Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Hämtar inte ut sina paket
- Detta ämne har 20 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år sedan av Oscar Troedson.
-
FörfattareInlägg
-
30 oktober, 2012 kl. 08:24 #99054kalsongerDeltagare
Hej jag har en fundering på hur ni andra gör då en kund inte har hämtat ut sitt paket och det blir tillbaka skickat till oss. Brukar ni skicka en faktura på en fraktkostnad som ni tycker att det kostat er eller brukar ni bara låta det vara. Har varit med om detta ett par gånger nu och undrar vad som ska göras.
30 oktober, 2012 kl. 10:11 #154611Jacob BDeltagareOm kunden fortfarande önskar varorna så brukar vi bjuda på en ny frakt, för smidighetens skull. Hade det varit ett stort problem för oss hade vi kanske tänkt annorlunda.
Är det däremot ett postförskott som kommer i retur så skickar vi en faktura i enlighet med de villkor kunden accepterat vid köp.
30 oktober, 2012 kl. 10:17 #154612MonsterMDeltagareHejsan,
Vet inte vad lagen säger, men skulle nog tro att det måste ha avtalats innan köp, ex:
”För paket som inte löses ut inom 30 dagar, förbehåller vi oss rätten att debitera kunden för vår fraktavgift samt returfrakt till oss”30 oktober, 2012 kl. 11:08 #154615bslaskDeltagareVi debtiterar 300kr i ’Administrationsavgift’ för outlösta paket. Sällan vi har problemet men än så länge har alla som inte hämtat ut sitt paket betalat avgiften.
Givetvis kan man som kund läsa om detta i våra avtalsvillkor30 oktober, 2012 kl. 12:15 #154617QarillionDeltagareHade en kund som vi skickade en påminnelse till eftersom vi inte ännu fått tillbaka produkten. Fick nedanstående dialog då:
Kund – Hej. Jag fick inte hämtat ut det jag beställt, så borde väl därför inte behöva betala fakturan?
Jag – Hej. Hur kommer det sig att den inte löstes ut?
Kund – Hann inte hämta ut det pga jobb. sen fick jag en påminnelse å glömde då hämta ut den.Alltså, ibland undrar man ändå hur dom tänker?!
30 oktober, 2012 kl. 12:53 #154620ParvelitoDeltagareDet här är en fråga som jag skulle önska att någon av branschorganisationerna tog tag i för att få lite enhetliga regler. Kostar det 199kr att inte lösa ut paketet hos alla, och alla tydligt berättar det så kommer kunderna förstå att man inte kan ”glömma bort”.
Man kan också tänka sig att fraktföretagen hjälper till lite genom att låta avsändaren få med ett meddelande i påminnelsen om vad det kostar att inte hämta ut ett paket.
Slutligen skulle det vara intressant om fraktbolagen kunde tänka sig att ha något så när enhetliga regler om vad som händer med paket som går i retur och vad det skall kosta. Det varierar mycket mellan bolagen och vilken typ av tjänst man har valt.
30 oktober, 2012 kl. 13:13 #154623Per NilssonDeltagareKom på att varorna antagligen är förskottsbetalda och därav är ens egna avgift räddad.
Frakt (faktisk kostnad) + 300 pix skulle jag ta.
30 oktober, 2012 kl. 13:21 #154624ParvelitoDeltagare@Per Nilsson 54786 wrote:
De som inte hämtar ut sina paket kommer aldrig att betala extrakostnaden heller.
Outlösta paket och postförskott är lite samma lika.
Det är förmodligen en korrekt iakttagelse, men kanske kan det bli lite färre som strular om det finns någon slags branschstandard att hålla sig till, och om man kan informera bort okunnighet. Lyssnar man på ehandlare så är det ju både stora och små som ser en hel del problematik med returer över lag, men i synnerhet outlösta paket som orsakar mycket kostnader och arbete för ingenting.
30 oktober, 2012 kl. 13:37 #154626Per NilssonDeltagareJag ändrade
Men följdfråga. Jag har faktiskt inga returer genom att kund inte hämtat sin försändelse.
Om varan är förskottsbetald (juridiskt) så borde väl folk vara mer ävna på att hämta sin pryl? Eller är det så att de tar det på faktura och skiter i att hämta varan och betala fakturan?
Jag hajar inte vilken typ av beställning detta sker på.
@Parvelito 54787 wrote:
Det är förmodligen en korrekt iakttagelse, men kanske kan det bli lite färre som strular om det finns någon slags branschstandard att hålla sig till, och om man kan informera bort okunnighet. Lyssnar man på ehandlare så är det ju både stora och små som ser en hel del problematik med returer över lag, men i synnerhet outlösta paket som orsakar mycket kostnader och arbete för ingenting.
30 oktober, 2012 kl. 13:59 #154627ParvelitoDeltagare@Per Nilsson 54789 wrote:
Jag ändrade
Men följdfråga. Jag har faktiskt inga returer genom att kund inte hämtat sin försändelse.
Om varan är förskottsbetald (juridiskt) så borde väl folk vara mer ävna på att hämta sin pryl? Eller är det så att de tar det på faktura och skiter i att hämta varan och betala fakturan?
Jag hajar inte vilken typ av beställning detta sker på.
Fakturakunder dominerar, men det händer att förskottsbetalda paket inte hämtas ut också. Då är det inte sällan ett j***a liv på kunden att de inte blivit aviserade, har legat på sjukhus, fick paketet så sent att de hann resa bort etc.
Den här typen av kunder tar en oproportionerligt stor del av tid och energi, och de påverkar sannolikt resultatet rejält på den negativa sidan om man skulle försöka räkna på det.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.