Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Hur lära sig Adwords.
- Detta ämne har 6 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 8 månader sedan av Andreas.
-
FörfattareInlägg
-
9 mars, 2012 kl. 21:28 #97602AndreasDeltagare
Behöver hjälp på att få en bättre avkastning, dvs mer besökare för mina pengar jag satsar på adwords.
Idag kör jag på söknätverket (ej innehållsnätverket) med automatisk budget och varje klick kostar:
Sverige: CTR 5,49 % 0,19 €/klick
Finland: CTR 1,81 % 0,35 €/klickHar ni generella tips att komma med eller har länk till någon bra guide hur man kan få mera ut av adwords?
Har kört analytics mot adwords och plockat bort dyra sökord som blir för dyra.
9 mars, 2012 kl. 21:44 #138768DanDeltagareDu kan börja mäta avslut o konvertering istället som steg 1
Optimera mot klickpris är meningslöst om klicken inte konverterar
9 mars, 2012 kl. 21:55 #138769AndreasDeltagare@Dan 37374 wrote:
Du kan börja mäta avslut o konvertering istället som steg 1
Optimera mot klickpris är meningslöst om klicken inte konverterar
Tack för tipset!
Skulle jag bara kunna mäta konvertering.
50% av köpen kommer via mail och oftast några veckor efter första besöket. 25% är bilfirmor/verkstäder som vill köpa fälgar till deras kunder som vart inne i vår webbutik och blivit intressserade och vill just ha våra fälgar.
Den sista 25% kan man mäta konvertering på, de är kunder som aldrig hör av sig och som bara placerar en beställning. Ingen kundservice och enkla att hantera. Skulle alla vara som dem skulle man klara sig med väldigt små marginaler.
9 mars, 2012 kl. 22:11 #138772DanDeltagareMät konvertering till leads? Typ mail som du taggar upp och separat telenr som visas för adwords-besökare. Jobbigare men går o göra hyfsat bra.
10 mars, 2012 kl. 09:15 #138780AndreasDeltagare@Dan 37378 wrote:
Mät konvertering till leads? Typ mail som du taggar upp och separat telenr som visas för adwords-besökare. Jobbigare men går o göra hyfsat bra.
Hade en gång en annons med en special tel nummer. Fast företaget hörde sen aldrig av sig efteråt hur många som ringde det.
I övrigt bra ideér. Måst försöka få in något system för och mäta konvertering.
Men har redan idag svårt att mäta källan till varifrån flertalet besökare kommer.
Tyvärr så är det otroligt många som skriver sidans namn i webbläsaren eller Google sök (statistik på iofs).
10 mars, 2012 kl. 10:49 #138785Christoffer TyreforsDeltagare@Andreas 37387 wrote:
Tyvärr så är det otroligt många som skriver sidans namn i webbläsaren eller Google sök (statistik på iofs).
Tyvärr? Det är väl helt fantastiskt?
Du kanske har fel mätpunkter? Jag hade mätt i fler steg istället för bara ”försäljning”, dels för bättre koll men också för att optimera. Funnels, helt enkelt.
Isåfall kanske ”personlig kontakt” bör vara ett vettigt steg. Kan mätas asenkelt (med dålig sanningshalt) genom att ha besök på ”kontakta oss” som ett mål.
Har ingen aning, men antar man hittar nåt om man googlar typ leads conversion tracking.
Om du kan (du har väl presta?) så kan du sätta upp gand.nu/redirect.php som sätter cookie och köra all annonsering via den? Och rapportera in att den cookies var satt när köpet görs (ett Fulhack är att köra typ ”adwords” som category i analyticsspårningen).
Lite svammel men iallafall kanske öppnar för nåt bra outofthebox i dej
10 mars, 2012 kl. 21:49 #138811AndreasDeltagareTack för dina tips Debaser.
HAr lagt lördagen till att mata in 1000 nya produkter, imorgone är de vilodag och se på måndag skall jag börja fundera på bättre konverteringsmätning.
Tack!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.