Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Betala för mycket i tull…
- Detta ämne har 10 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 7 månader sedan av biz.
-
FörfattareInlägg
-
26 april, 2012 kl. 16:36 #97892Anton ADeltagare
Jag väntar på ett paket från DHL som jag har betalat 85 us dollar för, motsvarande 570kr.
Moms borde därför hamna på 142,5 kronor. Sedan tar DHL 50kr i avgift.
Alltså borde jag betala 192,5kr.
När jag pratade med DHL alldeles nyss var tullfakturan på 272kr…
Hon hänvisade mig sedan till tullverket…Är det någon som varit med om det här.
Ps. Det ska inte tillkomma någon tull.
26 april, 2012 kl. 17:25 #143663ParvelitoDeltagareDet där är mycket vanligt.
Jag var iväg för en timme sedan och hämtade 6000 nya skal jag beställt, och som kom med EMS (Posten). Deras uträkning av moms, tull och avgifter blev man inte så klok på. DHL lägger ibland in lite tull på skalen, ibland inte. Jag brukar betala och se glad ut, utslaget per enhet är det mycket små pengar det diffar på, och det tar evigheter att sitta och speca upp och redovisa alla tullkoder själv på alla material och varianter som det är tillverkat av.
26 april, 2012 kl. 17:28 #143665Anton ADeltagare@Parvelito 42693 wrote:
Det där är mycket vanligt.
Jag var iväg för en timme sedan och hämtade 6000 nya skal jag beställt, och som kom med EMS (Posten). Deras uträkning av moms, tull och avgifter blev man inte så klok på. DHL lägger ibland in lite tull på skalen, ibland inte. Jag brukar betala och se glad ut, utslaget per enhet är det mycket små pengar det diffar på, och det tar evigheter att sitta och speca upp och redovisa alla tullkoder själv på alla material och varianter som det är tillverkat av.
Nej pengarna spelar inte så stor roll, det är mer principen.
Det är bara att betala och se glad ut:D26 april, 2012 kl. 19:37 #143706sanmicDeltagareMan behöver inte se glad ut när man betalar
26 april, 2012 kl. 20:40 #143715GregerADeltagareDu får väl en kopia på tulldeklarationen? På den kan du se vilka belopp som moms (och ev tull) är beräknade på. Sedan använder Tullverket en valutakurs som är snittkursen från föregående månad, så det kan ibland ha betydelse. Nu har nog inte USD varierat så mycket de senaste månaderna, så förklaringen ligger nog inte där.
Men är det bara moms så jämnar det ju ut sig i slutändan, eftersom du drar av samma belopp som du betalat.
26 april, 2012 kl. 20:43 #143716Anton ADeltagare@GregerA 42748 wrote:
Du får väl en kopia på tulldeklarationen? På den kan du se vilka belopp som moms (och ev tull) är beräknade på. Sedan använder Tullverket en valutakurs som är snittkursen från föregående månad, så det kan ibland ha betydelse. Nu har nog inte USD varierat så mycket de senaste månaderna, så förklaringen ligger nog inte där.
Men är det bara moms så jämnar det ju ut sig i slutändan, eftersom du drar av samma belopp som du betalat.
Aa det får jag sedan. Det ska bli intressant att se varför det blev högre än vad det borde vara. Tveksamt att kinseserna deklarerat för högt
Precis, så det är ju lugnt, det är mer bara principen26 april, 2012 kl. 22:00 #143718Jimmy OstromDeltagareHe he nej jag håller helt med dig, fast det är så tråkigt att betala fakturor och att vara sur när man gör det så jag gav jobbet till en anställd istället:eek::p
@sanmic 42738 wrote:
Man behöver inte se glad ut när man betalar
26 april, 2012 kl. 22:02 #143719Jimmy OstromDeltagareJa fast om man bara tex. beställt skal är det väl ganska enkelt att överklaga? Visst är det skitpengar så pallar man kanske inte, men det borde väl inte vara svårt? (Skriver jag som aldrig gjort det:p)….
@Parvelito 42693 wrote:
Det där är mycket vanligt.
26 april, 2012 kl. 22:03 #143720Jimmy OstromDeltagareSom Greger skriver så kommer du få en spec från DHL och då är det bara att överklaga (om det inte tar ett halvår att göra:rolleyes:).
Jag får alltid specar men än har det inte varit fel (ta i trä:p)
@skinza.se 42681 wrote:
Jag väntar på ett paket från DHL som jag har betalat 85 us dollar för, motsvarande 570kr.
Moms borde därför hamna på 142,5 kronor. Sedan tar DHL 50kr i avgift.
Alltså borde jag betala 192,5kr.
När jag pratade med DHL alldeles nyss var tullfakturan på 272kr…
Hon hänvisade mig sedan till tullverket…Är det någon som varit med om det här.
Ps. Det ska inte tillkomma någon tull.
27 april, 2012 kl. 01:41 #143727ParvelitoDeltagareNär man handlar mindre partier från t.ex. Madeinchina.com eller aliexpress.com så är specarna man får från speditören under all kritik. DHL bifogar en faktura där det står spedition, tull och moms, men inte vad som tullats (tullkod) eller vilket belopp momsen baseras på och EMS klumpar ihop allt på en rad där det står tull/moms utan närmare specificering.
Det blir ju inte bättre av att kineserna i sin tur skriver in de mest otroliga värden med närmast oläslig handstil på kinesiska blanketter. Jag har fått uppfattningen att det höftas en hel del för den här typen av paket, och att börja gräva i det där låter sig inte göras utan vidare.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.