Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Hämta e-post mm. automatiskt via personnummer
- Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 5 månader sedan av Joel.
-
FörfattareInlägg
-
24 juni, 2012 kl. 16:10 #98319HakanBrakanDeltagare
Hej.
Tycker ni detta är okej?
Jag har en snabbkassa som består av tre delar (inte sidor).
– Varukorgen
– Kunduppgifter
– BetalningPå kunduppgifter kan man hämta uppgifterna om adress och namn från folkbokföringen via personnummer. Funderar på att även förifylla e-post, telefon, mobil om kunden är befintlig kund eftersom jag ju har detta sedan tidigare i databasen knutet till personnummer. (kommer bara att läsa epost, telefon och mobil, från vår databas om kunden inte har skyddad adress, adress kommer bara att läsas från folkbokföringen eftersom om personen har hemlig adress så vill jag ju inte riskera att exponera denna utan lösenord)
Tycker ni detta är okej för att snabba upp avsluten eller ser ni detta som olämpligt?
/Håkan
24 juni, 2012 kl. 16:22 #147694danielanderssonDeltagarePersonens telefonnummer kan ju vara hemligt, så att automatiskt plocka fram det baserat på personnummer är nog inte okej någonstans misstänker jag.
24 juni, 2012 kl. 16:27 #147695HakanBrakanDeltagare@lunarmys 47106 wrote:
Personens telefonnummer kan ju vara hemligt, så att automatiskt plocka fram det baserat på personnummer är nog inte okej någonstans misstänker jag.
Editerade frågan lite:
kommer bara att läsa epost, telefon och mobil, från vår databas om kunden inte har skyddad adress, adress kommer bara att läsas från folkbokföringen eftersom om personen har hemlig adress så vill jag ju inte riskera att exponera denna utan lösenord24 juni, 2012 kl. 16:36 #147696danielanderssonDeltagareMen om kunden har hemlig mobil/hemligt telefonnummer?
24 juni, 2012 kl. 16:42 #147697ParvelitoDeltagareJag vet inte ens om det är så lämpligt att kunna plocka fram en mailadress med hjälp av ett personnummer, det vill nog en del människor också hålla isär.
25 juni, 2012 kl. 06:24 #147699flennstromDeltagareI Klarna Checkout hämtar vi mobilnumret om kunden handlat förut och registrerat sitt mobilnummer. Men för att skydda kundens uppgifter så skriver vi inte ut komplett nummer. Vi skriver 070 *** ** 45 istället för mitt telefonnummer 0700 012945.
25 juni, 2012 kl. 08:07 #147701JoelDeltagare@flennstrom 47111 wrote:
I Klarna Checkout hämtar vi mobilnumret om kunden handlat förut och registrerat sitt mobilnummer. Men för att skydda kundens uppgifter så skriver vi inte ut komplett nummer. Vi skriver 070 *** ** 45 istället för mitt telefonnummer 0700 012945.
Smart! Det ska vi ta efter ..
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.