Företag……

Så har det varit i flera år och det som är kass är att Posten inte tänker göra ett dyft åt problemet.

danielandersson
    Deltagare

@Dan 54987 wrote:

Avgörandet om den går att dela ut eller inte görs oftast vid sortering, man tar inte med sig 200 stora brev ut på cykeln/moppen.

Antagligen var det ett gränsfall och man bedömde det som onödigt för alla parter att chansa.

Det var väl detta de ändrade? Eller ska ändra i alla fall.. så att brevbäraren är TVUNGEN att försöka ta med sig försändelser ut. Detta är skälet till att man ibland får lappar där det står ”kan först hämtas efter 16.00” (eller liknande)

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.