Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › avbeställning som näringsidkare
- Detta ämne har 4 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 4 månader sedan av Ignotum.
-
FörfattareInlägg
-
18 juli, 2012 kl. 09:05 #98469IgnotumDeltagare
Vad har man för rätt där? Är det samma som konsument att man kan avbeställa innan man mottagit varorna men kanske får betala frakt (i detta fall från tillverkare till distributör?)
Har beställt solbrillor från en svensk distributör som i sin tur lagt en order till USA som hade planerat lev för 1,5 månad sen. Fortfarande inte fått. Vill ju ha dessa innan sommaren är över såklart. Annars är brillorna totalt ointressanta.
Första beställningen och inga avtal finns, annat än mailkonversation (där inget om avbeställningar har tagits upp)
18 juli, 2012 kl. 09:33 #148892ParvelitoDeltagareFinns det inga avtal gäller köplagen (inte konsumentköplagen). Någon ”rätt” finns egentligen inte enligt den lagen, så jag tycker du skall meddela din leverantör att du efter sex veckors försening vill annullera din beställning, då det är en säsongsvara.
18 juli, 2012 kl. 10:05 #148893IgnotumDeltagare@Parvelito 48445 wrote:
Finns det inga avtal gäller köplagen (inte konsumentköplagen). Någon ”rätt” finns egentligen inte enligt den lagen, så jag tycker du skall meddela din leverantör att du efter sex veckors försening vill annullera din beställning, då det är en säsongsvara.
Ok, vems ”rätt” finns inte. Min rätt till avbeställning eller leverantörens rätt till ersättning.
Jepp ska helt klart meddela leverantören. Tack för att du som vanligt har stenkoll
18 juli, 2012 kl. 10:22 #148894ParvelitoDeltagareI det här fallet är det inte någon av er som har någon rätt som är huggen i sten. Däremot tycker jag att du har trumf på din hand. Att inte leverera en säsongsvara i tid borde kunna ge dig skadestånd för utebliven försäljning, om det nu hade handlat om summor som är värda att sätta advokater på. Jag tycker således att du skall ha som utgångspunkt att du inte skall betala någon ersättning alls.
18 juli, 2012 kl. 10:41 #148895IgnotumDeltagare@Parvelito 48447 wrote:
I det här fallet är det inte någon av er som har någon rätt som är huggen i sten. Däremot tycker jag att du har trumf på din hand. Att inte leverera en säsongsvara i tid borde kunna ge dig skadestånd för utebliven försäljning, om det nu hade handlat om summor som är värda att sätta advokater på. Jag tycker således att du skall ha som utgångspunkt att du inte skall betala någon ersättning alls.
Jag håller med dig på alla punkter tack
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.