Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Hur övervakar ni er sajt?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Rixator
    Deltagare

Jag vaknade kl.8 imorse och gick igenom nattens mail på telefonen. Bläddrar ner till ett mail från Uptime Robot som meddelar: Monitor is down.

Jag hoppar raskt upp ur sängen och slänger mig över datorn för att se vad som har hänt och varför min sajt inte fungerar. Efter mycket pillande och lite kunskap om servrar och liknande så lyckas jag lösa problemet och hemsidan fungerar som den ska igen.

Resultatet blev en nertid på 8 timmar och bortkastade pengar på betalda klick hos andra sajter, jag blir mest sur på mig själv som inte var vaken när detta inträffade.

Jag önskar att det fanns någon tjänst eller produkt som meddelade om nertid på ett lite mer brutalt och uppseendeväckande sätt, man vaknar ju knappt av ett mail mitt i natten och ehandel sover aldrig.

Min fråga:
    Hur gör ni för att övervaka er sajt?

danielandersson
    Deltagare

Finns massa tjänster, pingdom är en av dem. SMS brukar de flesta tjänster kunna skicka ut.

MagnusJohansson
    Deltagare

Jag kör Boxcar till min iPhone (notifiering) som då spelar upp ett långt larmljud. Till Boxcar kan man också ställa in ljudlöst läge mellan vissa klockslag om man vill. Jag tar hellre att servern ligger nere på natten än får en kudde i huvudet av min sambo, men det är en smaksak.

För att få själva varningsmailet till Boxcar kör jag Monit på en extern server som varannan minut försöker läsa ett ord från webbshoppen (exempelvis ordet ”frakt” om jag vet att det ordet finns på sidan). Om monit inte kan läsa ut detta ord så skickar ett mail till Boxcar som då notifierar min iPhone och min dator. Monit ska alltså inte installeras på samma server/isp där man har sin butik för övervakningen om man kan nå servern. Ett tips om man bara har tillgång till en server är att man bevakar någon annans server och den personen gör samma sak mot dig. Om man vill kan man även köra monit på samma server där man har butiken för att bevaka ledigt minne, CPU-användning osv.

För den som inte har ork att sätta upp monit/inte har tillgång till servern finns t.ex. Montastic och då kan man också ställa in att mailet ska skickas till Boxcar. Nackdelen med Montastic är att det kan ta ett tag innan varningen dyker upp.

Pingdom har jag inte använd men det verkar ju vara vettigt. Läser den ut ett ord från hemsidan eller hur ser den att servern ligger nere?

shavingroom
    Deltagare

@MagnusJohansson 53366 wrote:

Pingdom har jag inte använd men det verkar ju vara vettigt. Läser den ut ett ord från hemsidan eller hur ser den att servern ligger nere?

Helt oväntat så pingar den din webserver :)

GregerA
    Deltagare

@shavingroom 53368 wrote:

Man kan välja om den bara skall pinga eller om den skall göra ett http-anrop. I det senare så får du ju koll på att hemsidan faktiskt svarar, inte bara burken. Man får även lite statistik på svarstiderna.

Jag kör Pingdom, men som andra skrev så är det inget som väcker mig om natten.

Nu har vi iofs uppgraderat till en managed server med 24/7 jour, och webhotellet säger att de själv upptäcker ganska snabbt om den går ner. Vi får väl se … :rolleyes:

Lufox
    Deltagare

Pingdom + deras iphone app kör vi med.

MagnusJohansson
    Deltagare

@shavingroom 53368 wrote:

Hehe, jag förstår att min fråga kan se lite rolig ut :)

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.