Startsida Forum E-handelsforumet Marknadsföring Ad-words En eller flera annonser

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97699
    team_f
    Deltagare

    Svaret kanske är logiskt men jag frågar.

    Utrymmet är väldigt begränsat i en vanlig ad-word annons. Frågan är. Ska man tränga in så mycket information som möjligt om sortimentet i en annons eller ska man göra många annonser med olika produktinriktningar på samma budget. Vilket ger mest för pengarna och varför?

    Och är det viktigt att få med så många sökord som möjligt i själva annonstexten eller ska man satsa på att vara informativ?

    #139974
    lukasbrisman
    Deltagare

    Helt klart en separat annons per produkt/produktgrupp/nyckelord. Den sidan du länkar till skall vara relevant för annonsens innehåll och sökorden. Om du har relevans och folk klickar ofta på din annons (CTR) så får du högre kvalitetspoäng på annonsgruppen och därmed högre placering och lägre pris :)

    Annonsen skall vara utformad så relevant som möjligt men framförallt SÄLJANDE! :P

    #139975
    team_f
    Deltagare

    Ok. Tusen Tack!

    #140216
    Mediastrategi
    Deltagare

    Tänk också på att testa två varianter av ”samma” annons! Då kan du se om den ena formuleringen ger bättre resultat än den andra (högre CTR).

    Detta kallas A/B-testning och är väldigt enkelt med AdWords eftersom du får all statistik automatiskt av Google.

    #140507
    team_f
    Deltagare

    Kan någon kortfattat förklara det där med bud
    Jag har bara på prov satt 50 öre per klick. Har ingen aning varför egentligen.
    Hur ska jag tänka och vad innebär ett visst belopp? Fler visningar ju högre belopp?

    Och hur funkar det om man låter Google bestämma? Vad har man gjort för fel om varje klicka kostar 15 kr :S t.ex. Hur styr man kostnaden då? Jag vet att allt finns att läsa i manualen, men jag blir inte riktigt klok på det :/

    Sedan ett par frågor till

    Om jag tänker rätt ska jag ha så få men så bra sökord som möjligt per annons för att få upp kvaleliten? Google rekommenderar 10 st. En del sökord räknas som ”låg sökvolym”. Bör man behålla dem, eller säker dom kvaleliten (Dvs att dom visar mer i ”fel” sammanhang?

    Påverkar mina annonser min rankning på Google över lag?

    Mediastrategi: Tack för tipset!

    #140564
    Mediastrategi
    Deltagare

    @team_f 39258 wrote:

    Kan någon kortfattat förklara det där med bud
    Jag har bara på prov satt 50 öre per klick. Har ingen aning varför egentligen.
    Hur ska jag tänka och vad innebär ett visst belopp? Fler visningar ju högre belopp?

    Förenklat kan man säga att annonsplatserna säljs på en nyckelords-auktion, där du anger det maximala pris som du är villig att betala per klick för ett visst nyckelord. Du bjuder automatiskt över alla som har satt ett lägre maxbud. De annonser som bjuder högst visas oftast och på bäst placering etc.

    Ditt maxbud kan exempelvis vara vad du har räknat ut att du tjänar per klick/besökare. (Ex. antal köp och medelorderns storlek per klick/besökare.)

    Men det är inte bara budet utan även din annons ”quality score” bestämmer hur ofta den visas. Quality score sätts bland annat baserat på annonsens CTR. Så om din annons är relevant för dina valda nyckelord kommer den visas oftare än om folk helt ignorerar den.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.