Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Splittad: SEO Metadescriptions vara eller icke vara
- Detta ämne har 46 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år sedan av kristina.amexoptics.
-
FörfattareInlägg
-
3 april, 2012 kl. 11:21 #97810hakedqDeltagare
@Per Nilsson 40150 wrote:
Jag skulle säga att meta-desciption-texten är jätteviktig idag och spelar stor roll på hur dina sidor rankas.
Idag är Google mycket duktigare på att förstå hur viktig och relevant en sida är.
Om du t.ex. har ditt nyckelord (det ord du helst vill synas på gällande en viss produkt) i sidtiteln, i url:en och i meta-desc. så är det mycket troligare att Google uppfattar den sidan som en relevant sida när det gäller [det ord du vill synas på]
156 tecken är det perfekta antalet tecken för en bra meta-description.
Jag säger inte emot att en bra och genomtänkt meta description är viktigt, men att det direkt skulle påverka ens ranking skulle jag gärna vilja ha en källa på?
Undrar också över längden på meta description, har hört att man bör ligga på runt 150-160 tecken, visste inte att det fanns ett perfekt antal tecken?
3 april, 2012 kl. 11:30 #141333Per NilssonDeltagare@hakedq 40160 wrote:
Jag säger inte emot att en bra och genomtänkt meta description är viktigt, men att det direkt skulle påverka ens ranking skulle jag gärna vilja ha en källa på?
Undrar också över längden på meta description, har hört att man bör ligga på runt 150-160 tecken, visste inte att det fanns ett perfekt antal tecken?
156 tecken är det exakta antal tecken som syns i sökresultatet.
Källor: seo meta description importance – Sök på Google
Nu är inte bara meta-beskrivningen det som avgör, men den tillsammans med de andra SEO-ingredienserna så blir det mycket bra.
3 april, 2012 kl. 11:43 #141341Christoffer TyreforsDeltagare@Per Nilsson 40162 wrote:
156 tecken är det exakta antal tecken som syns i sökresultatet.
Källor: seo meta description importance – Sök på Google
Nu är inte bara meta-beskrivningen det som avgör, men den tillsammans med de andra SEO-ingredienserna så blir det mycket bra.
Från första resultatet av din sökning: #Not a Google Ranking Factor”.
Att meta-description (och Keywords) inte påverkar rankingen är rätt vedertaget.
3 april, 2012 kl. 11:57 #141346Per NilssonDeltagare@Christoffer Tyrefors 40170 wrote:
Från första resultatet av din sökning: #Not a Google Ranking Factor”.
Att meta-description (och Keywords) inte påverkar rankingen är rätt vedertaget.
Google ändrar ständigt sina sätt att indexera och ranka sidor och platser. Förut var det gångbart att köpa eller ”hyra” länkar från SEO-företag, idag är det otroligt mycket viktigare att ha relevant innehåll på sina sidor.
Meta-beskrivningen tillsammans med resten av SEO-arbetet ger en bättre rankning. Precis som jag skrev förut så är meta-data inte den enda avgörande faktorn.
Om man läser vidare bland länkarna jag skickade så står det ganska så klart och tydligt att just meta-data är en nyckelfaktor för lyckat resultat.
Men men, ni får göra precis som ni själva vill. Jag satsar på bra meta-data med 156 tecken eftersom jag själv märker hur viktigt det är i Googles resultat.
Självklart vill SEO-bolag att ni ska köpa länkar istället för att skriva bra meta-data
3 april, 2012 kl. 12:10 #141348hakedqDeltagareNu missförstod du nog, jag håller med om att det är viktigt med meta descriptions, men jag undrar vad du har för belägg att det skulle påverkas ens ranking?
Ang. antal tecken så visar t.ex. Google 169 tecken i wikipedias meta description om man söker efter ”knivar”, så att det finns ett exakt antal tecken stämmer nog inte, riktlinjen som jag hört är på 150-160 tecken så det är ju inte fel (men inte heller nödvändigt) med 156 tecken.
3 april, 2012 kl. 12:17 #141349Per NilssonDeltagare@hakedq 40177 wrote:
Nu missförstod du nog, jag håller med om att det är viktigt med meta descriptions, men jag undrar vad du har för belägg att det skulle påverkas ens ranking?
