Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Prissättning
- Detta ämne har 9 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 3 månader sedan av claes.
-
FörfattareInlägg
-
15 augusti, 2012 kl. 07:05 #98596BorjeDeltagare
Hej!
Jag satt av en slump och tittade på Dustins sida och såg då att de produkter jag tittade på var dyrare om man angav att man var företag vs privatperson. Vet ni om det finns en anledning till det?
Jag funderade också på att erbjuda alternativet företagsfrakt med Posten utöver MyPack. Isåfall funderar jag på att ta fullt betalt för det och de som vill kan välja detta alternativ. Någon som erbjuder det?
MVH
15 augusti, 2012 kl. 08:13 #150365webfumediaDeltagareJag har fått svaret tidigare av Dustin det är två helt olika företag med egna prissättningar – vilket är helt sjukt.
15 augusti, 2012 kl. 08:14 #150366MonsterMDeltagare@Borje 50049 wrote:
Hej!
Jag satt av en slump och tittade på Dustins sida och såg då att de produkter jag tittade på var dyrare om man angav att man var företag vs privatperson. Vet ni om det finns en anledning till det?
Jo, Dustin och Dustin Home är två olika företag, därav de olika priserna. Dustin Home är oftast billigare.
15 augusti, 2012 kl. 08:14 #150367JeffDeltagareDet är lite så dem jobbar, man kan väll säga både det ena och det andra om de men så ser deras affärsmodell ut. Privatkunder är oftast väldigt mycket mer priskänsliga skulle jag tro. Det finns även produkter som du endast kan beställa som företag.
En till sak med Dustin är att handlar du som privatperson har du 59:- (inkl moms) i enhetsfrakt.
Handlar du som företag betalar du 139:- (exkl moms) i grundfrakt och sedan 119:- per extra kolli. 496:- i frakt senast vi handlade då de inte sampackar några produkter (inte ens programlicenser som består av en cdskiva eller en 1.5 meters usbkabel) utan skickar allt löst. De gör såklart grymma pengar på de företag som väljer att stanna som kunder och kan få ett grymt effektivt plock/pack flöde.15 augusti, 2012 kl. 08:31 #150369Per NilssonDeltagareHmmm… Det var ju inte bra alls. Riktigt rubbad prissättning om ni frågar mig. Syntax error.
@Jeff 50053 wrote:
Det är lite så dem jobbar, man kan väll säga både det ena och det andra om de men så ser deras affärsmodell ut. Privatkunder är oftast väldigt mycket mer priskänsliga skulle jag tro. Det finns även produkter som du endast kan beställa som företag.
En till sak med Dustin är att handlar du som privatperson har du 59:- (inkl moms) i enhetsfrakt.
Handlar du som företag betalar du 139:- (exkl moms) i grundfrakt och sedan 119:- per extra kolli. 496:- i frakt senast vi handlade då de inte sampackar några produkter (inte ens programlicenser som består av en cdskiva eller en 1.5 meters usbkabel) utan skickar allt löst. De gör såklart grymma pengar på de företag som väljer att stanna som kunder och kan få ett grymt effektivt plock/pack flöde.15 augusti, 2012 kl. 08:36 #150371DavidWiggDeltagareHar man enskild firma så går det nog lika bra att beställa från ”privatshoppen”(?)
15 augusti, 2012 kl. 08:39 #150372BorjeDeltagareFungerar säkert bra i lite större företag där ägarna inte har samma koll/insyn. Själv skulle jag undvikit att handla i mitt företag där.
15 augusti, 2012 kl. 08:42 #150373BorjeDeltagareKanske kan dra lite paralleller till senaste skriverierna om myndigheter? Har själv jobbat på större företag och det är lättare att bränna onödiga pengar när de inte är ens egna.
15 augusti, 2012 kl. 08:56 #150377ParvelitoDeltagareDustin jobbar mer och mer med avtalskunder som har sina egna priser, och shoppen är att likna vid elbolagens tillsvidarepris. Fördelen med Dustin är deras stora sortiment och snabba leveranser, men smakar det så kostar det också.
15 augusti, 2012 kl. 12:36 #150386claesDeltagareSom kund till t ex Dell &%#&# hatar jag dessa uppdelningar, man känner sig alltid osäker på vad som är dyrast, bäst eller annorlunda.
Dell delar upp i ”För hemmet”, ”För mindre och medelstora företag”, ”Offentlig sektor” och ”Större företag” och dessutom finns bara vissa produkter under vissa rubriker och även när det finns samma produkt under flera rubriker så kan det skilja i konfiguration etc.
Säkerligen någon amerikansk management-MBA som räknat ut att man kan maximera ordervärdet i snitt på några miljoner förvirrade kunder om man gör så här, men som sagt, jag &#%#& hatar det och har alltid en gnagande känsla av att ha blivit lurad om och när jag beställer från Dell.
Gör inte så.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.