Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Hjälp en nybörjare, en hel bunt frågor och fundering.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #142422
    Parvelito
    Deltagare

    Det finns många sätt att göra det här på, men ”Parvelito-style” är detta:

    Mail: Jag har allt till en mailadress så slipper jag krångla. Det går säkert att dela upp det på flera adresser också utan att det blir några stora problem.

    Katalogstrukur: Gör så att du hittar rätt, det är det viktigaste.

    Betalsätt: Faktura, kort och kortbetalning kommer man långt med. Payson är ett rätt så dyrt sätt att ta betalt större summor med, håll koll och skaffa riktig kortinlösen så snart du är igång. En liten fakturaavgift är inte fel, du har väl utgifter för kreditkontrollen om inte annat.

    Frakt: Krångla inte till det för kunden med en uppsjö av frakter som de skall sätta sig in i, utan erbjud istället frakt och berätta sedan att små saker kommer med Posten, lite större saker kommer till DHL:s ombud och de största sakerna kommer med pall och kommer att aviseras dig innan. En enhetsfrakt är inte helt fel att ha, det gör det lätt för kunden att förstå och i viss mån fungerar det som småorderavgift.

    Kontaktinformation: Företagets namn, adress, telefon, mail, orgnummer. Man kan skriva (endast kontor, inget lager) om man inte vill ha folk där.

    Lagerhållning: Visa för kunden vilken tid det tar att få sakerna istället för lagersaldo är en bra grej.

    #142423
    ViPER
    Deltagare

    @Parvelito 41337 wrote:

    Betalsätt: Faktura, kort och kortbetalning kommer man långt med. Payson är ett rätt så dyrt sätt att ta betalt större summor med, håll koll och skaffa riktig kortinlösen så snart du är igång. En liten fakturaavgift är inte fel, du har väl utgifter för kreditkontrollen om inte annat.

    Ja tanken är att gå över till kortinlösen senare men just nu i uppstarten känner jag att så få fasta utgifter som möjligt passar mig. Det underlättar tex att om det går trögt i början kan man ju i värsta fall bära kostnaden ändå tills det vänder.

    @Parvelito 41337 wrote:

    Frakt: Krångla inte till det för kunden med en uppsjö av frakter som de skall sätta sig in i, utan erbjud istället frakt och berätta sedan att små saker kommer med Posten, lite större saker kommer till DHL:s ombud och de största sakerna kommer med pall och kommer att aviseras dig innan. En enhetsfrakt är inte helt fel att ha, det gör det lätt för kunden att förstå och i viss mån fungerar det som småorderavgift.

    En tanke jag haft är att varukorgen som syns alltid uppdaterar vad den lägsta frakten kan tänkas kosta och när man väl går till kassan för att betala så kan man tex välja DHL Paket istället för Service Point om man nu vill ha utkörning för några kr extra. Samma sak med små brev grejer, typ du kan välja DHL Service Point i kassan för att få spårning osv för några kr extra. Komplicerar detta för mycket?

    Det skulle ju göra så att man hela tiden ser vad det skulle kosta trots att man lägger nya saker i varukorgen, dock är detta över min förmåga i kodning så skulle väl behöva köpa en färdig lösning eller hyra någon att göra det.

    Får fundera vidare angående frakt men tack för synpunkterna Parvelito!

    Mvh,
    Viper

    #142425
    Prix
    Deltagare

    @Parvelito 41337 wrote:

    Mail: Jag har allt till en mailadress så slipper jag krångla. Det går säkert att dela upp det på flera adresser också utan att det blir några stora problem.

    Gällande mejl så är du mer än en i företaget och ni har väldigt specifika uppgifter så kan man ju ha flera. Tex Person A sköter alla Kundservice ärenden Person B sköter alla produktfrågor osv…

    Är man ensam så är flera adresser bara krångligt, men fortfarande ganska snyggt mot kunden.

    Jag har löst detta som att jag har flera adresser, dock bara valt att utnyttja 3 stycken. Dock alla mejl som kommer till någon av dem adresserna skickas till en huvudadress som jag sitter och svarar på allt ifrån.

