Startsida Forum E-handelsforumet Logistik spårbart logistikproblem

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98200
    Ignotum
    Deltagare

    Jag är ju som bekant nystartad, så avtalskund och skicka 100 varubrev åt gången osv är oaktuellt. Då har jag istället följande problem:

    skickar jag spårbart med posten skicka direkt, hamnar jag på 39kr (säljer accessoarer så jag klarar mig oftast under 2kg/paket. Detta hamnar på utlämningsställe.

    Väljer jag istället att skicka så att paketet hamnar i kundens brevlåda hamnar jag som oftast en bit under 39kr. MEN INTE SPÅRBART. vill jag ha både spårbart och att försändelsen ska hamna i kundens brevlåda kostar det 139kr. Oaktuellt!

    Någon som vet ett fraktbolag eller en annan tjänst via posten jag kan använda som gör försändelsen spårbar och hamnar i kundens brevlåda för runt 39kr där man inte behöver skicka 100 paket åt gången?

    Eller någon som vet vad svenska folket föredrar:
    1. spårbart – utlämningsställe
    2. ej spårbart – direkt i brevlåda
    3. pest eller kolera

    #146531
    Joel
    Deltagare

    Varför kan du inte vara avtalskund?

    Du får skicka enstaka varubrev också, men de blir några kronor dyrare (om det är skrymme) än med sändning (100 brev+).

    #146532
    Ignotum
    Deltagare

    @Joel 45815 wrote:

    Varför kan du inte vara avtalskund?

    Du får skicka enstaka varubrev också, men de blir några kronor dyrare (om det är skrymme) än med sändning (100 brev+).

    Det kan jag kanske? Pratade med en dude på posten för några månader sen och han sa att jag inte skulle vara avtalskund förrän jag kunde skicka för 300kr/dag i portoavgift för det skulle inte löna sig. Och det kunde jag ju inte som ny.

    Kostar det något att vara avtalskund förresten? månadsavgift osv?

    Och en fråga till, varubrev är alltså både spårbara och hamnar i kundens brevlåda, korrekt?

    #146533
    Joel
    Deltagare

    @Ignotum 45816 wrote:

    Det kan jag kanske? Pratade med en dude på posten för några månader sen och han sa att jag inte skulle vara avtalskund förrän jag kunde skicka för 300kr/dag i portoavgift för det skulle inte löna sig. Och det kunde jag ju inte som ny.

    Kostar det något att vara avtalskund förresten? månadsavgift osv?

    Och en fråga till, varubrev är alltså både spårbara och hamnar i kundens brevlåda, korrekt?

    Det postensnubben snackade om är antagligen om du skickar vanlig (icke spårbara) A-brev mot faktura (s.k följesedel), då måste man skicka för mer än 300 kr åt gången, annars blir man bestraffad med 60 kr.

    Men någon sådan gräns finns inte för varubrev. Det kostar inget att vara avtalskund och du betalar endast för de försändelser som du skickar.

    Varubrev är spårbara till viss del kan man säga. De får ett kolli-id och scannas hos Posten att de är på väg, om de inte går att dela ut i brevlåda scannas de hos ombudet så kunden får en SMS-avisering. Men delas de ut direkt i brevlådan så finns inte det loggat någonstans.

    Det är ivf ytterst få varubrev som kommer bort.

    #146535
    Ignotum
    Deltagare

    Jag förstår.
    Än en gång har en ehandlare lyckats förklara med otäck precision hur det hela fungerar. Och detta via 2 foruminlägg istället för via telefon med postens kundtjänst. Det säger en hel del.

    Tack du, har redan skickat in ansökan om att bli avtalskund :)

    Detta löste ju ett major problem för mig. Jag var helt insnöad på dudens svar när jag ringde så jag ansåg det hela vara kört. Så var fallet ej, denna spårning är ju helt ok, även om det inte är post paket finess på det. Men men.

    #146554
    FredrikGust
    Deltagare

    Notera också skillnaden mellan Posten Logistik och Posten Meddelande. Råkar man hamna hos logistik känner de inte till något alls om brevtjänsterna.

    #146560
    Jeff
    Deltagare

    Kom ihåg att varubreven dock inte är försäkrade (som MyPack) och tappar posten bort det så utgår ingen ersättning. Så att du har med det i beräkningen :)

    #146562
    Ignotum
    Deltagare

    @Jeff 45845 wrote:

    Kom ihåg att varubreven dock inte är försäkrade (som MyPack) och tappar posten bort det så utgår ingen ersättning. Så att du har med det i beräkningen :)

    Tack för tipset. Jag har med det i beräkningen. Å andra sidan är ju ej-spårbart via postens skicka direkt tjänst heller inte försäkrade så det är ju same same but different där.

    Nu får iaf kunden reda på vart paketet är om jag förstått det rätt (åtminstone på de stora postterminalerna runt om landet va?)
    Med postens ej spårbara skicka direkt så får man ju inte reda på något alls.

    #146564
    Joel
    Deltagare

    @Ignotum 45847 wrote:

    Nu får iaf kunden reda på vart paketet är om jag förstått det rätt (åtminstone på de stora postterminalerna runt om landet va?)

    Korrekt uppfattat! :)

    #146624
    pietrostavros
    Deltagare

    @Ignotum 45819 wrote:

    Jag förstår.
    Än en gång har en ehandlare lyckats förklara med otäck precision hur det hela fungerar. Och detta via 2 foruminlägg istället för via telefon med postens kundtjänst. Det säger en hel del.

    Tack du, har redan skickat in ansökan om att bli avtalskund :)

    Detta löste ju ett major problem för mig. Jag var helt insnöad på dudens svar när jag ringde så jag ansåg det hela vara kört. Så var fallet ej, denna spårning är ju helt ok, även om det inte är post paket finess på det. Men men.

    Postens personal har lite svårt med att veta vad som är sant och inte.
    Jag pratade med en förra veckan som sa att närmaste inlämningsställe för postens varubrev låg 6 mil bort.
    Jag tyckte att det var lite konstigt så jag kollade med personalen på brevbärarkontoret här hemma och dom såg inga problem alls med att ta emot postens varubrev.
    Så det gäller hela tiden att få tag på rätt människor som verkligen vet hur det funkar och inte dom som bara kan läsa innantill från sina icke uppdaterade websidor.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.