Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Långa leveranstider med allt utom Posten?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    FredrikGust
    Deltagare

Hur är det egentligen med DHL, Schenker och andra alternativ förutom Posten vad gäller leveranstiderna?

Min erfarenhet är att Posten klarar av att leverera alla paket inom två dagar.

Vi får vissa paket från Skåne och senaste sändningen skickades på måndagen den 14:e från Skåne och anlände här först idag, den 21:a. När man dessutom hinner få slut på några produkter i lagret just för att mina prylar ligger på någon lastbil någonstans blir varje extra dag en källa till frustration.

Kör DHL paketen till norra Sverige via Afrika?

Hur lång är leveranstiden för er med andra än Posten?

Parvelito
    Deltagare

Erfarenheten är att DHL är bra med undantag för den fjärdedel av Sverige som servas av deras station i Luleå. Jag tror de distribuerar paketen där med renar… :-)

GregerA
    Deltagare

Jag vet en kollega som gjort en jämförelsle med Posten, DHL och Schenker under ett antal veckor, och på några hundra försändelser. Resultatet blev att det var ytterst marginella skillnader i leveranstider. DHL och Schenker utlovar sämre leveranstider på många orter än vad de faktiskt presterar. Hos Posten är det lite mer tvärtom – de lovar bättre än de håller.

Men om man dyker ner och analyserar det på postnummernivå så kan man säkert hitta områden där en av dem sticker ut på ena eller andra sättet.

Qarillion
    Deltagare

Där vi huserar får jag nog säga att posten fungerar ganska dåligt.

Iallafall vad det gäller hämtningar. Vi har de senaste veckorna fått ringa vid 16-16.30 tiden för att fråga om det kommer någon hämtning idag.

Allt som oftast får den som svarar inte tag på Göteborgskontoret vilket innebär att man får sitta och vänta och hoppas istället. GANSKA FRUSTRERANDE.

Jag tror säkert att posten fungerar bra på många ställen, men förtroendet här i göteborg är på väg neråt.

Vi blev även nekade ersättning för en pall som dom slarvat bort som dom inte hittade. Vi fick skicka om pallen till kunden och vips, 20 dagar försenad kom den fram till kunden.

Då fanns den helt plötsligt och nu kunde vi få ersättning för våra fraktkostnader iallafall. Allt arbete som vi lagt ner och timmar för att försöka få iordning på detta och för att inte säga förtroendet när man får brev om att dom inte kan hitta den och att vi inte kan bevisa att den verkligen skickats och därav blir nekade ersättning för den. Otroligt dåligt tycker jag när det ändå i efterhand bevisats att den faktiskt kom fram tillslut.

Nä, får säga att DHL fungerar bra mycket bättre för oss!

bloggus
    Deltagare

Min erfarenhet att DHL är inte sämst, men att alla gör misstag.

Har väntat på ett paket från Posten som kom in i landet förra måndagen. Det har varit alla möjliga fel. Det började med att chaffisen tyckte väl att han inte hade lust att köra ut den och markerade paketet som ”att man kunde inte leverar det och meddeland ehar lämnats”. Nja, inget meddelande och hela dagen var vi på plats och ser bilarna på gatan. Dessutom var vaktmästaren vid vår entré och arbetade där hela dagen och såg ingen postbil alls. Sedan dess har paketet bollats internt hos poståkeriet och på terminaler. Nu ser det ut som om man kommer få hämta ut sitt DPD-paket på hemköp. Visst lyckat det där!

Det är så med de flesta företag att om någon avviker från det vanliga flödet, så har man inga bra rutiner, kundtjänsten kan inte hjälpa mm.

Bara igår blev jag kopplad hos Posten till en person på poståkeriet hela dagen, för att i slutet av dagen få veta att ingen svarar på grund av att personen inte arbetat där i 5 månader …

Plastskivor
    Deltagare

@Qarillion 45219 wrote:

Vi blev även nekade ersättning för en pall som dom slarvat bort som dom inte hittade. Vi fick skicka om pallen till kunden och vips, 20 dagar försenad kom den fram till kunden.

Schenker i Karlstad slarvade bort en pall för mig och det var ju bara att vänta 30d innan man kunde skicka om.
    Hade jag gjort det efter halva tiden så nog fan hade palljäkeln kommit fram.

Har vi någon värmlänning på forumet så åk gärna runt till alla chefer på Schenker i Karlstad och kolla för jag kan garantera att nån av dem har sin altan inglasad med 4mm Plexiglas.

nmn
    Deltagare

@Qarillion 45219 wrote:

Pallar med Posten är inte försäkrade, vill du kunna få ersättning får du teckna separat transportförsäkring.

Tomas
    Deltagare

@Plastskivor 45225 wrote:

Har vi någon värmlänning på forumet så åk gärna runt till alla chefer på Schenker i Karlstad och kolla för jag kan garantera att nån av dem har sin altan inglasad med 4mm Plexiglas.

Och i Skellefteå har troligen en chaufför på det lokala DHL-åkeriet ett rökskåp med tillbehör för drygt 8000:-….

Nicklas
    Deltagare

Jag har skickat mycket smått med DHL och det funkar mycket bra det försvinner inget för oss, en nackdel med dem är att de suger på hålla hämtningstider de kan komma allt från kl: 13 till 17 med nuvarande chaufför.

FredrikGust
    Deltagare

Servicen man får hos DHL när försändelsen väl ska levereras funkar däremot helt perfekt. De ringer alltid innan de kommer så jag får tag i prylarna.

Har aldrig missat ett paket även om man varit på språng och kunnat möta upp bilen. Det finns fördelar med samma åkare som levererar!

Det var ju bara det där med att få paketen till Norrbotten som var svårt.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.