Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Sälja till Danmark och Finland
- Detta ämne har 6 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 5 månader sedan av
GregerA.
-
FörfattareInlägg
-
18 oktober, 2012 kl. 11:33 #98987
Borje
DeltagareHej!
Någon här som vet vad som gäller om man accepterar och skickar ordrar till Danmark och Finland när det kommer till konsumenträtt och reklamation etc?
Tex vid reklamation vem står för returfrakt etc? Ångerrätt etc.
MVH
18 oktober, 2012 kl. 11:37 #154013Per Nilsson
DeltagareÄr din butik i Sverige så är det svensk lag som gäller.
@Borje 54111 wrote:
Hej!
Någon här som vet vad som gäller om man accepterar och skickar ordrar till Danmark och Finland när det kommer till konsumenträtt och reklamation etc?
Tex vid reklamation vem står för returfrakt etc? Ångerrätt etc.
MVH
18 oktober, 2012 kl. 12:06 #154014basse1985
DeltagareHur gör man om man vill öppna butik i Danmark (.dk domän).
Behöver man registrera firma i Danmark?
Vad bör man tänka på?18 oktober, 2012 kl. 12:50 #154019GregerA
Deltagare.dk kan du registrera som svensk. I Norge och Finland krävs dock lokal närvaro.
Om du anpassar din butik till en lokal marknad så är det i allmänhet det lokala landets lagar som tillämpas på konsumentområdet. T.ex om du gör en butik på finska, med .fi-domärn och typiska finska betalsätt, så blir det sannolikt du som får stå för returfrakten – medan om du kör på svenska och .se-domän så är det ju tydligt för kunden att han handlar i en svensk butik. Då bör du slippa stå för returfrakten, t.ex.
18 oktober, 2012 kl. 19:50 #154057jpettersson
Deltagare.dk kan du registrera som svensk. I Norge och Finland krävs dock lokal närvaro.
Om du anpassar din butik till en lokal marknad så är det i allmänhet det lokala landets lagar som tillämpas på konsumentområdet. T.ex om du gör en butik på finska, med .fi-domärn och typiska finska betalsätt, så blir det sannolikt du som får stå för returfrakten – medan om du kör på svenska och .se-domän så är det ju tydligt för kunden att han handlar i en svensk butik. Då bör du slippa stå för returfrakten, t.ex.
Finns det tydliga regler för detta? Dvs hur funkar det om du har en butik med .com och man kan välja att visa butiken i flera olika språk och valutor? Gäller olika regler för samma site om man byter språk?
//jesper
18 oktober, 2012 kl. 20:04 #154058Richie72
Deltagare@jpettersson 54164 wrote:
Finns det tydliga regler för detta? Dvs hur funkar det om du har en butik med .com och man kan välja att visa butiken i flera olika språk och valutor? Gäller olika regler för samma site om man byter språk?
//jesper
Jag säljer till hela Norden och har brottats med den här frågan en del. Min slutsats är exakt samma som Gregers. Om du har en butik på finska, riktad mot Finland (med exempelvis finska ad-words, leveransalternativ Finland osv) så gäller finsk konsumenträtt. Men jag är ingen jurist.
I slutändan så tror jag att man måste anpassa sig till kundernas förväntningar om man ska bli framgångsrik i ett land.
18 oktober, 2012 kl. 20:24 #154059GregerA
DeltagareNej, några tydliga regler finns inte, vad jag vet. Men när någonting ligger i en gråzon så tolkas det alltid till konsumentens fördel när det kommer till kritan. Säger kunden att han inte förstod att det var ett svenskt företag han handlade av, så får man nog ha väldigt goda argument för att den uppfattningen inte skall påverka målets utgång.
Det finns ju ett distanshandelsdirektiv inom EU, och i det så är utgångspunkten att man handlar från ett annat EU-land, och att det är säljarens lag som gäller. Hade man generellt ansett att säljaren skall följa köparens lag så hade den vinklingen ju inte behövts.
Att ha siten i olika språk och valutor är förmodligen ok.
Det jag menade var att en del jobbar ju aktivt mot/på vissa marknader och logistiken sköts från ett centrallager i EU. Som exempel: ett tyskt företag har svenskt kontor, svensk personal, svensk hemsida, svensk kundtjänst, marknadsföring speciellt riktad till sverige osv … då blir det nog svårt att stå i domstolen och hävda att det är ett tyskt företag kunden handlat av – och att tysk lag därför skall gälla.
Det du tänker göra tycker jag verkar vara svenskt.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.