Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Nordahls fraktpriser
- Detta ämne har 8 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år sedan av JohanK.
-
FörfattareInlägg
-
10 oktober, 2012 kl. 10:01 #98941HenshDeltagare
Hej,
Häromdagen gjorde jag min första beställning från Nordahl, då jag handlade hem påsar samt wellådor. Deras priser var mycket bättre än exempelvis PackoPlock.
Jag kunde inte läsa på Nordahls sida om hur mycket fraktavgiften är på, annat än att det är fraktfritt ifall man handlar över 2 500 kr. Därför bestämde jag mig för att ringa till dem och fråga. Svaret jag fick var att det skulle kosta runt 100 kr.
Det lät bra tänkte jag. Jag gjorde ingen stor beställning, runt 2 000 kr.
Igår fick jag hem fakturan från Nordahl. Fraktavgiften landade på 519 kr (exkl moms) med Schenker.
Om jag nu hade vetat eller läst till mig att frakten kostar över 500 kr då hade jag nog beställt varor för det beloppet och fått hem mitt paket gratis.
Här är allt jag kunde hitta från deras villkor:
Frakter:
Vi har bra fraktavtal och små order blir därför inte så dyra att skicka, dessutom är vår gräns för att få varorna skickade fritt för branschen väldigt låg.Leverans sker till den av dig angivna adressen kl. 8-16.
Vi skickar normalt 1-3 dagar från orderdatum.
Vid leverans inom Göteborg körs godset ut med egen bil inom 2 dagar.Fraktfritt vid nettoorder om 2500 Kr (gäller ej skrymmande varor så som wellprodukter & bubbelfolie mm).
Fraktfritt inom Göteborg vid nettoorder om 500 kr, understigande debiteras med 95 kr.
Expeditionsavgift: 45 kr vid order under 300 kr.Hur svårt kan det vara för ett företag att ange hur mycket det kostar att skicka ett paket/pall?
10 oktober, 2012 kl. 10:22 #153517GregerADeltagareFraktfritt vid nettoorder om 2500 Kr (gäller ej skrymmande varor så som wellprodukter & bubbelfolie mm).
Fraktfritt inom Göteborg vid nettoorder om 500 kr, understigande debiteras med 95 kr.
Expeditionsavgift: 45 kr vid order under 300 kr.Nu verkar det ju inte vara fraktfritt på det du beställde heller.
Om du har ett DHL-avtal via t.ex Pluskontot eller Schenker via företagarna så kan du köra mottagarfrakt på det. Se bara till att avtalet täcker styckegods och pall.
10 oktober, 2012 kl. 10:38 #153519HenshDeltagare@GregerA 53558 wrote:
Nu verkar det ju inte vara fraktfritt på det du beställde heller.
Om du har ett DHL-avtal via t.ex Pluskontot eller Schenker via företagarna så kan du köra mottagarfrakt på det. Se bara till att avtalet täcker styckegods och pall.
Att det inte var fraktfritt på det jag beställde är jag väl medveten om, Greger.
Dock var jag inte medveten om att fraktkostnaden skulle landa på 519 kr, när försäljaren på Nordahl sa att det skulle kosta runt 100 kr.
Som jag tidigare skrev, hade jag vetat att frakten skulle gå på 500 kr + då hade jag nog beställt varor för den summan för då hade det ju blivit fraktfritt.
10 oktober, 2012 kl. 11:39 #153521Jimmy OstromDeltagareFast det är som Greger skriver, det hade oavsett inte blivit fraktfritt då dom inte skickar dessa produkterna fraktfritt.
@Hensh 53560 wrote:
Som jag tidigare skrev, hade jag vetat att frakten skulle gå på 500 kr + då hade jag nog beställt varor för den summan för då hade det ju blivit fraktfritt.
10 oktober, 2012 kl. 12:38 #153527Henrik_GDeltagarePrecis, du har nog beställt något som klassas som well-produkt
10 oktober, 2012 kl. 14:32 #153531bslaskDeltagareMen jag tycker nog att om du blivit lovad en fraktkostnad på ’runt 100kr’ över telefonen så borde du kunna hänvisa till det och inte behöva särskilt mycket mer än det. Jag hade nog krävt det.
10 oktober, 2012 kl. 16:56 #153547danielanderssonDeltagare@bslask 53573 wrote:
Men jag tycker nog att om du blivit lovad en fraktkostnad på ’runt 100kr’ över telefonen så borde du kunna hänvisa till det och inte behöva särskilt mycket mer än det. Jag hade nog krävt det.
Beror väl på hur han uttryckte sig i samtalet?
”Om jag beställer 3 pennor, vad kostar då frakten?”
Frågade han däremot vad frakt på beställning av wellpapplådor kostar, så är det ju en annan femma.
10 oktober, 2012 kl. 17:05 #153549GregerADeltagare@Hensh 53560 wrote:
Att det inte var fraktfritt på det jag beställde är jag väl medveten om, Greger.
Dock var jag inte medveten om att fraktkostnaden skulle landa på 519 kr, när försäljaren på Nordahl sa att det skulle kosta runt 100 kr.
Som jag tolkar det så är det inte fraktfritt på wellprodukter (som du ju har beställt) oavsett hur mycket du handlar för. Så att handla för en femhudring till hade inte gjort att det blev fraktfritt i ditt fall.
Om han nu har gett en prisindikation på ”en hundring” så får du väl klaga på frakten de debiterat, och be dem kreditera mellanskillnaden.
10 oktober, 2012 kl. 17:10 #153550JohanKDeltagareHanda på aroxs annars, där är det fraktfritt även på kartonger. till och med en säck med packchips1
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.