Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Lathet är en dygd… Brevinfo sökes!
- Detta ämne har 8 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 4 månader sedan av Jimmy Ostrom.
-
FörfattareInlägg
-
29 juni, 2012 kl. 14:46 #98349Per NilssonDeltagare
Hej!
Ska börja skicka brev (skrymme, 200 – 1000 gram) utanför EU och Sverige.
Civiliserade länder är mottagarländer.
Vilken fraktleverantör är bäst på detta? Pris viktigt, leveransprecision viktigare.
29 juni, 2012 kl. 15:24 #147953GregerADeltagareHar du något annat än Posten att välja på? :confused:
Bring borde iofs kunna erbjuda någonting, även DHL (ägs av Deutsche Post) och Swiss Post kan vara värda att kolla med. Men jag gissar att de inte vill hantera enstaka brev då.
Vill du skica dem med expresstjänst så är det DHL, Fedex eller UPS som torde vara aktuella. Fedex har det ju skrivits en del om på forumet …
29 juni, 2012 kl. 16:13 #147959Per NilssonDeltagare@GregerA 47397 wrote:
Har du något annat än Posten att välja på? :confused:
Bring borde iofs kunna erbjuda någonting, även DHL (ägs av Deutsche Post) och Swiss Post kan vara värda att kolla med. Men jag gissar att de inte vill hantera enstaka brev då.
Vill du skica dem med expresstjänst så är det DHL, Fedex eller UPS som torde vara aktuella. Fedex har det ju skrivits en del om på forumet …
Det är så det är alltså, det var nästan det jag misstänkte.
När det är skrymme så kan man i alla fall skicka med Schenker inom Sverige om storleken motsvarar Postens varubrev. Tänkte om det även gick utanför landet.
30 juni, 2012 kl. 08:33 #147993Jimmy OstromDeltagareInom Sverige så kör vi på posten brev upp till ca 50 kronor sen blir det DHL upp till X kilo, sen blir det Schenker upp till X kilo och sen blir det UPS……..Detta har vi börjat med nu när vi har ett nytt 3PL företag som har fria händer att skicka med det bästa och billigaste alternativen och detta kommer vi spara ca 20% i frakt på som det ser ut.
1 juli, 2012 kl. 06:51 #148010ParvelitoDeltagareDe flesta fraktföretag har något slags budgetalternativ för paket som tar några dagar och i princip används av dem för att fylla upp flygplanen, men det brukar nå större delen av världen inom 1-2 veckor. DHL:s tjänst där heter Economy Select och jag tror det finns riktigt bra priser genom olika gruppavtal där. Fördelen är att det är spårbart hela vägen.
TNT, UPS och FedEx har säkert också motsvarande alternativ. Posten skall ju ha så pass bra betalt för internationella spårbara brev i viktklasserna 251-2000g att jag tror de här stora fraktjättarna med lätthet kryper under det. (Och att förhandla brevpriser med Posten låter sig inte göras). T.ex. kostar 500-1000g skrymmande och spårbart utanför Europa 123,20kr + moms.
1 juli, 2012 kl. 08:55 #148012Per NilssonDeltagareJag har kollat runt på DHL och Schenker för detta, men deras prisinfo är omöjlig att hitta. Man måste kontakta en säljare för att få pris.
Jag ska kolla på TNT, UPS och FedEx vad deras budgetalternativ kostar. 1-2 veckors leveranstid är okej om man gör klart för kunden att det är så lång leveranstid.
Hur ska Sverige kunna satsa på internationell handel när vi har sådana här horribla fraktpriser? :confused:
@Parvelito 47461 wrote:
De flesta fraktföretag har något slags budgetalternativ för paket som tar några dagar och i princip används av dem för att fylla upp flygplanen, men det brukar nå större delen av världen inom 1-2 veckor. DHL:s tjänst där heter Economy Select och jag tror det finns riktigt bra priser genom olika gruppavtal där. Fördelen är att det är spårbart hela vägen.
TNT, UPS och FedEx har säkert också motsvarande alternativ. Posten skall ju ha så pass bra betalt för internationella spårbara brev i viktklasserna 251-2000g att jag tror de här stora fraktjättarna med lätthet kryper under det. (Och att förhandla brevpriser med Posten låter sig inte göras). T.ex. kostar 500-1000g skrymmande och spårbart utanför Europa 123,20kr + moms.
1 juli, 2012 kl. 15:54 #148025GregerADeltagareDu får fundera lite över hur du vill att det skall levereras till kunden.
