Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Krav att ha godkänna villkor innan köp?
- Detta ämne har 10 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 8 månader sedan av Jimmys.
-
FörfattareInlägg
-
13 mars, 2012 kl. 11:26 #97625VinceDeltagare
Hej
Jag har funderingar kring om det är någon lag / finns krav på att man ska ha så att kund måste godkänna villkor (checkbox eller något) innan denne avslutar ett köp på en e-handel sida?
Tacksam för svar
13 mars, 2012 kl. 12:38 #138967JohanFlandersDeltagareNej…….
13 mars, 2012 kl. 13:25 #138976LiniverDeltagareOm vi vrider på det hela. Är det bra eller anus att ha en sån checkbox? Är det ett moment som stör köpprocessen eller är kunderna vana med dylikt?
Jag själv har nog aldrig hindrats av en sådan i alla fall.
13 mars, 2012 kl. 13:39 #138978ParvelitoDeltagareJag har ärligt talat aldrig behövt berätta för en kund att vederbörande godkänt några villkor och därför skall si eller så gälla. Jag kan tänka mig att ovana internetköpare fastnat när de skall läsa villkoren och inte fullföljt köpet, men det är nog rätt så marginella tal vi talar om.
13 mars, 2012 kl. 13:58 #138983AndreasDeltagareDetta är något som hör till advokaternas land USA.
I en nordisk domstol skall det hålla sålänge du har köpvillkoren på hemsidan så att kunden kan se dem och de är skrivet enligt allmän praxis och du ej bakar in några egna formuleringar som bara försämrar kundens rättigheter.
Stiger du på bussen så ingår du också ett muntligt avtal, tänkt på det? Där du förbinder dig att följa bussbolagets regler.
13 mars, 2012 kl. 14:01 #138984DavidWiggDeltagareÄr man inte som säljare skyldig att informera kunden om köpvillkor, garantier, samt uppgifter om reklamation enligt distans- och hemförsäljningslagen? Då är denna ruta en försäkran(?)
Eller var det bara skriftligt med brev eller epost?
13 mars, 2012 kl. 14:03 #138985RobDeltagareHur vet du vem som klickat i rutan isåfall? Jag tror en sån ruta är värdelös för svenska sajter, rent juridiskt.
13 mars, 2012 kl. 14:09 #138987DavidWiggDeltagareDet var nog namn och adress på företaget som man måste informera kunden om. Samt hur man går tillväga vid en reklamation. Detta följer ju oftast med i bekräftelsen på epost så ifs så kan ”klicka-i-för-att-gå-vidare”-rutan plockas bort(?)
14 mars, 2012 kl. 09:21 #139101VinceDeltagare14 mars, 2012 kl. 11:52 #139128GregerADeltagareDet mesta har redan nämnts ovan.
I svensk avtalsrätt så tittar man inte bara på vad som uttryckligen avtalats, utan även på vad som är brukligt vid liknande transaktioner t.ex i branschen.
Så länge samma villkor gäller för alla kunder så finns det inget behov av ett individuellt godkännande.
Det enda man som säljare tydligt måste informera om är konsumentens lagstadgade ångerrätt. Gör man inte detta så har konsumenten i princip obegränsad tid på sig att ångra köp. Därför är det bra att ha denna text i t.ex orderbekräftelsen som skickas till kunden, utöver i den allmänna villkorstexten.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.