Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Webshop i finland och kund i sverige, vem betalar eventuell returfrakt ?
- Detta ämne har 13 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 3 månader sedan av Per Nilsson.
-
FörfattareInlägg
-
7 september, 2012 kl. 18:31 #98759klusterDeltagare
Hejsan,
Håller på och återupplivar ett webbshop som jag hade för 10 år sen och en fråga dyker upp:Vem betalar returfrakten vid ångrat köp, reklamationer, garanti osv om webshoppen är i Finland men kunden i sverige ?
Här i FInland är det säljaren som ska stå för kostnaden (om inget har ändrats sen förra gången) men i sverige är det väl kunden ?
7 september, 2012 kl. 18:38 #151682AndreasDeltagareEftersom jag betalar svensk moms, så betalar kunden returfrakten hos mig.
Kan man annars avtala bort fri returfrakt, om vi säger att vi ej kan 100% garantera att fälgarna passar och att han får köpa dem på egen risk.
//Andreas
7 september, 2012 kl. 21:10 #151703klusterDeltagaretack för svaret,
Förstod inte om du undrade om det gick att avtala bort eller om du menar att det gårGår det att avtala bort ansvaret för returfrakten ? Förstår inte varför man ska stå för returfrakten, inte står ju gigantti heller för bensinpengar när man kommer in och byter.
Är du annars från österbotten eller gumilande ?
8 september, 2012 kl. 12:12 #151733AndreasDeltagareDet var mer en öppen fråga, om man alls kan avtala bort returrätten för privatpersoner.
Jag kommer från Södra Finland, närmare bestämt skärgården men bor nu i Åbo.
8 september, 2012 kl. 12:15 #151734DanDeltagareNi blandar ihop två länders konsumenträtter.
I Finland har man rätt till fri retur om jag inte minns fel, rätta mig isåfall Andreas.
I Sverige däremot har man INTE rätt rill fri retur, däremot Ångerrätt vilket innebär att man har 14 dagar på sig att ångra köpet och skicka tillbaka varan, MEN betalar då frakten själv.
Ångerrätten går ej att avtala bort, men den har undantag. Varor som kan konsumeras (livsmedel) eller tappar värde, brytna plomberingar (mjukvara) eller specialproducerade produkter typ T-shirts med egna tryck. Om fälgar som ej bearbetas av säljaren räknas in här är mycket tveksamt. Att du som säljare får beställa hem dem innan du skickar och ta kostnad på detta bryr sig inte lagen om.
Däremot kan du såklart tvinga konsument att betala returfrakten om han är baserad i Sverige.
Exakt hur det fungerar när man korsar gränserna och vilken lag som appliceras har jag inte koll på alls dock.
Om jag har en shop och inte skriver något om finland men låter folk från finland köpa kan jag knappast bindas av finsk konsumenträtt tänker jag spontant?
8 september, 2012 kl. 12:18 #151735Per NilssonDeltagareDet stämmer Dan. Har fått höra om Finlands returrätt 2 gånger denna vecka nu
Värt att påpeka:
Ligger e-butiken i Sverige så är det svensk lag som gäller även om köpet är genomfört från Finland, Tyskland eller [valfritt annat land].
@Dan 51572 wrote:
Ni blandar ihop två länders konsumenträtter.
I Finland har man rätt till fri retur om jag inte minns fel, rätta mig isåfall Andreas.
I Sverige däremot har man INTE rätt rill fri retur, däremot Ångerrätt vilket innebär att man har 14 dagar på sig att ångra köpet och skicka tillbaka varan, MEN betalar då frakten själv.
Ångerrätten går ej att avtala bort, men den har undantag. Varor som kan konsumeras (livsmedel) eller tappar värde, brytna plomberingar (mjukvara) eller specialproducerade produkter typ T-shirts med egna tryck. Om fälgar som ej bearbetas av säljaren räknas in här är mycket tveksamt. Att du som säljare får beställa hem dem innan du skickar och ta kostnad på detta bryr sig inte lagen om.
Däremot kan du såklart tvinga konsument att betala returfrakten om han är baserad i Sverige.
Exakt hur det fungerar när man korsar gränserna och vilken lag som appliceras har jag inte koll på alls dock.
Om jag har en shop och inte skriver något om finland men låter folk från finland köpa kan jag knappast bindas av finsk konsumenträtt tänker jag spontant?
8 september, 2012 kl. 12:31 #151737MickeBDeltagareInom EU bör informationen på denna länk vara intressant för ämnet: EU – Dina rttigheter nr du handlar p ntet – Ditt Europa
8 september, 2012 kl. 12:45 #151739Richie72Deltagare@Per Nilsson 51573 wrote:
Det stämmer Dan. Har fått höra om Finlands returrätt 2 gånger denna vecka nu
Värt att påpeka:
Ligger e-butiken i Sverige så är det svensk lag som gäller även om köpet är genomfört från Finland, Tyskland eller [valfritt annat land].
Vad jag förstått så gäller följande i Sverige och jag antar att motsvarande gäller i andra länder.
Är webshopen på svenska och riktar sig till svenska konsumenter gäller svensk konsumentlag. Oavsett var den ligger.
Nu är jag inte 100 % säker på att detta stämmer men jag har för mig att jag läst det någonstans. Det skulle vara bra om någon mera insatt kunde berätta mer exakt vad som gäller.
8 september, 2012 kl. 12:49 #151740Per NilssonDeltagareSvensk butik i Sverige = svensk lag, basta!
Det är enbart en USP att erbjuda lokala villkor. Dock är vi svenskar världskända för vår ärlighet så personligen anser jag att svensk butik i Sverige är USP nog.
@Richie72 51577 wrote:
Vad jag förstått så gäller följande i Sverige och jag antar att motsvarande gäller i andra länder.
Är webshopen på svenska och riktar sig till svenska konsumenter gäller svensk konsumentlag. Oavsett var den ligger.
Nu är jag inte 100 % säker på att detta stämmer men jag har för mig att jag läst det någonstans. Det skulle vara bra om någon mera insatt kunde berätta mer exakt vad som gäller.
8 september, 2012 kl. 14:39 #151747Richie72Deltagare@Per Nilsson 51578 wrote:
Svensk butik i Sverige = svensk lag, basta!
Det är enbart en USP att erbjuda lokala villkor. Dock är vi svenskar världskända för vår ärlighet så personligen anser jag att svensk butik i Sverige är USP nog.
Men jag tror att om man har en svensk butik och erbjuder varor till Finland, gör reklam i Finland, har butiken översatt till finska så gäller finsk lag.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.