Ang. antal tecken så visar t.ex. Google 169 tecken i wikipedias meta description om man söker efter ”knivar”, så att det finns ett exakt antal tecken stämmer nog inte, riktlinjen som jag hört är på 150-160 tecken så det är ju inte fel (men inte heller nödvändigt) med 156 tecken.
Ja, jag rankar bättre än många andra på de sidor som jag har anammat detta på.
Jag kör på 156 tecken och är skitnöjd med det, vill du använda 159 eller 174 så är du givetvis välkommen att göra det, glöm dock inte att 156 tecken är det nya svarta.
Alla som vill köra old school SEO med rysslänkar och länkfarmar ska givetvis göra så.
Själv kör jag SEO-anno-2012-FTW
Tillägg ang. antal tecken. Det är max 156 som är det ultimata, man bör således ligga mellan 145 – 156 tecken för det perfekta resultatet.
3 april, 2012 kl. 12:23 #141350ICAZekeDeltagareMeta-beskrivningen påverkar indirekt rankingen genomm att med bra meta som stämmer överns med innehållet och ”sökningen” lockar till fler klick och på så vis så kan du ju knycka ett klick från en annan träff med en ointresant meta. Därigenom får du fler besökare och på så vis även högre rank i slutändan….när fler gör enligt samma.
Dock måste ju meta beskrivningen vara relevant med innehållet så att besökaren stannar kvar på sidan och får en vad som förväntat.
3 april, 2012 kl. 12:34 #141351hakedqDeltagareBra att du är nöjd med 156 tecken, jag förstår bara inte varför man ska ge tips till andra som om det vore vedertagna sanningar när det i själva verket verkar vara dina egna teorier.
Your META description isn’t a ranking factor, it’s your sales pitch | ICE Innovation
3 april, 2012 kl. 12:43 #141352Per NilssonDeltagare@hakedq 40180 wrote:
Bra att du är nöjd med 156 tecken, jag förstår bara inte varför man ska ge tips till andra som om det vore vedertagna sanningar när det i själva verket verkar vara dina egna teorier.
Your META description isn’t a ranking factor, it’s your sales pitch | ICE Innovation
Jag kollade lite på dina egna meta-data på din SEO-sida. Jag förstår att du inte är en anhängare av bra meta-data. Lugnt, vi kan inte tycka lika samma om allt.
Det är absolut en vedertagen sanning att sidor med bra metadata tillsammans med övrig bra SEO rankar bättre än sidor med dålig metadata.
Det är väl bara att googla så får du se själv Säg gärna till om du vill ha lite sköna exempel.
Jag gillar att hjälpa folk och jag delar gärna med mig av tips och tricks som har hjälpt just mig i min försäljning och i mitt eget SEO-arbete. Och i det här fallet så skulle jag definitivt rekommendera att VintageSmulor – Vintage webshop följer mina råd angående SEO.
3 april, 2012 kl. 13:03 #141357hakedqDeltagare@Per Nilsson 40181 wrote:
Jag kollade lite på dina egna meta-data på din SEO-sida. Jag förstår att du inte är en anhängare av bra meta-data. Lugnt, vi kan inte tycka lika samma om allt.
Det är absolut en vedertagen sanning att sidor med bra metadata tillsammans med övrig bra SEO rankar bättre än sidor med dålig metadata.
Det är väl bara att googla så får du se själv Säg gärna till om du vill ha lite sköna exempel.
Jag gillar att hjälpa folk och jag delar gärna med mig av tips och tricks som har hjälpt just mig i min försäljning och i mitt eget SEO-arbete. Och i det här fallet så skulle jag definitivt rekommendera att VintageSmulor – Vintage webshop följer mina råd angående SEO.
Som jag sagt flera gånger är jag en ”anhängare” av bra meta-data (oavsett om jag har lyckats med det på mina egna sidor eller ej), det är återigen inte det det handlar om utan huruvida det är en rankingfaktor eller ej.
Jag tycker också att vintagesmulor ska skriva bra och relevanta meta descriptions, men inte för att det (annat än möjligtvis indirekt) kommer påverka hennes ranking utan för att det kommer leda till mer besökare till butiken.
Ja, ge gärna lite sköna exempel där det kan påvisas att det är just meta description som har påverkat den sidans ranking (hur nu det ska gå till).
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.