Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Kortbedrägerier…
- Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 3 månader sedan av dgraves.
-
FörfattareInlägg
-
20 augusti, 2012 kl. 15:06 #98639SoffsDeltagare
Nu verkar det som om vi är med om vårt första kortbedrägeri. DHL ringde och meddelande att det finns ett gäng anmälningar mot en av våra kunder som vi skickade varor till i fredags (ankom idag). De kör med skimmade kort och hade förra veckan fått elva försändelser från nätbutiker. Av dessa har fem butiker gjort en anmälan om bedrägeri. DHL ville veta om vi ville stoppa paketet och få det returnerat eftersom även våra saker sannolikt, men inte säkert, är betalade med ett skimmat kort.
Jag känner mig som en total novis och vet knappt vad jag ska göra nu. Ok, stoppa ordern men sedan då? Förklara mig hos kunden? Försökte nå Teller utan framgång för en stund sedan. Varorna kändes inte direkt som de man skulle satsa på vid ett bedrägeri men som min kollega sade, kanske planerar de en kupp och räknar med att få bo i skogen ett tag och således behöver ett stormkök, bestick, termosar och en ryggsäck .
Skämt åsido, om man nu vet att det är en bedragare – vad är skälen till att man inte lurpassar på denne och helt enkelt plockar in honom? Jag har läst detta här tidigare men jag minns inte. Kostnadsskäl hos polisen? Brist på bevis?
Sedan tycker jag att det är lite konstigt att det inte går att få kontakt med sin inlösande bank efter kontorstid i sådana här ärenden. Vi har Teller och när jag ringde nu för att be dem kolla upp detta i sin ände eftersom vi inte har hört något stängde de klockan 16.30 och något annat nummer finns inte.
20 augusti, 2012 kl. 16:31 #150671PrixDeltagareJag hade stoppat leveransen. Kontaktat Teller imorgon och kontrollerat kortet, och vem som äger det. Sedan frågat dem om råd, på något sätt hade jag (eller kanske banken gör det) kontaktat kortägaren och frågat så allt står ok till…
Är det ok, förklarar du situationen och att det blivit missförstånd och skickar på nytt… Om inte ok så har du inte försett bedragare med dina varor!
Får man en sådan klar varning så är det troligtvis också bedrägeri.
20 augusti, 2012 kl. 23:17 #150689dgravesDeltagareJobbig situation! Hoppas jag aldrig råkar ut för något liknande.
Jag tycker nog som Prix, att du ska försöka få tag i den som äger kortet och kolla så att allt står rätt till. Oavsett vad som händer så gör du ju nånting bra. Som kund hade jag nog uppskattat ett samtal ifall det dök upp en varning vid ett av mina köp.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.