Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Felplock

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Prix
    Deltagare

Självklart händer det alla att man gör fel, det är mänskligt… Men när man är tvärsäker på att inget fel begåtts men kund hävdar sig att varan inte fanns i paketet.

Det rör sig om en produkt där jag reagerade för vi inte sålt den tidigare, och som jag med omsorg packade ner. Men nu påstår kunden att den inte fanns med i paketet, vilket enligt mig är högst otroligt om ingen har öppnat och snott den.

Kundens tillmötesgående var väldigt trevligt, nästan för trevligt, som t.ex. att erbjuda sig betala frakten för den nya som så fall ska skickas, ”kommer handla av er igen” samt att kunden vill ha den skickad till sin dörr (lika med ej spårbart).

Hur hanterar ni dessa typerna? (Visst kan jag ha råkat lägga filmen i fel paket, eller lagt den på lagret men sannolikheten talar emot, jag kan ju dock inte bevisa något…)

Dan
    Deltagare

Fas 1 – Ilska

Först skriker jag lite vid mitt skrivbord. Kanske slår jag näven i bordet och spiller ut kaffe, det beror lite på vilken tid på dagen det är.

Fas 2 – Hopplöshet

Sen skriker jag till Rikard bakom mig ”SKA DET VARA SÅHÄR VARFÖR LURAR ALLA OSS”. Sen tröstar han mig och suckar uppgivet och går ut till lagret.

Fas 3 – Hämnd

Sen börjar jag leta på Internet för att se om kunden fotat sig med varan eller lagt upp en bild på Facebook med den. Detta ger aldrig något.

Fas 4 – Uppgivenhet

Jag inser att det här är kört, men ber någon annan lösa det så jag slipper vara med när vi faktiskt ger bort en gratisvara till en bedragare. Sen skickar vi den spårbart om den är dyr och vi är helt säkra på att vi har rätt också.

Jimmys
    Deltagare

@Prix 47633 wrote:

Självklart händer det alla att man gör fel, det är mänskligt… Men när man är tvärsäker på att inget fel begåtts men kund hävdar sig att varan inte fanns i paketet.

Det rör sig om en produkt där jag reagerade för vi inte sålt den tidigare, och som jag med omsorg packade ner. Men nu påstår kunden att den inte fanns med i paketet, vilket enligt mig är högst otroligt om ingen har öppnat och snott den.

Kundens tillmötesgående var väldigt trevligt, nästan för trevligt, som t.ex. att erbjuda sig betala frakten för den nya som så fall ska skickas, ”kommer handla av er igen” samt att kunden vill ha den skickad till sin dörr (lika med ej spårbart).

Hur hanterar ni dessa typerna? (Visst kan jag ha råkat lägga filmen i fel paket, eller lagt den på lagret men sannolikheten talar emot, jag kan ju dock inte bevisa något…)

Tyvärr är det nog bara bita i det sura…
    Nu har vi vikter på alla paket, vilket gör det lättare iom med att vi kan påvisa vad paketet väger, med eller utan den saknade produkten.
    Du kan ju prova med den varianten, även om vikten endast är ”registrerad” internt!

Gustav
    Deltagare

Är du verkligen säker på att du skickat produkten? Den kan inte ha trillat av packbordet? Jag litar sällan på mig själv så pass mycket, att jag vågar bråka med kunden om en sådan sak.

Är du helt bombsäker på att du har skickat produkten, så konfrontera kunden med det. Men ställ honom inte mot väggen på ett sådant sätt som gör att han inte kan ändra sig.

Svara honom att det var du som packade produkten och att du minns att du skickade den. Säg att om den inte ligger i paketet, så måste den ha blivit stulen på vägen och att det naturligtvis är mycket allvarligt. Säg att det i så fall bara kan röra sig om personalen på hans lokala postkontor eller hans utlämningsställe (alternativt brevbäraren) och att det därför inte borde vara svårt för Postens internetutredare att snoka reda på tjuven. Säg att ni kommer att skicka hans saknade produkt igen. Men be honom först att kolla med eventuell flickvän, sambo, barn eller familj, så att inte någon annan har plockat på sig den ”saknade” varan, utan hans vetskap.

Tjuvar vet att Polisen lägger ner utredningen samma sekund som de får in en anmälan. Så det är meningslöst att ”hota” med polisanmälan. Samtidigt är det inte svårt för en tjuv att föreställa sig att Posten faktiskt ser extremt allvarligt på stölder inom postgången och att det hela därför kommer att utredas minutiöst av dem (vilket i verkligheten tyvärr inte är fallet). Har han då en enkel utväg genom att skylla på ett missförstånd och flickvännen, så är det mycket möjligt att han tar den.

Om det här inte fungerar, så rekommenderar jag Dans rutiner. Dvs skicka produkten igen.

Edit: Jag menar naturligtvis inte att du på allvar ska peka ut brevbäraren eller tjejen på ICA som tjuvar. Syftet är bara att ge intrycket av att det endast är en mycket liten skara personer som har hanterat paketet. Är man en tjuv så vill man att det ska finnas tusentals potentiellt misstänkta och inte två-tre personer.

HakanBrakan
    Deltagare

Ett tipps för att komma runt detta problemet kan vara att fota allt innan det skickas. Lätt att lägga plocklista och produkter på packbordet och ta en bild med digitalkamera. behöver inte vara så vetenskapligt utan bara en fingervisning om kunden inte har rent mjöl i påsen eller om det är du som tabbat dig om någon skulle klaga. Inget vi provat men kanske kan vara värt en funderare.

JohanK
    Deltagare

Hej!

Fick ett paket i retur där mottagaren inte hämtade ut det.

Vi skickade med dhl servicepoint.

När jag öppnade returen så va paketet tomt och man såg att det var igentejpat med en annan tejp än den vi använder..

Kan det va nåt liknande som hänt?

Vi fick faktiskt betalt av dhl för detta, men värdet var så lågt (200) så det spela ju ingen större roll,

Roliga var att jag fick skicka in bilder på det tomma innehållet hahah

Thomas THL
    Deltagare

Haha, skicka bild på ingenting :)

precis en san
    Deltagare

Tackar för ett gott skratt Dan!

Prix
    Deltagare

Gick efter Dans mall, dock tog jag tag i det själv!

Faktum är att jag efter all efterforskning tror på kunden och mina misstankar om att paketet blivit öppnat på vägen!

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.