Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Undersökning: Fråga till dig som driver e-handel
- Detta ämne har 23 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 6 månader sedan av danielandersson.
-
FörfattareInlägg
-
5 maj, 2012 kl. 16:42 #98060barseDeltagare
Hej,
Vi har en startuphelg och bollar med en affärsidé och därför skulle jag vilja ställa några frågor till er som är ehandlare. Enkäten startar nu och avslutas klockan 10:00 imorgon söndag den 6 maj.
Fråga 1:
Om det gick att få en personal shopper (eller flera) i ett chattfönster på din e-handelssajt som hjälpte dina kunder att shoppa, skulle du då kunna tänka dig att använda denna tjänst?a) Nej! Aldrig i livet.
b) Ja om det var gratis!
c) Ja. Jag skulle kunna betala 3% per genomfört köp.
d) Ja, om det gick att visa att det ökar försäljningen eller storleken på varukorgarna. Då skulle jag betala 30 kronor per genomfört köp.
e) Ja, om det gick att visa att det ökar försäljningen eller storleken på varukorgarna. Då skulle jag betala 3% per genomfört köp.
f) Annat, nämligen:Fråga 2:
Om det fanns en separat sajt med personliga shoppers som kunde rekommendera köp, skulle du kunna tänka dig att betala referrals till denna sajt för köp som kommer från den?a) Nix, aldrig i livet!
b) Ja, om det driver försäljning.
c) Ja, om jag fick ta del av användardata som samlas in.
d) Annat, nämligen:Fråga 3:
Vilken data skulle du vara intresserad av att få ta del av från en sådan shopping-hjälp-sajt?Tack på förhand!
5 maj, 2012 kl. 17:04 #144527Per NilssonDeltagarea) Nej. Vad skulle en s.k. personal shopper tillföra kunderna i mina butiker? Kunderna handlar hos mig för att jag är duktig och kunnig inom mitt område. Om man skulle ha en PS så skulle denna alltså behöva lära sig allt jag kan plus lite till.
Sedan blir folk irriterade om det poppar upp FLERA chattfönster. Det räcker med ett proaktivt chattfönster. En fråga ”Hej, säg till om jag kan hjälpa till med något”, lite diskret är helt okej, men flera fönster är bara jobbigt.
b) Nej. Jag är inte riktigt med på vad ni menar här. För att ni ska rekommendera köp på min sajt som ”personal shopper” så förutsätter det ju att ni själva är kunder hos mig. I dag finns det en uppsjö med omdömessajter och fler blir det, hela tiden.
5 maj, 2012 kl. 17:10 #144528danielanderssonDeltagare1. a
2. aSom Per skriver, vad ska dessa PS göra eg? Kommer dom lära sig allt vi kan och sedan basera sina rekommendationer på detta?
5 maj, 2012 kl. 17:25 #144529DanDeltagare1. D. Men jag skulle kopiera er ide och göra den själv istället. Varför inte liksom?
2. Klart. Varför skulle inte ni andra betala provis på sales? Ni har ju affilporgram o adwords?
5 maj, 2012 kl. 17:42 #144530Per NilssonDeltagare@Dan 43619 wrote:
2. Klart. Varför skulle inte ni andra betala provis på sales? Ni har ju affilporgram o adwords?
Jag förstår inte grundidén med PS.
Hade jag förstått idén så hade jag antagligen kanske eventuellt måhända vilja betala för trafiken.
Min ”tröskel” här är att jag som sagt vad inte är såld och införstådd med grundidén så det är den man måste ”sälja” in till mig för att jag ska svara JA på fråga 2.
5 maj, 2012 kl. 18:08 #144531ParvelitoDeltagare1: a Min sajt är min borg!
2: b & c Klart ni får ha en sajt med PS, som kör som affilliate, no problem. Skummare affilliates än så har jag sett.
3: Vad kunderna ställer för kriterier när de söker efter något, så att man kan anpassa utbud, beskrivningar och pris.5 maj, 2012 kl. 18:10 #144532Anton ADeltagareVad händer när kunderna börjar fråga om en lagd order osv?
Man lär ju inte släppa in någon annan i sitt system.5 maj, 2012 kl. 18:18 #144533ParvelitoDeltagare@skinza.se 43623 wrote:
Vad händer när kunderna börjar fråga om en lagd order osv?
Man lär ju inte släppa in någon annan i sitt system.Det är väl inte svårare än att den som sålt varan svarar på frågan?
5 maj, 2012 kl. 18:49 #144534Anton ADeltagare@Parvelito 43624 wrote:
Det är väl inte svårare än att den som sålt varan svarar på frågan?
Så som jag skulle förstått det skulle det fungera som ett chattfönster i butiken där någon sitter och svara på frågor. Frågor om produkter osv. kan denne ju svara på. Dock så blir det svårt när folk frågar om en pågående order. Hur ska denne kunna svara på sådana frågor?
5 maj, 2012 kl. 19:09 #144535fotofyndetDeltagare1. a
2. b, c Som sagt, som en vanlig affiliate.
3. Hur kunderna uppfattar kategoristrukturen, kommentarer på priser och utbud, etc. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.