    #142429
    Per Nilsson
    Deltagare

    Mina frågor rör allt från vilka e-post adress man skall ha, hur många och skall man ha separata e-post för payson, paypal, info, kundtjänst och vad det nu kan vara?

    Jag är för många e-postadresser! Ju fler desto bättre.

    Det underlättar och förenklar för kunderna, leverantörerna men framför allt för dig själv.

    #142431
    ViPER
    Deltagare

    Så sätt så är det väl egentligen inget problem med flera e-post adresser kan ju vara skönt att ha en för kontakt med leverantörer, en för kundtjänsten en för betalningsleverantörer samt en för ordermail osv. Jag kör själv med Thunderbird för mail hantering men även webmail om jag känner att jag behöver kolla mail från en annan dator eller mobil. Har även Growler kopplat med Thunderbird så det kommer en avisering i min Android telefon när jag får mail på något av kontona i Thunderbird.

    Förvisso tänkte jag mest på att den här mail frågan rör adresser kopplade mot själva butiken osv, kontakt med leverantörer eller en personlig adress under företagets domän osv räknas inte hit tänkte jag.

    Får fundera en bit till tror jag helt klart.

    Mvh,
    Viper

    #142446
    Parvelito
    Deltagare

    @ViPER 41338 wrote:

    En tanke jag haft är att varukorgen som syns alltid uppdaterar vad den lägsta frakten kan tänkas kosta och när man väl går till kassan för att betala så kan man tex välja DHL Paket istället för Service Point om man nu vill ha utkörning för några kr extra. Samma sak med små brev grejer, typ du kan välja DHL Service Point i kassan för att få spårning osv för några kr extra. Komplicerar detta för mycket?

    Det skulle ju göra så att man hela tiden ser vad det skulle kosta trots att man lägger nya saker i varukorgen, dock är detta över min förmåga i kodning så skulle väl behöva köpa en färdig lösning eller hyra någon att göra det.

    Om du tittar lite bland större ehandlare så är det ytterst få som låter kunden välja mellan fraktsätt och transportör. Till stor del beror det på att det är stökigt med att hålla ordning på detta. Du kan dessutom råka ut för att kunders beställningar skall skickas från två olika håll (ditt lager och leverantörens lager) om de beställer mer än en sak.

    Det här med uppdaterad fraktkostnad i varukorgen är något som gör kunderna mycket förvirrade. Om man lägger något i den som kostar 99kr, men priset ökar med 119kr, så börjar folk fundera, och det är aldrig särskilt bra.

    #142448
    ViPER
    Deltagare

    @Parvelito 41363 wrote:

    Om du tittar lite bland större ehandlare så är det ytterst få som låter kunden välja mellan fraktsätt och transportör. Till stor del beror det på att det är stökigt med att hålla ordning på detta. Du kan dessutom råka ut för att kunders beställningar skall skickas från två olika håll (ditt lager och leverantörens lager) om de beställer mer än en sak.

    Det här med uppdaterad fraktkostnad i varukorgen är något som gör kunderna mycket förvirrade. Om man lägger något i den som kostar 99kr, men priset ökar med 119kr, så börjar folk fundera, och det är aldrig särskilt bra.

    Ja det kanske helt enkelt får bli så att man får ta en funderare angående frakten helt klart.

    Jag vill ju inte att råka dra med mig färre avslut för att någon som handlar några små saker som kan gå som ett brev eller liknande skall behöva betala en allt för hög enhetsfrakt samtidigt som man inte vill ”förlora” för mycket när någon köper säg en stor vas i betong som väger säg 40kg. Förvisso om man kanske räknar med 2 st enhetsfrakter en på säg 30-50 kr för små lätta saker samt en på säg 99-150 kr för stora och tunga beställningar?

    Eller skall man helt enkelt höja priserna såpass att man kan med att skriva fri frakt på alla ordrar? Ja detta med att göra allt så lätt som möjligt för kunden är lite utav ett gissel, hur långt skall man egentligen gå?

    I värsta fall får man väl bara ta fram en lösning i början och sedan arbeta vidare och se vad som känns bättre, troligen kommer man få lite feedback från kunder i framtiden som kan vara en slags vägvisare.

    Mvh,
    Viper

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.