Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97868
    Bejbie
    Deltagare

    Jag undrar om någon har någon erfarenhet från försäljning på mässa?
    Idag har vi en webshop, vilket innebär att vi inte har någon kassa eller liknande just nu.

    Snart ska vi iväg och sälja våra produkter på en mässa, och jag undrar hur vi bör göra med betalningen där? Vi tänkte endast ta kontanter, men hur ska vi sköta kvitton och liknande? Ska vi ta med oss vår dator och köra kontantfakturor?

    Vi kommer mestadels sälja till företag, vilket innebär att de kommer vilja ha kvitton så de kan dra av momsen.

    #141964
    iesus
    Deltagare

    @Bejbie 40850 wrote:

    Jag undrar om någon har någon erfarenhet från försäljning på mässa?
    Idag har vi en webshop, vilket innebär att vi inte har någon kassa eller liknande just nu.

    Snart ska vi iväg och sälja våra produkter på en mässa, och jag undrar hur vi bör göra med betalningen där? Vi tänkte endast ta kontanter, men hur ska vi sköta kvitton och liknande? Ska vi ta med oss vår dator och köra kontantfakturor?

    Vi kommer mestadels sälja till företag, vilket innebär att de kommer vilja ha kvitton så de kan dra av momsen.

    Vi har inte sålt på mässor, men vi har gjort inköp på mässor,
    då brukar utställarna ha ett orderblock där de tar emot order

    och sedan får vi faktura, alternativt ange kortbetalningsuppgifter senare, i samband med att varorna levereras.

    #141969
    Bejbie
    Deltagare

    Vi kommer sälja varorna till dom direkt på plats, så dom får varorna på en gång.
    Vi fakturerar inte själva, utan använder oss utav klarna.

    Kommer vara ganska mycket kunder, vilket innebär att vi önskar att ha en så snabb och smidig betalning som möjligt, med så lite skrivande som möjligt. Helst vill vi slippa skriva alla kundens uppgifter.

    Kan man ev skriva en kontantfaktura utskriven på ”kontantkund”? Därav slippa fylla i alla kundens uppgifter? Godkänns det av skatteverket?

    #141970
    iesus
    Deltagare

    @Bejbie 40858 wrote:

    Vi kommer sälja varorna till dom direkt på plats, så dom får varorna på en gång.
    Vi fakturerar inte själva, utan använder oss utav klarna.

    Kommer vara ganska mycket kunder, vilket innebär att vi önskar att ha en så snabb och smidig betalning som möjligt, med så lite skrivande som möjligt. Helst vill vi slippa skriva alla kundens uppgifter.

    Kan man ev skriva en kontantfaktura utskriven på ”kontantkund”? Därav slippa fylla i alla kundens uppgifter? Godkänns det av skatteverket?

    Ja då blir det ju annorlunda, våra inköp är ju av våra leverantörer eller deras konkurrenter.

    Men om du skall göra det enkelt för dig så borde du komma ganska långt på att inventera (ha reda på vilka varor du har med dig) innan

    på plats trycka ut kvitto till kunden på X kr Mässförsäljning produkttyp (vad ni nu säljer) och lagerinventera efter så får kunden kvitto och du kan ha en bra spec på vad ni har sålt och hur många kr ni dragit in.

    En sådan lösning sköter ni enkelt med en dator eller touchmaskin och Openbravo POS: Open Source Point-of-Sale (gratis butiksförsäljning) samt en printer.

    Du behöver ju egentligen bara lägga till en produktgrupp och sedan ha ”öppen vara” dvs du sätter priset varje gång du säljer, de vanligaste produkterna kan du ju lägga in.

    Förklaring på öppen vara:
    Om någon går in på en resturang och vill köpa pommes men resturangen har inte pommes på menyn så har de en knapp för ”öppen mat” då kommer frågan, pris? man skriver hur mkt man vill ta betalt och det blir bongat på bordet.

    MHV Iesus

    #141971
    iesus
    Deltagare

    Kan man ev skriva en kontantfaktura utskriven på ”kontantkund”? Därav slippa fylla i alla kundens uppgifter? Godkänns det av skatteverket?

    Javisst – det är ju så alla butiker gör =).
    VAD du har sålt är ju svårare, men som sagt om du lagerinventerar innan och efter och har en lista på vad du säljer sakerna för osv så borde det vara lungt så länge det stämmer vid ihopräkning.

    #141977
    FredrikGust
    Deltagare

    Vi skaffade faktiskt både ett kassaregister och betalterminal för att kunna hantera fallet med mässa, vad man säljer och framför allt möjligheten att hålla uppe transaktionshastigheten. Ett köp med kortbetalning går att genomföra på höst 2 minuter och begränsningen här är faktiskt den egna förmågan att hantera ett tekniskt vidunder av användarovänlighet i form av själva kassaregistret.

    Nu skaffade vi inte detta enbart för mässor då det i vår verksamhet ingår uthyrning av vedmaskiner vilket oftast betalas med kort. Då öppnas även möjligheten till smidig försäljning från lagret.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.