Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Krav att ha godkänna villkor innan köp?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97625
    Vince
    Deltagare

    Hej

    Jag har funderingar kring om det är någon lag / finns krav på att man ska ha så att kund måste godkänna villkor (checkbox eller något) innan denne avslutar ett köp på en e-handel sida?

    Tacksam för svar

    #138967
    JohanFlanders
    Deltagare

    Nej…….

    #138976
    Liniver
    Deltagare

    Om vi vrider på det hela. Är det bra eller anus att ha en sån checkbox? Är det ett moment som stör köpprocessen eller är kunderna vana med dylikt?

    Jag själv har nog aldrig hindrats av en sådan i alla fall.

    #138978
    Parvelito
    Deltagare

    Jag har ärligt talat aldrig behövt berätta för en kund att vederbörande godkänt några villkor och därför skall si eller så gälla. Jag kan tänka mig att ovana internetköpare fastnat när de skall läsa villkoren och inte fullföljt köpet, men det är nog rätt så marginella tal vi talar om.

    #138983
    Andreas
    Deltagare

    Detta är något som hör till advokaternas land USA.

    I en nordisk domstol skall det hålla sålänge du har köpvillkoren på hemsidan så att kunden kan se dem och de är skrivet enligt allmän praxis och du ej bakar in några egna formuleringar som bara försämrar kundens rättigheter.

    Stiger du på bussen så ingår du också ett muntligt avtal, tänkt på det? Där du förbinder dig att följa bussbolagets regler.

    #138984
    DavidWigg
    Deltagare

    Är man inte som säljare skyldig att informera kunden om köpvillkor, garantier, samt uppgifter om reklamation enligt distans- och hemförsäljningslagen? Då är denna ruta en försäkran(?)

    Eller var det bara skriftligt med brev eller epost?

    #138985
    Rob
    Deltagare

    Hur vet du vem som klickat i rutan isåfall? Jag tror en sån ruta är värdelös för svenska sajter, rent juridiskt.

    #138987
    DavidWigg
    Deltagare

    Det var nog namn och adress på företaget som man måste informera kunden om. Samt hur man går tillväga vid en reklamation. Detta följer ju oftast med i bekräftelsen på epost så ifs så kan ”klicka-i-för-att-gå-vidare”-rutan plockas bort(?)

    #139101
    Vince
    Deltagare

    @Rob 37612 wrote:

    Hur vet du vem som klickat i rutan isåfall? Jag tror en sån ruta är värdelös för svenska sajter, rent juridiskt.

    Tack alla för svar, jag ville bara försäkra mig om att det inte va lag på något sånt.

    @Rob hur menar du att jag ska veta vem som klickat rutan?

    #139128
    GregerA
    Deltagare

    Det mesta har redan nämnts ovan.

    I svensk avtalsrätt så tittar man inte bara på vad som uttryckligen avtalats, utan även på vad som är brukligt vid liknande transaktioner t.ex i branschen.

    Så länge samma villkor gäller för alla kunder så finns det inget behov av ett individuellt godkännande.

    Det enda man som säljare tydligt måste informera om är konsumentens lagstadgade ångerrätt. Gör man inte detta så har konsumenten i princip obegränsad tid på sig att ångra köp. Därför är det bra att ha denna text i t.ex orderbekräftelsen som skickas till kunden, utöver i den allmänna villkorstexten.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.