Startsida Forum E-handelsforumet Betalsystem Hur bemöter jag Nets begäran om plattformsförändringar i utbyte av Aurigas e-payment

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    eme
    Deltagare

Min kund blir påtvingad en ny teknisk integration mot Nets Aurigas plattform för ehandel genom att de slutar drifta Aurigas e-payment och tvingar över all integration till Nets NetAccept.

– Vad kan jag kräva av Nets Auriga för denna förändring? Det kommer kostar min kund otroligt mycket pengar pga en förändring som de tvingar in oss i, och jag vill göra det bästa för min kund i upphandlingssyfte.

Någon som har erfarenhet av denna förändring och lyckats trycka tillbaka till Nets Auriga i deras krav?

Tacksam för svar.
    Martin

danielandersson
    Deltagare

Vi kör Auriga och har inte fått detta krav ställt på oss. Använder kunder något väldigt gammalt och konstigt?

GregerA
    Deltagare

Att en leverantör ibland gör större eller mindre förändringar i sitt API är inget ovanligt, och man ansvarar själv för att uppdatera i sin ända. Dock brukar större förändringar aviseras med god framförhållning, och om möjligt så bibehåller man kompatibilitet mot äldre specifikationer.
    Men jag antar att de vill slå ihop Auriga och NETS, och då blev det en av dem som vann ”lottdragningen”. Som kund har man nog inte mycket annat att göra än att anpassa sig.

wow
    Deltagare

Om butiker blir tvingade att byta från Auriga plattformen till Nets plattformen så kommer nog många kunder att lämna Auriga/Nets helt och hållet.

Självklart kommer bytet inte att bli kostnadsfritt för kunderna då en ny integration måste göras mot Nets plattformen. Detta kommer garanterat att irritera samtliga kunder som har en fungerade integration mot Auriga plattformen i dagens läge.

En ny integration är ofta förenat med stora utvecklingskostnader och den stora risken blir att existerande kunder som använder Auriga plattformen kommer i samband med bytet att se över vad Auriga/Nets konkurrenter erbjuder.

Det kan nog bli en kostsam historia för Auriga/Nets om man börjar tvinga över butiker från Auriga plattformen till Nets plattformen.

De stora vinnarna på detta blir nog DIBS och övriga betalväxlar.

bloggus
    Deltagare

@lunarmys 52675 wrote:

Vi kör Auriga och har inte fått detta krav ställt på oss. Använder kunder något väldigt gammalt och konstigt?

Efter ett samtal, så fick jag höra att man på Nets redan sakta börjat bearbeta webbyråer, hyrlösningsleverantörer mm. för att utveckla en integrering mot Nets. Det är i första hand de man har haft diskussioner med om att uppgradera deras moduler.

Man kommer sedan runt nyår förmodligen att gå ut med allmän information till alla ehandlare om att ett byte kommer vara nödvändigt framöver och som det verkar, ej bekräftat, så skall byten ske under 2013.

Hittills har man bara gått ut med den informationen till de fysiska butiker, som har kortterminaler: Uppgradera Auriga-lösning

bloggus
    Deltagare

Förresten … fördelen med Nets för alla skulle vara att man inte tar betalt för misslyckade 3D-secure verifieringar / kortbetalningar, som många gör idag. Detta enligt säljaren. Man skulle även få behålla samma pris som man har med Auriga idag, vilket gör att det avtalet vissa har blir bara bättre … :)

wow
    Deltagare

Det låter positivt att man får behålla samma priser men slipper betala för misslyckade 3D-secure verifieringar. Detta är ju det enda minuset med Auriga i nuläget.

Men oavsett så finns det en stor risk att många kunder ser över vad övriga betalväxlar erbjuder då utveckling ändå måste göras mot en helt ny plattform.

När det gäller kostnaden för misslyckade 3D-secure verifieringar så förlitar sig Auriga plattformen på extern leverantör medan Nets plattformen kör något internt (om jag har förstått saken rätt).
    Detta skall vara anledningen varför misslyckade 3D-secure verifieringar kostar pengar i Auriga men inte i Nets.

Men det borde väl inte vara omöjligt för Auriga/Nets att bara byta ut den externa 3D-secure verifieringen i Auriga till den som Nets använder internt. Då skulle Auriga plattformen kunna leva kvar och avgifterna för misslyckade 3D-secure verifieringar i Auriga plattformen skulle kunna tas bort och man skulle då inte förlorar en endaste Auriga kund.

Men det kanske blir för kostsamt i det korta loppet för Auriga/Nets att ta denna utvecklingskostnad och man väljer istället att stänga ner hela Auriga plattformen för att enbart satsa på Nets plattformen.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.