Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Postombuden nekar frankostämplat
- Detta ämne har 29 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 2 månader sedan av Gustav.
-
FörfattareInlägg
-
25 september, 2012 kl. 10:41 #98869Henrik_GDeltagare
Fick upp detta meddelande i Pacsoft:
Från den 1 oktober upphör möjligheten att lämna in samtliga frankostämplade brev och kreditkunders brev hos våra postombud. I fortsättningen lämnar du in dessa brev hos våra företagscenter, som har bättre möjligheter att hantera företagspost. Du hittar Postens alla företagscenter på posten.se.
Väldigt irriterande för oss som har långt till Företagscenter. Har någon fått närmare info om detta?! Alternativet blir att köra allt med DHL i fortsättningen. Rätt många tusenlappar som Posten går miste om då.
25 september, 2012 kl. 10:49 #152632TianDeltagareTänk om alla kunder sedan också måste gå till ett ”Företagscenter” för att hämta ut sina paket!!
Det blir väldigt mycket sämre service, det…25 september, 2012 kl. 10:58 #152634Henrik_GDeltagare”E-handlarens bästa vän” lyckas överträffa sig själva.
25 september, 2012 kl. 11:47 #152637dgravesDeltagareUrsäkta min okunskap, men vad är frankostämplade brev? Fick ett kundnummer hos Pacsoft imorse så därför blev jag lite intresserad
25 september, 2012 kl. 12:46 #152641TianDeltagare25 september, 2012 kl. 15:04 #152663JohanKDeltagareHär i stan har företagscenter öppet 08-10 och 15-18 jättebra posten!
25 september, 2012 kl. 15:24 #152658Per NilssonDeltagareSå verkar det vara över hela landet tyvärr.
@JohanK 52614 wrote:
Här i stan har företagscenter öppet 08-10 och 15-18 jättebra posten!
25 september, 2012 kl. 17:47 #152669DavidWiggDeltagareHär är FC öppet mellan 08-09
Men… man kan också ringa för att kolla om någon är där en annan tid. Men då måste kan boka, och komma just den tiden.
26 september, 2012 kl. 06:55 #152684Henrik_GDeltagare@JohanK 52614 wrote:
Här i stan har företagscenter öppet 08-10 och 15-18 jättebra posten!
Öppettiderna är det inga fel på. Problemet är avståndet till Företagscenter. Istället för att gå över gatan med breven till postombudet blir det en bilresa till Företagscenter. T/R tar det ca 35min. Alternativt betala ett par tusen i månaden för hämtning av posten.
26 september, 2012 kl. 07:30 #152686ParvelitoDeltagareDet hade onekligen varit roligt om Posten kunde ha en visionär modell Arne som berättade lite om hur Posten ser på framtida distribution av alla varor vi vill sälja. Även om man inte vill avslöja affärshemligheter för sina konkurrenter, så borde man kanske som marknadsledande ändå föra upp diskussionen. Verkligheten ser likadan ut för konkurrenterna som för Posten, så det mesta är knappast några hemligheter.
Det jag ser är att Posten är allt mindre intresserade av att serva mindre kunder. De ser förmodligen ingen lönsamhet i det, och högst troligt kalkylerar man med vår undergång inom en inte allt för avlägsen framtid där de stora företagen med stordriftsfördelar kör över de små. Jag tror de har fel på den punkten, väl nischade aktörer kommer det alltid att finnas plats för.
Det här med ombud och serviceställen är också ett bekymmer. Alla lokalytor som finns där folk rör sig kostar rätt mycket pengar. Posten har sina ombud i stor utsträckning på riktigt dyra butikslägen där handlaren som agerar ombud vill ha marknadsmässigt betalt för ytan det tar upp, och marknadsmässigt betalt för personalen som pysslar med postärenden vardag som helg, från tidig morgon till sena kvällen. Att serva företag med volymer långt mycket större än privatpersoner är det ingen som vill göra ute hos ombuden. Det finns inte plats och kostar för mycket pengar. Vi kan säkert räkna med att mer service tas bort.
Nu har jag lärt mig att inte bara komma med problem, utan föreslå lösningar också. Min lösning är att Posten ställer ut stora servicelådor på strategiska ställen där det finns mycket företag. (Postombuden finns ju där det bor mycket folk, och det stämmer inte alltid överens med var företagen håller till). Kanske något i storlek som en postbur, utformad som en sådan här klädinsamlingslåda där företagare kan slänga in sin post (både brev och enstaka paket) när de vill under dagen, och på kvällen så samlar Posten in dem när de ändå åker runt och hämtar in posten från företag, brevlådor och ombud. Sedan kan de ställas ut igen när Posten kör ut tomma burar och paket på förmiddagen till kunder och ombud.
Jag tror inte alls att det är så svårt att få företag att vilja ha en sådan på sin parkering, tänk kontorsfackhandlare, lunchrestauranger, bensinmackar och liknande som gärna ser att folk måste ta vägen förbi dem. Vinsten är att man kan komma nära kunden med en sådan basservice som att lämna sin post utan att man behöver dyra lokaler eller dyr personal. Man kan ge service på tider då företagare som regel är igång, distributionen sker i befintligt nät istället för att alla företagare skall åka runt i sina bilar. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.