Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Marknadsundersökning, hur gör ni?
- Detta ämne har 1 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 4 månader sedan av MonsterM.
-
FörfattareInlägg
-
13 juli, 2012 kl. 08:00 #98441mephisto73Deltagare
Tänkte slänga ut en fråga till er på forumet hur ni gör för att uppskatta storleken på er marknad, d.v.s den totala försäljningen av en produkt/nisch på er geografiska marknad?
Säg att man ska börja sälja bilshampo, hur tar man reda på/uppskattar hur mycket bilschampo det säljs i sverige, för att kunna uppskatta marknadspotentialen?
Nu varierar det från produkt till produkt och nisch till nisch, men hur gör ni?
SCB, bransch org, egna undersökningar, annat…?
15 juli, 2012 kl. 22:37 #148818MonsterMDeltagare@mephisto73 48261 wrote:
Nu varierar det från produkt till produkt och nisch till nisch, men hur gör ni?
SCB, bransch org, egna undersökningar, annat…?
Beror som sagt på vilken produkt man vill undersöka, men kan berätta hur vi gjorde. Det jag ville veta på ett ungefär var hur många nya Tv-bänkar och Soffbord köps det i Sverige, eller mer viktigt, köps på nätet i Sverige. Jag tog helt enkelt och räknade alla annonser på blocket gällande begagnade TV-bänkar och soffbord som kom ut under en period. Min tanke var att folk som säljer på blocket är någorlunda nätvana och handlar även på nätet.
Sedan ska man inte glömma bort Googles tjänster, man får en rätt bra fingervisning hur stor marknaden är om man kollar upp hur mycket det söks på just den produkten/kategorin.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.