Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Hämtar inte ut sina paket

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99054
    kalsonger
    Deltagare

    Hej jag har en fundering på hur ni andra gör då en kund inte har hämtat ut sitt paket och det blir tillbaka skickat till oss. Brukar ni skicka en faktura på en fraktkostnad som ni tycker att det kostat er eller brukar ni bara låta det vara. Har varit med om detta ett par gånger nu och undrar vad som ska göras.

    #154611
    Jacob B
    Deltagare

    Om kunden fortfarande önskar varorna så brukar vi bjuda på en ny frakt, för smidighetens skull. Hade det varit ett stort problem för oss hade vi kanske tänkt annorlunda.

    Är det däremot ett postförskott som kommer i retur så skickar vi en faktura i enlighet med de villkor kunden accepterat vid köp.

    #154612
    MonsterM
    Deltagare

    Hejsan,

    Vet inte vad lagen säger, men skulle nog tro att det måste ha avtalats innan köp, ex:
    ”För paket som inte löses ut inom 30 dagar, förbehåller vi oss rätten att debitera kunden för vår fraktavgift samt returfrakt till oss”

    #154615
    bslask
    Deltagare

    Vi debtiterar 300kr i ’Administrationsavgift’ för outlösta paket. Sällan vi har problemet men än så länge har alla som inte hämtat ut sitt paket betalat avgiften.
    Givetvis kan man som kund läsa om detta i våra avtalsvillkor

    #154617
    Qarillion
    Deltagare

    Hade en kund som vi skickade en påminnelse till eftersom vi inte ännu fått tillbaka produkten. Fick nedanstående dialog då:

    Kund – Hej. Jag fick inte hämtat ut det jag beställt, så borde väl därför inte behöva betala fakturan?
    Jag – Hej. Hur kommer det sig att den inte löstes ut?
    Kund – Hann inte hämta ut det pga jobb. sen fick jag en påminnelse å glömde då hämta ut den.

    Alltså, ibland undrar man ändå hur dom tänker?!

    #154620
    Parvelito
    Deltagare

    Det här är en fråga som jag skulle önska att någon av branschorganisationerna tog tag i för att få lite enhetliga regler. Kostar det 199kr att inte lösa ut paketet hos alla, och alla tydligt berättar det så kommer kunderna förstå att man inte kan ”glömma bort”.

    Man kan också tänka sig att fraktföretagen hjälper till lite genom att låta avsändaren få med ett meddelande i påminnelsen om vad det kostar att inte hämta ut ett paket.

    Slutligen skulle det vara intressant om fraktbolagen kunde tänka sig att ha något så när enhetliga regler om vad som händer med paket som går i retur och vad det skall kosta. Det varierar mycket mellan bolagen och vilken typ av tjänst man har valt.

    #154623
    Per Nilsson
    Deltagare

    Kom på att varorna antagligen är förskottsbetalda och därav är ens egna avgift räddad.

    Frakt (faktisk kostnad) + 300 pix skulle jag ta.

    #154624
    Parvelito
    Deltagare

    @Per Nilsson 54786 wrote:

    De som inte hämtar ut sina paket kommer aldrig att betala extrakostnaden heller.

    Outlösta paket och postförskott är lite samma lika.

    Det är förmodligen en korrekt iakttagelse, men kanske kan det bli lite färre som strular om det finns någon slags branschstandard att hålla sig till, och om man kan informera bort okunnighet. Lyssnar man på ehandlare så är det ju både stora och små som ser en hel del problematik med returer över lag, men i synnerhet outlösta paket som orsakar mycket kostnader och arbete för ingenting.

    #154626
    Per Nilsson
    Deltagare

    Jag ändrade :)

    Men följdfråga. Jag har faktiskt inga returer genom att kund inte hämtat sin försändelse.

    Om varan är förskottsbetald (juridiskt) så borde väl folk vara mer ävna på att hämta sin pryl? Eller är det så att de tar det på faktura och skiter i att hämta varan och betala fakturan?

    Jag hajar inte vilken typ av beställning detta sker på.

    @Parvelito 54787 wrote:

    Det är förmodligen en korrekt iakttagelse, men kanske kan det bli lite färre som strular om det finns någon slags branschstandard att hålla sig till, och om man kan informera bort okunnighet. Lyssnar man på ehandlare så är det ju både stora och små som ser en hel del problematik med returer över lag, men i synnerhet outlösta paket som orsakar mycket kostnader och arbete för ingenting.

    #154627
    Parvelito
    Deltagare

    @Per Nilsson 54789 wrote:

    Jag ändrade :)

    Men följdfråga. Jag har faktiskt inga returer genom att kund inte hämtat sin försändelse.

    Om varan är förskottsbetald (juridiskt) så borde väl folk vara mer ävna på att hämta sin pryl? Eller är det så att de tar det på faktura och skiter i att hämta varan och betala fakturan?

    Jag hajar inte vilken typ av beställning detta sker på.

    Fakturakunder dominerar, men det händer att förskottsbetalda paket inte hämtas ut också. Då är det inte sällan ett j***a liv på kunden att de inte blivit aviserade, har legat på sjukhus, fick paketet så sent att de hann resa bort etc.

    Den här typen av kunder tar en oproportionerligt stor del av tid och energi, och de påverkar sannolikt resultatet rejält på den negativa sidan om man skulle försöka räkna på det.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.