- Detta ämne har 12 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 6 månader sedan av PalMik.
-
FörfattareInlägg
-
22 maj, 2012 kl. 11:39 #98163ParvelitoDeltagare
För första gången i mitt företagarliv den här svängen behövde jag idag ringa till kommunen, och det tog nästan en hel minut innan jag blev förbannad över deras attityd ”Kan inte, vill inte, får inte, går inte, har inte lust”.
Jag har nosat reda på en lokal som skulle passa min verksamhet som handsken tillsammans med ett nystartat företag som då etablerar sig i kommunen och placerar sin skandinaviska distribution här (1-2 anställda).
Men nu var lokalen på ”värdering” och skall sedan säljas efter att man handlat upp mäklartjänster. Det var en process som hade pågått ett tag, och som nog kunde ta ett tag till. Men jag fick i alla fall notera mig på en intresselista.
Tänk om det istället hade låtit: ”Nej, men vad roligt, kan vi träffas i slutet på veckan så kan vi prata mera? Då har jag med mig en värdering på huset, och så kan vi se om ni är intresserade av att köpa eller hyra”.
22 maj, 2012 kl. 12:41 #146039Richie72DeltagareDet där är helt beroende på vem man pratar med. Ibland kan man stöta på driftiga människor som får saker gjord men oftast finns det småpåvar i ledningen som snabbt dödar all handlingskraft och initiativförmåga hos personalen.
Jag jobbade tidigare med kommuner och man orkar bara ett visst tag.
22 maj, 2012 kl. 12:57 #146042AndreasDeltagareSkatteverket är inte bättre, ert kära skatteverk tog hela 6 månader på sig att få oss registrerade som momsberättigade i Sverige.
Ända gången de fick fart på var när jag skrev i ett mail och jämförde de med Grekerna. Förlorade momssintäkter brydde de sig däremot inte om.
Kommunala och statliga myndighter har några eldsjälar som jobbar otroligt hårt, de flesta andra verkar bara flyta på i strömmen och gör absolut inget mer en de måste.
22 maj, 2012 kl. 13:19 #146044Richie72DeltagareJag tycker skatteverket är grymt effektivt faktiskt. För mig har de alltid varit väldigt lätta att ha och göra med, snabbt, tydligt, effektivt. Men det är kanske när man går utanför ramarna som man det blir problem.
22 maj, 2012 kl. 13:25 #146045Jimmy OstromDeltagareSamma för mig:)
@Richie72 45241 wrote:
Jag tycker skatteverket är grymt effektivt faktiskt. För mig har de alltid varit väldigt lätta att ha och göra med, snabbt, tydligt, effektivt.
22 maj, 2012 kl. 16:56 #146059JohanKDeltagare@Jimmy Öström 45242 wrote:
Samma för mig:)
Vad menar ni? Att dem är snabba på att ta betalt? Eller snabba på att skicka ut beslut om förseningsavgift
22 maj, 2012 kl. 17:26 #146060MajsanDeltagareSkatteverket snabba i ta betalt och även överväga förseningsavgift? Jo, visst det finns ju fasta datum varje månad där redovisning ska ske och även betalning. Tycker det inte är några problem. Sköter man sina åtaganden är det inga problem. Är man sen av vissa anledningar kan man alltid skriftlig meddela dom.
22 maj, 2012 kl. 18:12 #146064danielanderssonDeltagareBerra, men du är väl inte förvånad över detta härliga bemötande?
22 maj, 2012 kl. 18:16 #146067ParvelitoDeltagareEgentligen inte, men jag trodde kanske att det skulle ta mer än en minut innan de visade upp sina sanna kvaliteter.
22 maj, 2012 kl. 18:20 #146069danielanderssonDeltagareYour tax kronor at work!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.