Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Kund hör av sig efter 2 månader
- Detta ämne har 9 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 5 månader sedan av
Prix.
-
FörfattareInlägg
-
25 september, 2012 kl. 15:03 #98874
mephisto73
Deltagare…och klagar på en beställning som inte kommit fram. Saken är den att det gäller ett varubrev.
Finns den någon ”preskriptionstid” eller kan man komma efter valfri tid och säga att man inte fått sin beställning?
Känns ju lite sådär…
Hur gör ni?
25 september, 2012 kl. 16:59 #152668Lastbryggan
DeltagareSe det som så att du har haft en tolerant kund som väntat så länge på sin beställning innan denne hörde av sig, att det är ett varubrev har ingen betydelse. Bara att bita i det sura äpplet och skicka igen, då förslagsvis med MyPack.
25 september, 2012 kl. 19:36 #152673fotofyndet
DeltagareJag sitter just och svarar på ett mail från en kund som säger att det saknas en grej i hennes beställning från i februari…
25 september, 2012 kl. 19:56 #152674Prix
Deltagare@fotofyndet 52626 wrote:
Jag sitter just och svarar på ett mail från en kund som säger att det saknas en grej i hennes beställning från i februari…
Hur hanterar du detta? Två veckor är en sak men 7 månader låter otroligt…
25 september, 2012 kl. 20:18 #152676Runns.se
DeltagareHänder hela tiden, bara att skicka igen.
25 september, 2012 kl. 20:19 #152677fotofyndet
Deltagare@Prix 52627 wrote:
Hur hanterar du detta? Två veckor är en sak men 7 månader låter otroligt…
Vi ska skicka det kunden vill ha. Det var en order med en massa problem, först tekniska problem och sedan felskickning. Så jag är noga med att påpeka att det är pga strulet med ordern som vi väljer att bjuda på den saknade produkten efter den här långa tiden.
26 september, 2012 kl. 06:46 #152683Rob
DeltagareJag beställde själv en grej för några månader sen men den blev liggande ouppackad. När jag packar upp efter två månader så ser jag att grejen är skadad och kontaktar butiken. Dom kan ju säkert tro att jag använt den i två månader och förstört den själv, men skickar en ny utan att frågasätta.
Jag tror få kunder är oärliga även om det förstås händer det också. Att det går långt tid beror nog mest på att man är lite lat som i mitt fall.
28 september, 2012 kl. 12:35 #152889mephisto73
DeltagareSå det finns ingen gräns?, Juridiskt eller moraliskt?
Vi annullerade givetvis på kundens begäran och gjorde en återbetalning, men det fick mig att fundera.
Man får lita till den genomsnittliga kundens ärlighet helt enkelt, även om det känns sårbart.
28 september, 2012 kl. 12:43 #152891Parvelito
DeltagareDet finns ingen glasklar juridik, men Konsumentverket skriver så här på sin hemsida om reklamationer:
”Samma rätt att reklamera gäller när du handlar på Internet som i en vanlig butik. Du har 3 års reklamationsrätt. Reklamerar du inom 2 månader efter att du har upptäckt felet på varan är det alltid i rätt tid.”
Med det som grund tycker jag att man kan börja ifrågasätta kunder som efter mer än två månader reklamerar något som inte kommit fram eller funnits med, även om det naturligtvis kan resultera i lite dålig karma om kunden är på det humöret.
28 september, 2012 kl. 14:21 #152905Prix
Deltagare@Parvelito 52866 wrote:
Det finns ingen glasklar juridik, men Konsumentverket skriver så här på sin hemsida om reklamationer:
”Samma rätt att reklamera gäller när du handlar på Internet som i en vanlig butik. Du har 3 års reklamationsrätt. Reklamerar du inom 2 månader efter att du har upptäckt felet på varan är det alltid i rätt tid.”
Med det som grund tycker jag att man kan börja ifrågasätta kunder som efter mer än två månader reklamerar något som inte kommit fram eller funnits med, även om det naturligtvis kan resultera i lite dålig karma om kunden är på det humöret.
Blir kunden på jävligt humör kanske den har rätt…. Min erfarenhet av bedragare är ju att dem ger sig ganska lätt eftersom de håller på i en större skala. Exempel är alla med storskulder hos fogden, inte en jäkel av dem har ifrågasatt att bli nekad faktura. Men när jag nekat andra för faktura som inte haft dessa skulder men kanske inte skrivit in sin folkbokföringsadress så har de undrat!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.