Skall det komma direkt i brevlådan? (du skrev att det handlade om brev)
Skall det köras ut?
Skall det vara spårbart?
Skall det hämtas på utlämningsställe?
Nu är det inte alla länder som har utlämningsställe, utan i många länder körs alltid paket ut till mottagaren.Gäller det brev i måttliga mängder så tror jag inte att du har något alternativ till Posten. Du kan ju lägga till REK för att få spårbahet. Kostar runt 40:- extra.
Kan du skicka som paket, t.ex DHL Economy Select, så har du bra priser t.ex via Pluskontot. Detta är i princip en ”road-tjänst”, dvs transport på långtradare till slutdestinationen. Schenkers avtal med Företagarna ger ingen rabatt på många utlandsdestinationer, så där gör du bäst i att förhandla eget pris.
Kör du expressförändelser så har åtminstone UPS och TNT ekonomivarianter av sina tjänster. Men ofta ganska liten prisskillnad på små försändelser jämfört med det normala expressalternativet. I vårt TNT-avtal är det t.o.m dyrare att skicka ekonomi än express under 2kg. :rolleyes:
Posten har sin DPD-tjänst som är ett slags företagspaket för hela världen. Det går även att sända till privatpersoner. Pris måste dock förhandlas för att det skall bli gångbart.
Tänk också på vilka kostnader som uppstår i mottagarens ände om du skickar utanför EU. Det tillkommer alltid någon form av avgifter förutom tull och moms.
Jag håller med om att det är svårt att driva internationell handel från Sverige när fraktbolagen inte kan erbjuda vettiga villkor på att skicka paket härifrån.
1 juli, 2012 kl. 18:52 #148039Per NilssonDeltagare@GregerA 47477 wrote:
Du får fundera lite över hur du vill att det skall levereras till kunden.
Skall det komma direkt i brevlådan? (du skrev att det handlade om brev)
Skall det köras ut?
Skall det vara spårbart?
Skall det hämtas på utlämningsställe?
Nu är det inte alla länder som har utlämningsställe, utan i många länder körs alltid paket ut till mottagaren.Gäller det brev i måttliga mängder så tror jag inte att du har något alternativ till Posten. Du kan ju lägga till REK för att få spårbahet. Kostar runt 40:- extra.
Kan du skicka som paket, t.ex DHL Economy Select, så har du bra priser t.ex via Pluskontot. Detta är i princip en ”road-tjänst”, dvs transport på långtradare till slutdestinationen. Schenkers avtal med Företagarna ger ingen rabatt på många utlandsdestinationer, så där gör du bäst i att förhandla eget pris.
Kör du expressförändelser så har åtminstone UPS och TNT ekonomivarianter av sina tjänster. Men ofta ganska liten prisskillnad på små försändelser jämfört med det normala expressalternativet. I vårt TNT-avtal är det t.o.m dyrare att skicka ekonomi än express under 2kg. :rolleyes:
Posten har sin DPD-tjänst som är ett slags företagspaket för hela världen. Det går även att sända till privatpersoner. Pris måste dock förhandlas för att det skall bli gångbart.
Tänk också på vilka kostnader som uppstår i mottagarens ände om du skickar utanför EU. Det tillkommer alltid någon form av avgifter förutom tull och moms.
Jag håller med om att det är svårt att driva internationell handel från Sverige när fraktbolagen inte kan erbjuda vettiga villkor på att skicka paket härifrån.
Bra men svåra frågor
Jag vet ju inte riktigt hur det fungerar med postgången i andra länder. Att det är vanligt med hemleverans via UPS eller liknande i USA har jag fattat, men hur är det t.ex. i Tyskland? Går de till tyska ICA och hämtar sin försändelse som vi gör i Sverige?
Jag vill gärna ha spårbara försändelser. Jag börjar med svenska Posten och klurar på ett alternativ.
2 juli, 2012 kl. 05:09 #148046Jimmy OstromDeltagareUPS kör alltid ut.
@Per Nilsson 47492 wrote:
Bra men svåra frågor
Jag vet ju inte riktigt hur det fungerar med postgången i andra länder. Att det är vanligt med hemleverans via UPS eller liknande i USA har jag fattat, men hur är det t.ex. i Tyskland? Går de till tyska ICA och hämtar sin försändelse som vi gör i Sverige?
Jag vill gärna ha spårbara försändelser. Jag börjar med svenska Posten och klurar på ett alternativ.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.