Startsida Forum E-handelsforumet Betalsystem Använda inkassobolag

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    kalsonger
    Deltagare

Jag använder mig inte av något faktureringsbolag när kunden väljer faktura utan jag gör mina egna fakturor. fast har märkt nu att det är många som är sen att betala och vissa vill inte betala alls. Tänkte om man ska börja använda sig av något inkassobolag. Är det någon som vet om det är lönande och vad det är rimlig att det ska kosta på ett ungefär. Har ni något inkassobolag att rekommendera.

MonsterM
    Deltagare

Har inget tips på inkassobolag, men vi och många andra sköter det själv. Inga konstigheter alls. Finns mallar för inkasso, men vi hoppar över det steget. 1 påminnelse, möjligtvis 2, svarar inte kunden upp så skickar vi direkt till kronofogden.

kalsonger
    Deltagare

Om man skickar en faktura till kronofogden hur ofta kan man säga att man får in pengarna. det kan ju vara väldigt stora skulder som den betalande har och man hamnar väldigt långt bak i kön för att få in pengar. det kostar ju 300:- för att ansöka om ett föreläggande får man tillbaka dem är en fundering.

Soffs
    Deltagare

Vi har haft blandad framgång. Hittills har vi antingen fått pengarna direkt inkl ersättning för avgiften till Kronofogden och 340 kr för eget arbete eller så har vi inte fått en krona för att det inte finns något att mäta ut och personen inte verkar arbeta. Det är nog rätt omöjligt att sia om.

Vi använder Visma Collectors ibland för inkasso och om kunden inte betalar gör de en utvärdering åt oss huruvida det är lönt att lämna det till Kronofogden. Har de redan ett skuldsaldo och ingen utmätning är det knappt lönt just då men så länge du håller din fordran vid liv kan du alltid söka senare.

Smurfen
    Deltagare

Vi har provat flera olika inkassobolag och de bolaget som varit absolut bäst och framgångsrikast med att inkassera kostnader outlösta försändelser är Betalningskontroll.

inkassoföretag och betalningskontroll

Erlon
    Deltagare

@kalsonger 51770 wrote:

Jag använder mig inte av något faktureringsbolag när kunden väljer faktura utan jag gör mina egna fakturor. fast har märkt nu att det är många som är sen att betala och vissa vill inte betala alls. Tänkte om man ska börja använda sig av något inkassobolag. Är det någon som vet om det är lönande och vad det är rimlig att det ska kosta på ett ungefär. Har ni något inkassobolag att rekommendera.

Har märkt att vissa personer inte tar betalningspåminnelser vi skickar ut själva på allvar. Förutom att det är tidskrävande att göra arbetet själv är nog den största vinsten med att anlita inkasso för de svåraste fallen är att slippa ringa människor med ekonomiska bekymmer som säger vad som helst för att skjuta upp sin skuld. Allt från att bara lägga på luren, till att upprepade gånger säga att den man söker är på toa eller berätta om hur det både varit inbrott i postlådan och e-postadressen har blivit hackad.

Vi använder 3binkasso för de fakturor vi inte lyckas driva in själva, tycker de har rimliga kostnader även för små volymer/belopp.

Kommer inte ihåg exakt siffror men de har inga uppläggningsavgifter om man gör det själv via deras webtjänst, inget % belopp av fakturan, utan de lägger på 160 kr inkassoavgift som kunden betalar och tar 50% av räntan. Får de inte in pengarna betalar man inget alls.

kalsonger
    Deltagare

De där med 3binkasso låter ju intressant ska kolla upp det bättre. För det är ju en del som försöker att komma undan betalning än hur man försöker att få dem att betala.

Marks-Bleeds.se
    Deltagare

@Erlon 54880 wrote:

Har märkt att vissa personer inte tar betalningspåminnelser vi skickar ut själva på allvar.

Vi hade liknande problem innan. Dock har vi de senaste gångerna fått en ändring då vi börjat köra på följande sätt.

Våra fakturor och påminnelser visar stort våra varumärken, ex WallExpression.se. I sidfoten har vi sen all juridisk information som bolagsnamn etc.

Få vi inte betalt via påminnelsen skickar vi sen ut eget inkasso. Dock är namnet vi då frontar stort vårt juridiska bolagsnamn ”Marks & Bleeds” efterföljt av texten inkasso (För att upplysa kunden om att det är ett inkassokrav).

Detta upplägget har faktiskt fungerat väldigt bra och kunderna ringer ofta väldigt snabbt när dom får inkassokravet. Mycket snabbare än innan då vi även skickade ut inkassokravet med vårt varumärke tydligast.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.