Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Befogat med Kreditupplysning

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Författare
    Prix
    Deltagare

Har en kund som inte betalar för sig. Skickat ut två påminnelser och enligt den andra har han fortfarande 2 dagar på sig, men jag tvivlar på att de kommer något.

Jag är nu nyfiken på att se vad som hänt gällande hans skuldsaldo (som inte existera vid köp) hos kronofogden. Anses det befogat att ta ytterligare en upplysning redan idag, trots kunden har på sig ytterligare två dagar?

Lufox
    Deltagare

Vill du bara veta hans skuldsaldo hos kronofogden så är det bara ringa de och fråga efter den. Kostar inget och du behöver bara kundens pnr.
    Behöver inte ta en kreditupplysning.

fotofyndet
    Deltagare

Jag skulle strunta i det och skicka honom till inkasso när tiden för den andra påminnelsen gått ut, plus ett par dagar.

Prix
    Deltagare

Lufox: Tänkte jag inte på, ska jag göra imorgon. Är mest av nyfikenhet.

Till inkasso ska han. Har i efterhand kollat lite extra och ser att han har 12 mobilnummer reggade på hitta. Några i samma nummerserie… Och innan frågan kommer så nej, inte från skåne, det är en Norrköpingsbo :)

JohanK
    Deltagare

Är det verkligen någon ide att skicka till inkasso om han har anmärkning och skuldsaldo?

Jimmy Ostrom
    Deltagare

Ni mobbar oss Skåningar!!!! Vi lurar väl aldrig någon på nätet:rolleyes::eek:

@Prix 38085 wrote:

Och innan frågan kommer så nej, inte från skåne

Parvelito
    Deltagare

@JohanK 38114 wrote:

Är det verkligen någon ide att skicka till inkasso om han har anmärkning och skuldsaldo?

Du kan göra ditt inkassokrav själv, det behöver inte kosta mer än ett brevporto.

Men att sedan betala 300kr för att lämna det till Kronofogden är det som regel inte värt om det redan finns ett skuldsaldo.

fotofyndet
    Deltagare

@JohanK 38114 wrote:

Det är en principsak för oss iaf, man kan inte låta såna där komma undan. Alla åker till inkasso och sen till fogden, oavsett belopp. Annars tycker jag att vi handlare är lika medskyldiga som polisen till att folk med det där beteendet kommer undan med det.

Prix
    Deltagare

@fotofyndet 38118 wrote:

Det är en principsak för oss iaf, man kan inte låta såna där komma undan. Alla åker till inkasso och sen till fogden, oavsett belopp. Annars tycker jag att vi handlare är lika medskyldiga som polisen till att folk med det där beteendet kommer undan med det.

Går av samma tankar. Det är en princip som ligger mig varmt om hjärtat.
    Lika så att man polisanmäler bedrägerier eller försök till, oavsett om polisen gör något eller ej!

Parvelito: Mycket möjligt att jag gör det själv, det jag tänker på är om det bör skickas rek. eller vanlig post är ok?

Parvelito
    Deltagare

Prix: Vanlig post är OK.

Fotofyndet: Har de inte anmärkningar och saldo så skickar jag till fogden, men om de redan har anmärkningar s¨slänger jag inte mer goda pengar efter de dåliga.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.