Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › DHL Express spårning.. Hmmm?
- Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 4 månader sedan av GregerA.
-
FörfattareInlägg
-
27 juli, 2012 kl. 22:09 #98517lappenDeltagare
Hej!
Köpt lite på AliExpress och säljaren shippade ut det med DHL Express för $18 (det underliga är att om jag hade skickat samma paket inrikes med snigelpost hade det kostat mer än det, de skickar med express från Kina till Sverige för en billigare peng..) och han sa att de som säljare får två spårningskoder.
En primär spårningskod och en andra när den når Hong Kong. Den första koden kan de inte ge till kund eftersom att det inte fungerar.. Han kopierade det som stod där och det stod att den sorterats och allt möjligt. Nu fick jag det andra och spårade och det fungerade men där står det att bara elektronisk förhandsinformation har mottagits.. Hur fungerar det för de i Kina?
Vänliga hälsningar
28 juli, 2012 kl. 00:39 #149381Anton ADeltagare@lappen 48966 wrote:
Hej!
Köpt lite på AliExpress och säljaren shippade ut det med DHL Express för $18 (det underliga är att om jag hade skickat samma paket inrikes med snigelpost hade det kostat mer än det, de skickar med express från Kina till Sverige för en billigare peng..) och han sa att de som säljare får två spårningskoder.
En primär spårningskod och en andra när den når Hong Kong. Den första koden kan de inte ge till kund eftersom att det inte fungerar.. Han kopierade det som stod där och det stod att den sorterats och allt möjligt. Nu fick jag det andra och spårade och det fungerade men där står det att bara elektronisk förhandsinformation har mottagits.. Hur fungerar det för de i Kina?
Vänliga hälsningar
Säljaren använder sig förmodligen av en budfirma som i sin tur har riktigt bra priser. Generellt sätt är frakten lägre där.
Har aldrig hört att det skulle finnas två spårningsnummer. Dock så brukar man få ett referensnummer och ett kolli-nummer. Kan det vara det du menar?
Att det står att elektronisk förhandsinformation har mottagits innebär att DHL har fått veta att ett paket är på väg till dem. De har alltså inte mottagit det.
28 juli, 2012 kl. 01:10 #149382GregerADeltagareDe använder en shipping agent som kör s.k bulk-split, dvs man bulkar ihop alla paket som skall till en destination och betalar som om det vore en enda sändning, istället för kanske 100 små sändningar. När det kommer fram till destinationen splittas det upp och distribueras till de individuella mottagarna.
Därför finns det två nummer, ett på det individuella kollit, och ett som gäller för hela sändningen. Man brukar kunna se sitt kolli på spårningen efter ett dygn ungefär.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.