Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Orderstatus

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97702
    Borje
    Deltagare

    Hej,

    Vad har ni för olika typer av orderstatus, till exempel…

    Ny
    Godkänd
    etc…

    En fråga till… Vad skickar ni med till kunden i form av kvitto? En faktura? Packsedel? Orderbekräftelse?

    Tack på förhand!

    #140008
    henrik
    Deltagare

    Vi har obehandlad, levererad, makulerad och utred.

    Om beställningen är gjord med faktura skickar vi med den annars skickar vi med ett kvitto på kort/förskottsbetalning. Följesedel skickar vi bara med om fakturan skall till annan adress än leveransadressen. Orderbekräftelse skickas alltid via mail vid lagd order.

    /Henrik

    #140009
    Anton A
    Deltagare

    @Borje 38667 wrote:

    Hej,

    Vad har ni för olika typer av orderstatus, till exempel…

    Ny
    Godkänd
    etc…

    En fråga till… Vad skickar ni med till kunden i form av kvitto? En faktura? Packsedel? Orderbekräftelse?

    Tack på förhand!

    Kunden har ingen möjlighet att logga in hos oss, så vi har inga olika typer av orderstatus:p

    Kund som handlar på faktura – endast fakturan
    Övriga kunder – en orderbekräftelse (samma som skickas ut i mail då kunden lagt sin order)

    #140209
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Här har vi arbetat stenhårt och detta arbetet fortsätter.

    Kommunikation med kunderna är A o O och här har vi varit urdåliga och är fortfarande riktigt dåliga.

    Det ända sättet att enkelt och effektivt kommunicera med kunderna om sina leveranser är att ha massor med olika orderstatus.

    Jag har stulit många av mina orderstatusar från Peter på Arbetskläder Profilkläder Fristads Blåkläder Hejco Yrkeskläder Arbetsskor som arbetar med sjukt många orderstatusar.

    Detta är inga stora problem om man kränger några paket om dagen och har allt hemma på hyllan. Men vi har inte allt hemma på hyllan. Arbetar man med att inte ha allt hemma på hyllan blir det väldigt ofta leverans förseningar och kommunicerar man inte med kunden då så blir kunden inte glad. Men det är svårt att fixa denna kommunikationen om man har ca 200-300 ordrar i månaden varav ca 5-10% inte kan levereras inom det sagda tiden, tufft att få detta att funka effektivt.

    Våra Orderbekräftelse är våra kvitton då vi har med allt som behövs på denna bekräftelse.

    Faktura (vi har Svea) skickas med brev till kunderna, detta är ett problem för här vill kunderna antingen ha fakturan på mejl eller i paketet, men mest mejl (våra kunder).

    Packsedel skickas med i kartongen, ingen avancerad sak då vi använder oss utav ett 3PL företag som packar och skickar åt oss, men vi har haft 80% fria händer att fixa och trixa med denna om vi velat så detta blir en förbättring i framtiden med lite snyggare packsedel.

    @Borje 38667 wrote:

    Hej,

    Vad har ni för olika typer av orderstatus, till exempel…

    Ny
    Godkänd
    etc…

    En fråga till… Vad skickar ni med till kunden i form av kvitto? En faktura? Packsedel? Orderbekräftelse?

    Tack på förhand!

    #140211
    fotofyndet
    Deltagare

    Nya order hamnar som ”Väntande”. Efter det sätter vi ”Under behandling” och då går inget mail ut till kunden, men han ser det om han har skapat konto och loggar in.

    Sedan när det skickas så ändras statusen till ”Skickad” och då går det ut ett mail med information om kolli-id om sådant finns. Det fåtal order vi skickar med restnoteringar sätter vi som ”Skickad med rest”

    #140213
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Tack för detta!!! Snor den direkt och du kan INTE hindra mig:p;)

    Det händer att vi har ordrar på 20-30 lök och där kanske en vara är slut och kommer inte hem förens 7 veckor senare och då vill man såklart ha en bra status för detta.

    Bitte bitte!

    @fotofyndet 38951 wrote:

    ”Skickad med rest”

    #140214
    fotofyndet
    Deltagare

    @Jimmy Öström 38953 wrote:

    Tack för detta!!! Snor den direkt och du kan INTE hindra mig:p;)

    Det händer att vi har ordrar på 20-30 lök och där kanske en vara är slut och kommer inte hem förens 7 veckor senare och då vill man såklart ha en bra status för detta.

    Bitte bitte!

    You are so very welcome.

    #140215
    Per Nilsson
    Deltagare

    @fotofyndet 38951 wrote:

    Nya order hamnar som ”Väntande”. Efter det sätter vi ”Under behandling” och då går inget mail ut till kunden, men han ser det om han har skapat konto och loggar in.

    Sedan när det skickas så ändras statusen till ”Skickad” och då går det ut ett mail med information om kolli-id om sådant finns. Det fåtal order vi skickar med restnoteringar sätter vi som ”Skickad med rest”

    Jepp, den där var smart som sjutton!

    Den snor jag också.

    #140280
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    preorder = när kunden försöker handla i kassan, men ej gått genom kassan

    order= kunden går genom kassan, orderbekräftelse skickas automatiskt

    Packning= när ordern är klar för packning, det kollas automatiskt och sätts automatiskt var 15e minut såvida orderns alla delar finns i lager, och det inte är en förskottsbetalning. En order som saknar någon del går ej till packning om man inte manuellt tvingar den

    Skickad= när ordern är skickad, leveransbekräftelse med kolliid skickas automatiskt till kunden

    Makulerad= ordern är borttagen

    Sedan har vi delleverans som attribut till orderstatusarna = när ordern är skickad men bara delar av den, då står ju en del som skickad, och den andra som packning. mail går till kunden precis som vanligt

    Sedan finns även returer och byten som attribut till orderstatusarna, när det görs skickas ett automatmail ut till kunden med info kring det

    #140283
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @Borje 38667 wrote:

    Hej,

    Vad har ni för olika typer av orderstatus, till exempel…

    Ny
    Godkänd
    etc…

    En fråga till… Vad skickar ni med till kunden i form av kvitto? En faktura? Packsedel? Orderbekräftelse?

    Tack på förhand!

    Missade ju halva frågan :)

    Papper vi skickar:
    Vi skickar vid faktura, en faktura och en plocksedel med inbyggd retursedel
    För övriga betalsätt skickar vi kvitto och en plocksedel med inbyggd retursedel

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.