Startsida Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Återbetalning av moms inom EU

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Mathias123
    Deltagare

Hej,
    Kommer att göra ett större varuinköp från ett företag i Tyskland.
    Nu är problemet att säljaren inte kan dra av momsen direkt och lämna en nettofaktura utan omber mig att begära tillbaka momsen från Tyska skatteverket (Finanzamt).
    (I normalfallet så drar ju det Tyska företaget av momsen innan betalning vilket gör det hela betydligt enklare.)

Vad jag förstår är det möjligt att begära tillbaka momsen med Skatteverkets E-tjänst ”momsåterbetalning inom EU” med vilken man kan göra en elektronisk ansökan av momsåterbetalning.

Återbetalning av moms inom EU | Skatteverket [NS4 version]

Är det någon av er här på forumet som har erfarenheter av detta?
    Hur pass bra fungerar det, samt hur lång tid det kan ta från ansökan tills man får momsen återbetald?

GregerA
    Deltagare

Jag har inte använt etjänsten, så jag vet inte hur länge det tar. Men du måste försäkra dig om att säljaren verkligen redovisar moms i Tyskland, och att den är specificerad på fakturan. Annars kommer du inte att kunna få tillbaka något.

Sen tycker jag det verkar lite underligt att han inte skulle kunna göra som alla andra, dvs sälja utan moms till dig. Men det finns kanske något skäl.

Qantari
    Deltagare

Jag har gjort massor med affärer med företag från Tyskland, har alltid betalat exkl VAT.

Henrik_G
    Deltagare

Ja, det verkar konstigt. Jag skulle definitivt avvaktat med affären tills du fått en väldigt bra förklaring till varför de väljer att lägga på tysk moms.
    Det jag hört om momsåterbetalning är att det är krångligt och tidskrävande.

Per Nilsson
    Deltagare

Om det är ett förstagångsköp hos denna leverantör så skulle jag personligen få kalla fötter i och med detta.

All handel mellan företag inom EU sker ex. moms.

Är det ett legitimt företag?

VATadviser
    Deltagare

Hej Mathias,

Det här kommer du att få problem med.

Om du som företagare köper en vara från en annan företagare inom EU så skall du uppge ditt VAT nr och begära att få fakturan utan moms.

Eftersom din leverantör kräver att få fakturera med moms så gissar jag att du har ett leveransvillkor som stipulerar någon form av upphämtningsköp. Dvs. att du står för upphämtning av varan i Tyskland.

I Tyskland och i många andra länder anser man att upphämtningsköp är ”skumma” och att varan kanske inte lämnar landet. Därför kräver de att säljaren skall förvissa sig om att varan de facto lämnat landet. Annars kräver de att de skall fakturera med moms.

Problemet är att det inte skall vara moms på fakturan. Varan har ju lämnat landet. Alltså är momsen felfakturerad. Moms som är felfakturerad är inte återvinningsbar och således kan du inte återvinna den från den Tyska myndigheten.

Ditt problem du har en faktura med moms men den är felaktig och du kan inte återvinna den. Men det är inte kört för det.

Lösningen är att antingen få avvakta med att få en faktura tills du har hämtat din vara och tagit hem den till Sverige alternativt låta din leverantör kreditera momsen om / när du kan visa via en CMR fraktsedel att du fört ut varan ur landet och fått den levererad här. CMR fraktsedeln är alltså nyckeln till att slippa betala moms eller att få den krediterad.

Lite krångligt svar men så är det.

Mvh

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.