Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Porto Betalt – hur fungerar det?
- Detta ämne har 14 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 7 månader sedan av bslask.
-
FörfattareInlägg
-
14 april, 2012 kl. 13:46 #97762Anton ADeltagare
Idag skickar vi alla våra brev med frimärken (B jag vet ).
Självklart har vi planer med att börja med Porto Betalt.
Dock så är jag lite osäker på hur det fungerar då.
Måste jag bege mig varje dag till ett Posten företagskontor?
I dagsläget är det ju väldigt smidigt att bara lägga breven på lådan; med tanke på att företaget bara är en deltidssyssla.14 april, 2012 kl. 14:16 #142343DavidWiggDeltagare@skinza.se 41247 wrote:
I dagsläget är det ju väldigt smidigt att bara lägga breven på lådan; med tanke på att företaget bara är en deltidssyssla.Jag kör Posten Varubrev på mindre försändelser upp till 2kg (90cm omfång). Skriver ut fraktetikett i Pacsoft eller Unifaun. Lämnar till företagscenter och blir fakturerad. Ingen minimumgräns på antal.
Fungerar väldigt bra, har inte haft några problem. Kör också orderkoppling till Unifaun, så med ett musklick från butiken hos Wikinggruppen så skickas adresser med all info och alla fraktetiketter skrivs automatiskt ut på Zebraskrivaren.
14 april, 2012 kl. 14:21 #142344ParvelitoDeltagare@skinza.se 41247 wrote:
I dagsläget är det ju väldigt smidigt att bara lägga breven på lådan; med tanke på att företaget bara är en deltidssyssla.Ja, du måste till ett Posten FC med en korrekt ifylld följesedel. Om du inte har försändelser så att portot blir minst 300kr + moms får du betala 60kr extra i expeditionsavgift och när sedan fakturan kommer är det 20kr i fakturaavgift. Avgifterna, böket med följesedlar, åka till ett FC och bokföringen för en massa små fakturor äter rätt snabbt upp det lägre porto man får, och mer därtill.
Faktum är att det här med att sätta frimärken på och lägga i brevlådan framstår som ett rätt attraktivt sätt att skicka sina saker.
14 april, 2012 kl. 14:30 #142347Anton ADeltagare@Parvelito 41251 wrote:
Ja, du måste till ett Posten FC med en korrekt ifylld följesedel. Om du inte har försändelser så att portot blir minst 300kr + moms får du betala 60kr extra i expeditionsavgift och när sedan fakturan kommer är det 20kr i fakturaavgift. Avgifterna, böket med följesedlar, åka till ett FC och bokföringen för en massa små fakturor äter rätt snabbt upp det lägre porto man får, och mer därtill.
Faktum är att det här med att sätta frimärken på och lägga i brevlådan framstår som ett rätt attraktivt sätt att skicka sina saker.
Det låter väldigt krångligt det!
Främsta anledningen till varför jag vill komma bort ifrån frimärken är den att det ser rätt oseriöst ut om man skickar med frimärken…
14 april, 2012 kl. 14:32 #142348DavidWiggDeltagare@skinza.se 41254 wrote:
Det låter väldigt krångligt det!
Främsta anledningen till varför jag vill komma bort ifrån frimärken är den att det ser rätt oseriöst ut om man skickar med frimärken…
Kika lite på varubrev.
14 april, 2012 kl. 14:34 #142349Anton ADeltagare14 april, 2012 kl. 14:42 #142350ParvelitoDeltagare@skinza.se 41254 wrote:
Jag har skickat runt 17-18.000 försändelser med frimärken senaste året, ingen har gnällt.
Varubrev är dyrare för små lätta försändelser under 100g, eftersom man alltid får betala för minst 150g. I övrigt är det ingen stor skillnad på priset jämfört med frimärken.
14 april, 2012 kl. 14:43 #142351DavidWiggDeltagare@skinza.se 41256 wrote:
Vad kostar detta? Är inte det dyrare?
Det är det. Från 17.76 för 150-250 gram. Skrymmande, då tillkommer 9.60. Se prislista och villkor på posten.se Portotabeller & prislistor för avtalskunder
Och du kan skicka en om du vill också.
14 april, 2012 kl. 14:48 #142352Anton ADeltagare@DavidWigg 41258 wrote:
Det är det. Från 17.76 för 150-250 gram. Skrymmande, då tillkommer 9.60. Se prislista och villkor på posten.se Portotabeller & prislistor för avtalskunder
Och du kan skicka en om du vill också.
Det är ju klart intressant för lite större försändelser!
Fungerar det att skriva ut etiketter från Pacsoft med en Brother etikettskrivare om man köper lite större etiketter?
Kan man sedan lämna in dessa på vilket Postenställe som helst, eller måste det vara ett företagscenter?14 april, 2012 kl. 14:50 #142353Anton ADeltagare@Parvelito 41257 wrote:
Jag har skickat runt 17-18.000 försändelser med frimärken senaste året, ingen har gnällt.
Varubrev är dyrare för små lätta försändelser under 100g, eftersom man alltid får betala för minst 150g. I övrigt är det ingen stor skillnad på priset jämfört med frimärken.
Då är det väl bara att fortsätta med frimärken
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.