Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Ny i djungeln! Tips mottages:)
- Detta ämne har 8 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 10 månader sedan av Pysselgumman.
-
FörfattareInlägg
-
15 januari, 2013 kl. 08:12 #98957wearnessDeltagare
Hej på er kunninga!
Har just beslutat att förverkliga min dröm om en webbbutik med kläder och smycken för en ev senare uppstart av en ”riktig”, liten, butik i vår stad.
Behöver lite råd i djungeln hur jag skall gå tillväga!Har hittat grossister m.m. och behöver nu en vettig plattform! Var skaffar jag domännamnet eller finns det en plattform som inkluderar det?
Vad skall jag tänka på och som ny, hur dyr plattform behöver man? Kan man skaffa en billigare och sedan utveckla den genom uppgradering? Kan man köpa loss sidan efter några år? Vad är ssl -certifikat? Behövs det? Inkluderas det på plattformen?
Har kikat runt en del och det verkar ju olika på varje sida. Har jätte svårt att välja… Vill ju att det blir så ”rätt” som möjligt från början.
Tacksam för svar!
Mvh Jenny
Wearness Fashion15 januari, 2013 kl. 09:35 #158356danielanderssonDeltagareDet här låter drygt, men har du sökt igenom forumet?
Det finns otal trådar om val av plattform. Troligen säkert om SSL-certifikat också, men annars går det jättebra att söka (Let me google that for you) – kort: du behöver inte SSL-cert.
15 januari, 2013 kl. 10:20 #158363DavidWiggDeltagareDomännamn kan du skaffa hos vilken registar som helst. T.ex Binero, Citynetwork, Surftown etc etc. Därifrån kan du styra om namnet till den butiksleverantör som du har. Då har du själv koll på ditt domännamn, och inte din butiksleverantör.
Man riktar om adressen genom att ändra namnservrar i kontrollpanelen hos någon av de nämnda företagen. Det kanske låter krångligt, men det är det inte Tar 1 min om man vet vart man ska ange det.
Jag tycker om att själv ha kontroll på mina domännamn. Om jag tex skulle säga upp avtalet med min butiksleverantör kan jag själv styra om domänen och e-post mm.
Jag skulle nog rekommendera Textalk i detta fall. Enkel att börja med och möjlighet till att skala upp när den växer. Det ska vara hyffsat bra att ändra utseende i också. Ta gärna hjälp av någon kunnig i starten med att få till en bra grund i utseendet, det behöver inte vara 100% klart innan du startar heller. Kör igång och se hur det artar sig, om du har möjlighet med det. Man blir aldrig klar
Det ingår även kortbetalning i deras paket, upp till en viss omsättning per år.
Lycka till!
15 januari, 2013 kl. 16:23 #158371PrixDeltagareMejla Wikinggruppen Hudiksvall – En komplett webbyrå och fråga efter Jonte så brukar han hjälpa dig med alla tänkbara frågor. Wikinggruppen är även enligt mig en vettig plattform att börja med.
15 januari, 2013 kl. 19:28 #158379DavidWiggDeltagareNackdelen med Wikinggruppen är att man måste kontakta dem för varje liten ändring som man ska göra. Lite css kan man få göra själv om man vill.
16 januari, 2013 kl. 03:26 #158383PrixDeltagare@DavidWigg 59029 wrote:
Nackdelen med Wikinggruppen är att man måste kontakta dem för varje liten ändring som man ska göra. Lite css kan man få göra själv om man vill.
Förstår inte problemet. Har du pratat med dem om detta? De kan ”låsa” upp så du kan redigera i skarpt läge om du kan sådant. Jag blev erbjuden detta men eftersom jag är kass på de och man ansvarar ju själv så ville jag inte det ännu. Men kan man de inte så hjälper de dig snabbt och bra.
Sen självklart har jag problem med andra begränsningar hos Wikinggruppen som de sagt ska bli bättre men det har tagit väldigt lång tid och inte kommit ännu. Dock så tror jag inte att någon färdig plattform har allt, tyvärr…
Wikinggruppen har även väldigt personligt bemötande vilket känns bra när man är ny.
16 januari, 2013 kl. 07:51 #158384DavidWiggDeltagare@Prix 59033 wrote:
Förstår inte problemet. Har du pratat med dem om detta? De kan ”låsa” upp så du kan redigera i skarpt läge om du kan sådant. Jag blev erbjuden detta men eftersom jag är kass på de och man ansvarar ju själv så ville jag inte det ännu. Men kan man de inte så hjälper de dig snabbt och bra.
Sen självklart har jag problem med andra begränsningar hos Wikinggruppen som de sagt ska bli bättre men det har tagit väldigt lång tid och inte kommit ännu. Dock så tror jag inte att någon färdig plattform har allt, tyvärr…
Wikinggruppen har även väldigt personligt bemötande vilket känns bra när man är ny.
Jag har pratat med dem om att få tillgång till koden. Det är bara css som man får tillgång till. De lämnar absolut inte ut källkoden.
Men de har alltid varit snabba med att fixa saker och ett väldigt bra bemötande har jag fått. Service är det absolut inget fel på
Det är jag som vill ha mer kontroll, då passar inte deras plattform mig.
16 januari, 2013 kl. 07:55 #158385IgorDDeltagareHåller med angående Textalk. De har 3 olika butikspaket man kan hyra. Den billigaste är i princip gratis och där kan du se i vår butik Disktrasor.se hur en sådan kan se ut. Till vår andra butik Kökshem.se har vi valt den dyraste och vi är hittills mycket nöjda då dem har varit smidiga att samarbeta med.
Du kan gå in på deras hemsida och jämföra de olika hyrlösningarna och se vad som ingår och vad som i så fall skulle passa dig. Deras kundservice är vi mycket nöjda med och dem har dessutom gratis support.
Vet inte hur det fungerar med andra om man istället skulle köpa en färdig lösning men gissar att det kan komma att kosta en del konsultpengar och att de tar betalt för supporten.16 januari, 2013 kl. 09:30 #158388PysselgummanDeltagareJag har också textalk, mellanvarianten, och är mycket nöjd. Jag gillar det faktum att man kan starta på en enkel och framförallt billig nivå och sedan uppgradera allt eftersom. Jag har använt supporten en hel del och fått snabb och kvalificerad hjälp.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.