Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Sälja momsfritt till utlandsstyrkor?
- Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 8 månader sedan av Per Nilsson.
-
FörfattareInlägg
-
18 mars, 2012 kl. 12:34 #97675JokerDeltagare
Vi driver en webbutik med teknikprylar som passar bra in i vissa militära sammanhang.
Vi får en del förfrågningar om vi kan sälja utan moms till dem då de tjänstgör i tex Afghanistan.
Man säger att många företag erbjuder sina produkter utan moms till dem…
Vi har försökt få ett bra svar av Skatteverket men de vi talar med verkar inte helt säkra på sin sak.Är det någon här som har ett svar och kanske erfarenhet?
18 mars, 2012 kl. 17:35 #139686GregerADeltagareHelt säker är jag inte, men jag tror att det är ok. Bara varan verkligen levereras till en adress utanför EU. Jag kan inte tänka mig att den svenska campen i Afghanistan anses vara en del av EU – men man vet ju aldrig.
Jag Googlade lite och hittade bl.a den här diskussionen om en urmakare som sålt klockor. Revision hos Stjärnurmakarna – SoldF.com Forum
Men om jag förstod det rätt så fanns det misstankar om att klockarna aldrig levererats till utlandet – och då kommer det ju i ett annat läge.Sen kan det säkert vara så att när soldaten åker hem igen så kan han behöva tulla in varan. Det beror väl i sig på hur länge han varit borta – och var han varit skriven under tiden.
18 mars, 2012 kl. 17:41 #139688Per NilssonDeltagareVi skickade knivar till militären i Afghanistan via deras postcentral i Malmö.
Leveransen skedde alltså till Malmö.
18 mars, 2012 kl. 17:56 #139691GregerADeltagare@Per Nilsson 38372 wrote:
Vi skickade knivar till militären i Afghanistan via deras postcentral i Malmö.
Leveransen skedde alltså till Malmö.
Tog du ut moms då?
Det är väl någon sorts fältpostcentral man måste skicka via, och är det bara säkert att de hamnar utomlands så spelar det nog inte så stor roll om de samlas upp och samlastas i Malmö eller Dubai.
Hittade dock en annan tråd när jag googlade runt som gällde samma sak för Kosovo för ett antal år sedan. Där hade försvarsmakten ledsnat på att betala exportförtullning och därför tilläts bara paket från privatpersoner för max 2000:- -inte alls från företag.
Så även om det skattemässigt är ok så kanske det inte går att leverera av andra skäl.
18 mars, 2012 kl. 17:58 #139692Per NilssonDeltagare@GregerA 38375 wrote:
Tog du ut moms då?
Det är väl någon sorts fältpostcentral man måste skicka via, och är det bara säkert att de hamnar utomlands så spelar det nog inte så stor roll om de samlas upp och samlastas i Malmö eller Dubai.
Hittade dock en annan tråd när jag googlade runt som gällde samma sak för Kosovo för ett antal år sedan. Där hade försvarsmakten ledsnat på att betala exportförtullning och därför tilläts bara paket från privatpersoner för max 2000:- -inte alls från företag.
Så även om det skattemässigt är ok så kanske det inte går att leverera av andra skäl.
Jag glömde att skriva det. Ja jag sålde med moms.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.